S-ryhmä teki vahvan tuloksen ja ennätysinvestoinnit Suomeen

Alueosuuskauppojen ja SOK-yhtymän yhteenlaskettu vuoden 2021 liiketulos (FAS) oli 280 miljoonaa euroa, jossa parannusta edelliseen vuoteen oli 84 miljoonaa euroa. S-ryhmän veroton vähittäismyynti kasvoi 5,9 prosenttia ja oli 12,3 miljardia euroa. Asiakasomistajille maksetut rahalliset edut olivat yhteensä 436 miljoonaa euroa.
Marketkauppa kasvatti myyntiään 3,2 prosenttia. Ruokakauppojen myyntiin vaikuttivat edelleen ravintolarajoitukset ja etätyö, jotka siirsivät kysyntää kauppoihin. Ruoan verkkokaupan voimakasta kasvua vauhdittivat kapasiteetin lisääminen ja uusi ruoan verkkokauppapalvelu S-kaupat.fi. Käyttötavarakaupan kasvu oli vahvaa sekä myymälöissä että verkossa, ja Prismat tekivät käyttötavarakaupassa historiansa parhaan tuloksen.
– Ruokakauppojemme myynti kasvoi vuonna 2021 markkinaa enemmän. Saatoimme loppuun S-market-ketjun uudistuksen. Ruoan verkkokaupassa kasvoimme markkinaa nopeammin, ja kasvu jatkui vahvana myös viimeisellä vuosineljänneksellä. Arvioimme palanneemme ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla. Käyttötavarakaupassa kasvu-uralla jatkava Prisma osoitti jälleen olevansa todellinen voittajakonsepti, SOK:n pääjohtajan sijainen Arttu Laine tiivistää.
ABC-ketjun myynti kasvoi 21,1 prosenttia, ja polttonestekaupassa ketjun markkinaosuus vahvistui. Korona vaikutti kuitenkin selvästi etenkin ABC-ravintoloihin. Pandemia piti niin ikään kaupunkikeskustat edelleen tavallista hiljaisempina, mikä koetteli tavaratalo- ja erikoisliikekauppaa. Olosuhteista huolimatta liiketoiminta-alueen myynti kasvoi 3,7 prosenttia.
Matkailu- ja ravitsemiskauppa kärsi toisenakin koronavuonna raskaimman iskun jääden selvästi tappiolle. Vaikka sen myynti kasvoi kesän ja alkusyksyn lievempien koronarajoitusten siivittämänä 12,3 prosenttia vuoteen 2020 verrattuna, oli vuosi liiketoiminta-alueen historian toiseksi synkin.
– Erityisesti alkuvuosi oli monille toimialoillemme rajoitusten vuoksi haastavaa aikaa. Kesä ja loppuvuosi osoittivat, että meillä on erinomaiset valmiudet nopeaankin palautumiseen, jos vain koronarajoitukset sen sallivat. Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan kehityssuunta enteilee 70 vuotta täyttävälle Sokokselle positiivista juhlavuotta. Uskomme myös koko korona-ajan vahvasti verkostoaan ja palveluitaan kehittäneen matkailu- ja ravitsemiskaupan elpymiseen, Laine painottaa.
Ennätysinvestoinnit ja työllisyysteot kantavat korona-ajan yli
S-ryhmässä panostetaan voimakkaasti tulevaisuuteen. Vuoden 2021 investoinnit olivat 786 miljoonaa euroa. Ennätyksellisen suuret investoinnit jakautuivat eri puolille Suomea. Toimet kohdistuivat S-ryhmän strategian mukaisesti asiakastarpeista lähtevään palveluverkoston kehittämiseen, verkkokauppaan ja digitaalisuuteen sekä uusiutuvaan energiaan.
Keskeisiin toimipaikkainvestointeihin lukeutuivat S-market-ketjun ohella Sale-ketjun uudistuksen käynnistäminen sekä peräti 52 uuden tai uudistetun ravintolan avaaminen. Valtakunnallinen sähköautojen ABC-Lataus-verkosto kasvoi huimaa vauhtia jo ensimmäisenä vuotenaan. Investointeja aurinkosähköön jatkettiin, ja vuoden lopussa S-ryhmälle sähköä tuotti jo 100 000 aurinkopaneelia.
Lisäksi Simon Sarvisuolle on valmistumassa koko maan suurimpiin kuuluva 150 miljoonan euron tuulipuistoinvestointi. Investoinnista vastaa osuuskauppojen ja SOK:n omistaman S-Voima Oy:n tytäryhtiö Gigawatti Oy. Tuulipuisto saadaan täysimääräisesti käyttöön kesällä 2022.
– Meille on ollut tärkeätä jatkaa investointeja ja toiminnan kehittämistä koronasta huolimatta. Yhtä lailla merkityksellisiä ovat konkreettiset työllisyysteot. Tuhansia lomautuksia on vältetty, kun olemme pystyneet tarjoamaan MaRa-ammattilaisille korvaavaa työtä. Läpi pandemian olemme myös voineet tarjota nuorille tärkeitä kesätyöpaikkoja, ja ensi kesänä työllistämme ennätysmäärän 15 000 nuorta, Laine kertoo.
S-ryhmä sai vastuullisesti hoidetusta korona-ajasta työntekijöiltään erityistä kiitosta vuosittaisessa henkilöstötutkimuksessa.
– Pandemia monine haasteineen on venynyt maratonmatkaksi. Sitä hienommalta tuntuu saada henkilöstöltä tällainen palaute. Meillä on vahva pohja jatkaa työtä yhdessä eteenpäin lähes 2,5 miljoonan omistajamme hyödyksi, Arttu Laine toteaa.
