
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo
Jatkossa katselu mitataan kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista. Mittaus yhdistää tietoa paneeliperheistä ja tv-yhtiöiden videomittauksesta. Näin saadaan entistä paremmin selville katselutottumusten muutokset.
– Uuden menetelmän avulla saamme selville katsojaprofiilit ja kohderyhmittäiset katsojamäärät myös online-katselusta. Nyt tiedämme tarkkaan, mitä kansa katsoo. Tämä auttaa mediataloja kehittämään sisältöjään ja palveluitaan, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.
Suomi on ensimmäisten maiden joukossa, joissa mittaritutkimuksessa mukana ovat kaikki päätelaitteet. Finnpanel toteuttaa uuden tutkimuksen hyödyntäen Nielsenin, Kantar Median ja comScoren teknologiaa. Sopimus on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka. Vastaavanlainen tutkimus on otettu käyttöön aikaisemmin muun muassa Norjassa ja Tanskassa.
– Aloitimme online-mittauksen kehittämisen jo vuonna 2013, kun markkinoiden muutos oli ilmeinen. Alku oli karikkoinen, mutta nykyisin toimitamme katsojatiedot sekä tv:n että online-tv:n katselusta, kertoo Kristian Tolonen Norjan yleisradioyhtiö NRK:sta.
Uusi tv-katselun mittaus tuo mahdollisuudet tarkkaan ja monipuoliseen raportointiin. Päivittäin kertyvän datan perusteella ohjelmien ja palveluiden katselua voidaan analysoida heti seuraavana päivänä.
Nuoret katsovat televisiota entistä harvemmin tv-ruudulta, mutta kuluttavat sitä muilta laitteilta. Tämä tulee selvästi esille laajennetussa mittauksessa. Esimerkiksi pääsiäisen aikaan 26.3.–8.4. tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä.
– Ohjelma- ja kanavasuunnittelussa on olennaisen tärkeää nähdä tutut sekä tv- että online-katseluluvut samaan aikaan ja yhteismitallisesti eri kohderyhmissä. Online-yleisön määrä voi olla merkittävä ja profiili hyvä, vaikka ohjelma ei olisikaan tv-ruudun kautta erityisen katsottu. Myös mainostajia kiinnostaa tietää, miten eri alustat toimivat videomainonnan välittäjinä, toteaa MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.
Finnpanelin TV-vuositilaisuudessa puhunut Adeleiden yliopiston professori Karen Nelson-Field on tutkinut laajasti mainosten toimivuutta televisiossa ja verkossa.
– Tutkimustemme perusteella voidaan osoittaa, että TV päihittää verkkoympäristössä olleet mainokset useimmissa olosuhteissa. Tämä on osoitus television vahvuudesta brändin myynnin tekijänä, Nelson-Field kertoi.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.
Televisiovuosi 2017 tarjosi yhteisiä tähtihetkiä19.1.2018 03:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Suurimmat katsojaluvut keräsivät koko kansaa yhdistävät kulttuuri- ja urheilutapahtumat, viihdetaivaan tähdet sekä television kestosuosikit.