
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa
Television äärellä vietetty aika on noussut tasaisesti viime vuosina, kun erityisesti muu tv-ruudun käyttö on lisääntynyt. Televisioruudun äärellä vietetään nyt yhteensä 3 tuntia 20 minuuttia vuorokaudessa. Televisiovuoden katseluhuiput saavutettiin jälleen odotetusti urheilun arvokisojen kuten jääkiekon MM-kisojen ja itsenäisyyspäivän aikana. Myös presidentinvaalit sekä viihteen kestosuosikit kiinnostivat katsojia.
Ylen kanavat keräsivät yhteensä 43,6 prosenttia, MTV:n kanavat 23,1 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,4 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta.
Vuoden 2018 katsotuin ohjelma oli TV1:n Itsenäisyyspäivän juhlavastaanotto 2018, joka keräsi keskimäärin 2 462 000 katsojaa. Viiden katsotuimman ohjelman joukkoon nousi myös 28.1. lähetetty TV1:n Presidentinvaalien 1. kierroksen tulosilta, joka keräsi 1 448 000 katsojaa. Kärkiviisikkoon nousi myös 17.5. MTV3:lla lähetetty jääkiekon MM-kisojen puolivälieräottelu Suomi–Sveitsi, joka keräsi korkeimmillaan 1 406 000 katsojaa. Ottelu oli samalla MTV3:n vuoden katsotuin ohjelma.
Urheilun arvokisat näkyivät muillakin kanavilla katsojapiikkeinä. TV5:n 18.2. lähettämä talviolympialaisten jääkiekko-ottelu Ruotsi–Suomi keräsi 1 019 000 katsojaa. Nelosen katsotuin ohjelma oli 5.1. lähetetty The Voice of Finland -ohjelman jakso, joka keräsi 779 000 katsojaa.
Televisiosisältöjen katselu netti-tv-palveluista kasvoi vuonna 2018 erityisesti nuorten keskuudessa. Online-katselu lisää 6 prosenttia television katseluaikaan ja yli neljänneksen (27 %) 15–24-vuotiaiden katseluaikaan.
Yle Areenan katsotuin ohjelma oli Pirjo, jonka paras jakso keräsi keskimäärin 226 000 katsojaa. MTV-palvelun suosituin ohjelma oli Love Island Suomi, jonka paras esityskerta keräsi keskimäärin 158 000 katsojaa. Nelosen Ruutu- ja Ruutu+ -palveluiden katsotuin ohjelma olisairaalasarja Syke, jonka paras esityskerta keräsi 307 000 katsojaa.
Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät osoitteesta https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/sharev/viimeisin/
Television tarjoamat elämykset ovat nykyisin läsnä siellä missä kuluttajakin. Myös Finnpanel on huomioinut katsomistapojen muutoksen toiminnassaan.
”Televisio voi hyvin ja sen sisällöt kulkevat mukana eri tilanteissa. Finnpanelin raportointi tuottaa nyt kokonaisvaltaista tietoa ohjelmien katselusta eri päätelaitteilla”, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun.
Vuoden huippuhetkiä ja tulevaisuuden näkemyksiä tv-kanavilla
Nelonen synnytti viime vuonna monia suuria kotimaisia ohjelmailmiöitä, joissa esiintyivät Suomen kirkkaimmat tähdet.
”Kevään suurin ilmiö oli Venlalla palkittu Selviytyjät Suomi, ja syksyllä kanavillemme rantautuivat suuren suosion keränneet Wall Suomi ja kansan rakastama Syke”, kertoo Nelonen Median tv-johtaja Ville Toivonen.
MTV:n katseluosuus lähti kasvuun toukokuusta lähtien. Vuoden katsotuin ohjelma oli jääkiekon MM-kisat MTV3- ja C More Sport 1 -kanavilla.
”MTV3:n Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa, AVA:n huippusuosittu Ensitreffit alttarilla sekä Subin uutuus Love Island Suomi varmistivat, että keskikatsojamäärä kasvoi viisi prosenttia syys–joulukuussa ja ylivoimaisen katseluosuuden kaupallisilla kanavilla”, MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin kertoo.
”Kun syksyllä TotalTV-raportointi käynnistyi, näimme, että katselua kertyy runsaasti muiltakin päätelaitteilta kuin TV:stä. Love Island Suomi osoitti, että nuoremmat aikuiset käyttävät mieluummin muita päätelaitteita kuin TV-ruutua. Nuorten naisten kohdalla peräti kaksi kolmasosaa katselusta kertyi online-katselusta. TV kokoaa edelleen parhaimmillaan koko perheen ja kansan yhteen, muut katselutavat vain kasvattavat suosittuja ilmiöitä”, Mecklin jatkaa.
Ylen Älykäs data ja asiakkuus -päällikkö Eija Moisala kertoo, että urheilulla on erityinen kyky yhdistää samaan aikaan ruutujen ääreen eri-ikäiset ja eritaustaiset ihmiset. Viime vuonna elettiin hienoa urheiluvuotta, kun Ylen kanavat lähettivät muun muassa Pyeongchangin talviolympialaiset ja jalkapallon maailmanmestaruuskisat.
”Nuoria katsojia puhuttelivat myös monet draamapanostukset, kuten Nörtti: Dragonslayer666 ja mustaa huumoria kukkiva Sekasin-draamasarja”, summaa Moisala.
Lisätietoja antavat:
Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402
MTV Oy, Taina Mecklin, puh. 010 300 5265
Nelonen Media, Kati Alijoki, puh. (09) 4545 388
Yleisradio Oy, Eija Moisala, puh. (09) 1480 2776
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media,RadioMedia sekä Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liitto MTL ry. www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.
Televisiovuosi 2017 tarjosi yhteisiä tähtihetkiä19.1.2018 03:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 48 minuuttia vuorokaudessa. Suurimmat katsojaluvut keräsivät koko kansaa yhdistävät kulttuuri- ja urheilutapahtumat, viihdetaivaan tähdet sekä television kestosuosikit.