STT

Vuoden uutistoimistotekona palkittu STT Tarkkailija sen paljastaa: STT:n uutisia julkaistaan kuukausittain yli 25 000 kertaa

Jaa
STT:n rooli suomalaisten mediankuluttajien arjessa on keskeinen, vaikka harva kiinnittää siihen huomiota. Uutisoinnin kokonaiskuvan paljastaa uutistoimiston analytiikkatyökalu STT Tarkkailija, jolla seurataan STT:n uutisaiheiden läpimenoa suomalaisessa mediassa.
Tarkkailija - Pihla Lehmusjoki. Lehtikuva / Vesa Moilanen.
Tarkkailija - Pihla Lehmusjoki. Lehtikuva / Vesa Moilanen.

STT uutisoi kuukausittain noin 2 300 uutisaiheesta, joita julkaistaan tiedotusvälineissä yli 25 000 kertaa. Painetuissa sanomalehdissä STT:n tuottamia uutisia julkaistaan kuukaudessa keskimäärin 6 000-7 000 kertaa ja medioiden verkkosivuilla yli 20 000.

Joka päivä noin puolet STT:n käsittelemistä uutisaiheista julkaistaan vähintään kymmenen kertaa asiakasmedioiden painetuissa- tai verkkolehdissä eri puolilla Suomea.

STT Tarkkailija osoittaa, että sanomalehdissä julkaistaan erityisen paljon STT:n urheilu-uutisia sekä kotimaan ja politiikan uutistarjontaa. Verkossa puolestaan korostuvat kotimaan ja urheilun lisäksi ulkomaan uutiset. Painetuissa lehdissä julkaistuista STT:n uutisista valtaosa päätyy paperille maakuntalehdissä.

Tarkkailijan kehittäjä, STT:n liiketoimintapäällikkö Pihla Lehmusjoki palkitaan tänään Eurooppalaisten uutistoimistojen liiton EANAn Vuoden uutistoimistoteko -palkinnolla. Palkinto luovutetaan Lehmusjoelle liiton vuosikokouksessa Varsovassa.

EANAn mukaan STT Tarkkailija tarjoaa strategista ja yksityiskohtaista tietoa siitä, miten mediamarkkinalla käytetään uutistoimiston materiaalia.

Lehmusjoki on palkinnosta ilahtunut erityisesti siksi, että se korostaa analytiikan merkitystä myös perusuutisoinnissa, joka on uutistoimistojen leipälaji.

– Uutistoimistot ovat vuosia pelanneet mediakentällä jalkapalloa silmät sidottuina. Vaikka STT on olennainen uutisten tuottaja Suomessa, meillä ei aiemmin ole ollut systemaattista näkymää uutistemme julkaisutietoon, Lehmusjoki sanoo.

– Digitaalisen ajan uutistoimistoille on elintärkeää ymmärtää sitä, mistä perusuutisoinnin arvo media-asiakkaille muodostuu.

EANA muistuttaa palkintoperusteissaan, että mediamarkkinan ja uutisten kulutuksen muutos uusien alustojen ja sosiaalisen median myötä vaikuttaa suoraan myös uutistoimistoihin.

– Yksityiskohtainen tieto siitä, miten markkinalla käytetään uutistoimiston sisältöjä, on ehdottoman tärkeää, jotta uutistoimistot voivat varmistaa täyttävänsä roolinsa uutisten tuottajina, EANA perustelee.

Tarkkailija-analytiikkatyökalu on ollut STT:ssä käytössä maaliskuusta 2017 alkaen. Se on otettu käyttöön myös Norjan, Ruotsin ja Tanskan uutistoimistoissa.

https://stt.fi/stt-uutiset-mediassa-tarkkailija/

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:


Liiketoimintapäällikkö
Pihla Lehmusjoki
pihla.lehmusjoki@stt.fi
040 755 9129

Kuvat

Tarkkailija - Pihla Lehmusjoki. Lehtikuva / Vesa Moilanen.
Tarkkailija - Pihla Lehmusjoki. Lehtikuva / Vesa Moilanen.
Lataa
Tarkkailija - julkaisumäärät
Tarkkailija - julkaisumäärät
Lataa
Tarkkailija - julkaisuprosentit
Tarkkailija - julkaisuprosentit
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

STT
STT
Porkkalankatu 20 A
00180 Helsinki

09 695 811https://stt.fi

STT (Oy Suomen Tietotoimisto - Finska Notisbyrån Ab) on media- ja viestintätalo, joka koostuu kolmesta liiketoimintalinjasta: mediapalveluista, viestintäpalveluista sekä kuvamyynnistä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta STT

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye