SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset lähtivät ulos: telttojen myynti lähes 50 % kasvussa

Jaa
Kalastukseen ja retkeilyyn liittyvien tarvikkeiden myynti on kasvanut Prismassa huomattavasti. Erityisesti perustuotteita, kuten retkikeittimiä ja riippukeinuja, myydään tällä hetkellä paljon, mikä kertoo uusien harrastajien löytämisestä ulkoiluharrastusten pariin. Myös pyöräkauppa käy vauhdilla.
Kalastusvälineiden myynti kasvoi Prismassa 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Kuva: Yhteishyvä / Anna Huovinen
Kalastusvälineiden myynti kasvoi Prismassa 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Kuva: Yhteishyvä / Anna Huovinen

Kiinnostus kotimaanmatkailua ja mökkeilyä kohtaan on kasvanut viime aikoina, mikä näkyy myös kalastustarvikkeiden kysynnässä. Kalastustuotteiden kysyntä lähti nousuun toukokuussa ilmojen lämmetessä, ja kasvu on ollut hurjaa. Prisman myyntidatasta selviää, että kalastusvälineiden myynti kasvoi 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna.

Erityisen hyvin kauppa on käynyt tavallisten onkien ja virvelisettien sekä kalastusosaston jääkaapista löytyvien matojen osalta.

”Olemme halunneet panostaa helppouteen. Esimerkiksi kesämökille lähtiessä voi samalla kauppareissulla mökkiruokien lisäksi hankkia onget, virvelit ja jopa onkimadot valmiiksi. Erityisesti kuivalla kelillä matojen löytäminen voi olla hankalaa, minkä vuoksi moni ostaa ne mielellään kaupasta”, sanoo valikoimapäällikkö Henri Himberg S-ryhmän marketkaupasta.

Valikoimaa löytyy aloittelijoiden ja satunnaisten harrastajien lisäksi myös kokeneemmille kalastajille.

”Erilaisista kalastustyypeistä erityisesti jigi-kalastukseen liittyvät tarvikkeet ovat kasvattaneet myyntiään valtavasti”, Himberg kertoo.

Ulkona kokkaaminen ja yöpyminen kiinnostaa

Myös retkeilyn tuoteryhmissä on nähty poikkeuskevään aikana huomattavaa, yli neljänneksen kasvua viime vuoteen verrattuna.

”Erilaisia retkeilyn perustuotteita myydään koko ajan enemmän. Tästä voikin päätellä, että retkeilyn pariin on tänä vuonna löytänyt paljon sellaisia, jotka eivät ole aiemmin juurikaan liikkuneet luonnossa. Lisäksi telttojen myynti on tällä hetkellä kovassa, 46 prosentin kasvussa. Tämä puolestaan kertonee siitä, että kevään aikana tehdyistä päiväretkistä innostuneet suomalaiset uskaltavat nyt lähteä myös pidemmälle ja yöpyä luonnossa”, pohtii valikoimapäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän vähittäiskaupasta.

Ulkona yöpymisen lisäksi suomalaiset vaikuttavat innostuneen kokkaamaan luonnossa, sillä erilaisia retkikeittimiä ja ruoanlaittovälineitä myydään nyt paljon. Esimerkiksi erään retkikeittimeen tarkoitetun kaasun myynti on kolminkertaistunut viime vuoteen nähden.

”Yllättävä hittituote tänä keväänä on ollut risukeitin, joka on selvästi nyt noussut suuren yleisön tietoisuuteen”, Viitanen paljastaa.

Poikkeusaika sai monet päivittämään polkupyöränsä uuteen

Prisman myyntidatasta selviää myös, että todella moni on hankkinut kevään aikana uuden polkupyörän. Pyörissä kasvua on 34 % viime vuoteen verrattuna myymälät ja verkkokauppa yhteenlaskettuna. Kaupaksi ovat käyneet niin maasto- ja hybridipyörät kuin citypyörätkin.

”Lapsille on totuttu jo aiemmin hankkimaan uusi pyörä vanhan jäädessä pieneksi, mutta aikuisten pyörissä on tänä keväänä nähty varsinainen ostoryntäys. Tässä on selvästi havaittavissa, että on kaivattu tekemistä ulos, minkä lisäksi moni on ehkä halunnut välttää julkisen liikenteen käyttöä ja sen vuoksi päivittänyt pyöränsä uuteen”, valikoimapäällikkö Matti Viitanen kertoo.

Prisma Triplassa Helsingissä pilotoidaan Suomessa täysin uudenlaista konseptia helpottamaan pyörän ostamista Prisman laajasta valikoimasta myös pienemmässä myymälässä. Myymälässä esillä olevien pyörien lisäksi asiakkaan käytössä on opastava valintakone. Sen kautta asiakas voi yhdessä myyjän kanssa tarkastella laajempaa pyörävalikoimaa ja tilata pyörän joko toisesta myymälästä kolmen tunnin pikatoimituksella tai verkkokaupan valikoimista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Päivi Hole, valikoimajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus
puh. 010 76 80711, paivi.hole@sok.fi

Kuvat

Kalastusvälineiden myynti kasvoi Prismassa 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Kuva: Yhteishyvä / Anna Huovinen
Kalastusvälineiden myynti kasvoi Prismassa 40 prosenttia viime vuoden toukokuuhun verrattuna. Kuva: Yhteishyvä / Anna Huovinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta25.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye