
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa
Ennästyskuumana kesänä jalkapallo houkutti tv:n ääreen
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen* mukaan kesä–heinäkuussa 2018 katseluaika kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Päivittäinen katseluaika yli 4 vuotta täyttäneillä oli 2 tuntia 20 minuuttia, ja kasvua edelliskesään verrattuna kertyi 6 minuuttia päivässä. Kesän katsotuinta tv-sisältöä oli jalkapallon MM-kisat, jotka tavoittivat 74 prosenttia koko väestöstä.
Kesällä katselua kertyi erityisesti miehille ja 25-44 -vuotiaille. Miehet katsoivat televisiota liki kaksi ja puoli tuntia päivittäin, tarkasti ottaen 2 tuntia 26 minuuttia, mikä on 10 minuuttia enemmän päivässä kuin viime kesänä.
25–44-vuotiaiden katselu kasvoi 6 minuuttia päivässä, eli tässä ikäryhmässä katseltiin tv:tä 1 tunti 42 minuuttia päivässä.
Lisätietoja tv-ohjelmien ja kanavien katselusta löytyy Finnpanelin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv_reportlist.php
Jo kaksi kolmesta kotitaloudesta katsoo HD-lähetyksiä
TV-taloudet Suomessa -tutkimuksen** mukaan HD-virittimet ovat yleistyneet suomalaisissa kodeissa. Nyt reilut kaksi kolmannesta tv-talouksista omistaa HD-virittimen. Pelkän antennivastaanoton varassa olevissa talouksissa HD-viritin on jonkin verran harvinaisempi.
Älytelevisiot yleistyvät
Yli 900 000 kotitaloudessa on äly-tv. Sen kytkeminen internettiin yleistyi, ja vuonna 2018 yli 700 000 taloutta, eli 28 prosenttia tv-talouksista, on kytkenyt äly-tv:n internetiin. Noin joka kymmenes äly-tv on ns. hybridi- eli Hbbtv, jossa vuorovaikutteiset lisäpalvelut ovat mahdollisia. Hybridi-televisioiden osuus tv-talouksissa on edelleen pieni — ainoastaan 4 prosenttia.
Ilmainen netti-tv kiinnostaa
Yle Areenan, Ruudun ja MTV Katsomon ilmaisten netti-tv-sisältöjen katselu kasvoi viime vuodesta. Vähintään kerran viikossa ainakin yhtä netti-tv:tä katselee 45 prosenttia kaikista eli 1,2 miljoonaa taloutta. Lähes saman verran talouksia tilaa jotain maksullista tv-sisältöä.
Joka neljännessä kotitaloudessa eli noin 700 000 taloudessa katsotaan maksullista Netflixiä, HBO Nordicia katsotaan 185 000 taloudessa ja Viaplayta 167 000 taloudessa.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Petra Koivunoksa, puh. 020 751 5405
Finnpanel Oy, Anna-Leena Lamberg, puh. 020 751 5409
*TV-mittaritutkimus toteutetaan henkilötason paneelitutkimuksena mannersuomalaisissa kotitalouksissa, n=2 100.
**TV-taloudet Suomessa -tutkimus on taloustason tutkimus, ja perustuu helmi–maaliskuussa ja touko–kesäkuussa 2018 ja tehtyyn kirjekyselyyn VRK-otannalla. Tutkimuksen virhemarginaali on ±1,6 %-yksikköä ja n=3 864.
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.
Televisiovuosi 2017 tarjosi yhteisiä tähtihetkiä19.1.2018 03:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Suurimmat katsojaluvut keräsivät koko kansaa yhdistävät kulttuuri- ja urheilutapahtumat, viihdetaivaan tähdet sekä television kestosuosikit.