Keskeiset luvut 1–12/2021
Alueosuuskaupat + SOK-yhtymä 1–12/2021:
- Veroton vähittäismyynti oli 12 329 miljoonaa euroa (ed. v. 11 625 milj. euroa).
- Liiketulos (FAS) oli 280 miljoonaa euroa (ed. v. 196 milj. euroa)
- Investoinnit olivat 786 miljoonaa euroa (ed. v. 642 milj. euroa).
- Osuuskauppojen jäsenmäärä oli vuoden lopussa 2 471 637 (ed. v. 2 453 715).
- Osuuskaupat maksoivat jäsenilleen Bonusta yhteensä 379 miljoonaa euroa (ed. v. 358 milj. euroa).
- Rahaa asiakasomistajille maksettiin keskimäärin 176 euroa vuodessa, kun mukaan lasketaan Bonuksen lisäksi maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko.
- Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 39 861 (ed. v. 38 585). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.
- Toimipaikkojen kokonaislukumäärä oli vuoden lopussa 1 909 (ed. v. 1 849).
SOK-yhtymä (SOK + tytäryhtiöt) 1–12/2021:
- Liikevaihto (IFRS) oli 7 797 miljoonaa euroa (ed. v. 7 600 milj. euroa).
- Liiketulos (IFRS) oli 20 miljoonaa euroa (ed. v. -3 milj. euroa).
- Investoinnit olivat 127 miljoonaa euroa (ed. v. 94 milj. euroa).
- Henkilöstömäärä oli vuoden lopussa 6 038 henkilöä (ed. v. 6 140 henkilöä). Määrä on laskettu aktiivisten työsuhteiden mukaan.
Lue lisää S-ryhmän ruoan verkkokaupan kehityksestä S-ryhmä.fi:n uutisesta.
SOK-yhtymän tilinpäätöstiedote 1–12/2021 julkaistaan S-ryhmä.fi:ssä 14.2.2022. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus sekä SOK-yhtymän tilinpäätös 2021 liitetietoineen julkaistaan maaliskuussa 2022.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pääjohtajan sijainen Arttu Laine, SOK, p. 010 76 81011, arttu.laine(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Uusi aluevaltaus Sokos Hotellilta: ketjun valikoimaan arjen luksusta huokuva Resort4.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Matkailu on murroksessa ja vapaa-ajan matkustajat sekä työmatkustajat haluavat yhdistää hotelliyöpymiseen yhä useammin elämystä ja erilaisia aktiviteetteja. Suomalaisten suosikkihotelliketju vastaa trendiin laajentamalla liiketoimintaa resorteihin: Toukokuun alussa ketjuun liittyy eksklusiivinen Tykkimäki Resort, jossa voi yöpyä huviloissa ja villoissa ja pulahtaa järveen suoraan Glamping Laawusta.
Nyt se on selvitetty: Näin monta muumimukia suomalainen keskimäärin omistaa – Prisman data kertoo mikä muki löytyy lähes joka kodista28.2.2025 08:35:00 EET | Tiedote
Muumimukeista puhuttaessa nostetaan yleensä esiin harvinaisuudet ja keräilijöiden himoamat yksilöt. Suomalaisille on kuitenkin kertynyt vuosien aikana suuri määrä rakastetun mukisarjan tuotteita, ja niitä myydään Prismassa vuosittain useita satoja tuhansia. Prisma selvitti Muumien 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi, kuinka monta muumimukia keskimäärin suomalaisten kaapista oikeasti löytyy. Prisman myyntidatasta myös selviää, mikä mukeista on kaikista yleisin.
Coop-tuotesarjan uudistus on loppusuoralla: S-ryhmän myymälöissä jo yli 1200 Coop-tuotetta26.2.2025 08:40:08 EET | Tiedote
S-ryhmä kertoi marraskuussa 2023 merkittävästä muutoksesta päivittäistavarakaupan omiin brändeihin. Aiemmin S-ryhmän laajin oma tuotesarja, noin 1500 tuotetta sisältänyt Rainbow on askel askeleelta saanut väistyä ja Rainbow-tuotteita on valikoimissa enää muutamia satoja. Rainbow’n tilalle on hyvää vauhtia kasvanut yhteispohjoismainen Coop-brändi, jonka tuotteita löytyy S-ryhmän kauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa) hyllyiltä jo yli 1200.
Vege maistui tammikuussa: kasvipohjaisten tuotteiden myynti kasvoi S-ryhmän ruokakaupoissa24.2.2025 08:12:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan perusteella kasvipohjaisten tuotteiden kysynnässä nähtiin tammikuussa selkeästi kasvua. Vegekampanjat ja ennätysmäärän osallistujia kerännyt Vegaanihaaste vauhdittivat tuotteiden myyntiä. S-ryhmä teki tänä vuonna entistä laajemmin yhteistyötä Vegaanihaasteeseen kanssa, kun yhteistyö laajeni S-marketeista kaikkiin S-ryhmän ruokakauppoihin (Prisma, S-market, Sale ja Alepa).
S-ryhmä palasi matkailukaupan ykköseksi – ”Tulevaisuus näyttää lupaavalta”14.2.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Viime vuosi oli S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupassa nousujohteinen ja joulusesonki oli erityisesti Lapissa menestys. Vaikka markkinatilanne jatkuu haastavana, lupailevat reippaasti alkanut matkailun myynti sekä merkit turismin ja kotimaisten asiakkaiden ostovoiman elpymisestä alalle myönteistä kehitystä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme