
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista
Päivittäin radiota kuunneltiin viime vuonna keskimäärin 3 tuntia (2 h 56 min).
Radiota kuunteli viikoittain 93 prosenttia ja päivittäin 74 prosenttia suomalaisista. Radion ääressä oli arkisin yli 3 miljoonaa kuuntelijaa klo 7.30–16.30 välisenä aikana. Radion kuunnelluin hetki oli arkiaamuisin klo 8, jolloin radio tavoitti keskimäärin 1,3 miljoonaa kuulijaa. Aamuisin klo 6.00–10.00 välisenä aikana radiota kuunteli yli 2,5 miljoonaa suomalaista.
Radion lisäksi kuunneltiin musiikkipalveluita sekä äänitteitä. Alle 25-vuotiaiden kuuntelusta noin kolmannes (31 %) oli Spotify-kuuntelua. Radiopalveluista suosituin oli Yle Areena, joka tavoitti viikoittain 450 000 kuuntelijaa.
Alle 45-vuotiaat kuuntelivat radiota eniten autossa (36 %) ja yli 45-vuotiaat puolestaan kotona (63 %).
Kuunnelluin radiokanava oli edelleen Yle Radio Suomi, joka sai 32 prosenttia kaikesta radionkuuntelusta. Toiseksi kuunnelluin oli Radio Nova ja kolmantena oli Yle Radio 1. Radion kuuntelu jakaantui puoliksi Yleisradion ja kaupallisten kanavien kesken.
Tietyt kaupalliset radiokanavat profiloituivat selkeästi sukupuolen mukaan. Radio Aalto, Kiss ja Loop olivat tutkimuksen mukaan kuuntelijaprofiililtaan enemmän naisten kanavia, kun taas Radio Rock, Radio City ja Bassoradio profiloituvat enemmän miehille.
Radiovastaanotin oli edelleen suosituin tapa kuunnella radiosisältöjä kaikissa ikäryhmissä. Alle 45-vuotiaiden keskuudessa seuraavaksi suosituin audiolähde oli matkapuhelin, jota käytti tutkimusviikon aikana sisältöjen kuunteluun 30 prosenttia tutkimukseen osallistuneista.
Tulokset perustuvat Finnpanelin tekemään Kansalliseen Radiotutkimukseen, jossa tutkittiin päiväkirjamenetelmällä vuoden 2017 aikana yhteensä 21 000 suomalaisen radionkuuntelua.
Radiovuoden tulokset löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php
Liikkuvan audion aikakausi
Radiolla menee lukujen valossa vahvasti kaikissa ikäryhmissä. RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller uskoo, että radion kuuntelu on tulevaisuudessa vain yksi osa yhä kasvavaa audion kokonaiskuuntelua, kun puheohjauksella surffataan on demand- ja podcast-sisältöjen sekä livelähetysten välillä.
– Vuosi 2017 oli audion vuosi. Kaupallinen radio teki viime vuonna kaikkien aikojen mainosmyyntiennätyksen, iloitsee Möller.
Ylen radiopäällikön Marja Keskitalon mukaan audiosisältöjä kulutetaan entistä enemmän digitaalisten alustojen ja mobiililaitteiden kautta. Viime vuonna varsinkin mobiilikuuntelu kasvoi selkeästi. Radio kulkee siten entistä enemmän kuuntelijan taskussa.
– Ilahduttavaa on myös se, että mobiilikuuntelun kasvun myötä audion kulutus kasvaa kaksinumeroisin luvuin. Uudistimme 2017 Yle Areenan audiotarjonnan ja se näkyy käytön merkittävänä kasvuna, Keskitalo summaa.
Lisätietoja:
Lena Brun, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh.020 751 5402
Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116
Riina Aho, tutkimus- ja kehityspäällikkö, RadioMedia, puh. 0400 621 134
Finnpanel Oy on Kantar TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media,RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry.
www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Televisiovuosi 2017 tarjosi yhteisiä tähtihetkiä19.1.2018 03:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Suurimmat katsojaluvut keräsivät koko kansaa yhdistävät kulttuuri- ja urheilutapahtumat, viihdetaivaan tähdet sekä television kestosuosikit.