SOK:n organisaatio ja toimintamalli uudistuvat

”Olen ensimmäisinä kuukausina pääjohtajan tehtävässäni pyrkinyt muodostamaan asiantuntijoidemme kanssa kuvaa siitä, mikä SOK:lla toimii erinomaisesti ja missä meillä on kehitysmahdollisuuksia. Toimintaympäristö haastaa S-ryhmää voimakkaasti, ja esimerkiksi digitalisaatio, kansainvälinen kilpailu ja kysynnän polarisaatio vaativat meitä jatkuvasti tarkastelemaan toimintamallejamme ja hakemaan muutoskyvykkäintä tapaa organisoitua”, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook kertoo.
Tähtäimessä on laajempi kulttuurinmuutos.
“Olemme melko iso organisaatio. SOK-yhtymässä tytäryhtiöineen työskentelee lähes 6000 ihmistä. Nyt alkava muutos kohdentuu ensivaiheessa kiinteimmin SOK:n asiantuntijaorganisaatioon - haluamme kiinnittää jatkossa erityistä huomiota yksiköiden väliseen yhteistyöhön. Samalla modernisoimme johtamistamme ja muutamme kehittämisen tapaamme esimerkiksi ketteriä tiimejä vahvistamalla”, Krook toteaa.
Uudistuksen seurauksena SOK:lla aloittaa 1.5. toimintansa kolme uudella tavalla ryhmiteltyä yksikköä: Vastuullisuus nousee markkinoinnin ja viestinnän keskiöön, ja nämä toiminnot organisoidaan samaan kokonaisuuteen, tekeminen liiketoimintaan vahvasti integroiden. Kaupparyhmän sydämeen, asiakasomistajuuteen, liittyvien entistä digitaalisempien palveluiden kehitysasema vahvistuu uudessa Asiakkuus, IT ja digikehitys -yksikössä muutosjohtaja Sebastian Nyströmin johdolla. Lisäksi strategiatyö irrotetaan omaksi vastuualueeksi ja yksikön uutena vetäjänä ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. strategiajohtaja Maria Timgren.
Muutosten yhteydessä mediajohtaja Veli-Pekka Ääri jättää tehtävänsä. Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön vt. johtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä toimii 1.5. alkaen vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.Nykyisen henkilöstöjohtajan Susa Nikulan aiemmin jo ilmoitettua siirtyvänsä uusiin haasteisiin S-ryhmän ulkopuolelle vt. henkilöstöjohtajana ja konsernijohtoryhmän jäsenenä aloittaa 1.5. henkilöstöpäällikkö Mari Junnila.
”Nimitysten henkilöstöjohtajan ja Markkinointi, viestintä ja vastuullisuus -yksikön johtajan tehtäviin odotetaan vahvistuvan toukokuun aikana”, kertoo Hannu Krook.
Lisätietoja: SOK, pääjohtaja Hannu Krook, p. 040 593 9199
Kuvat
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme