
Koronavuosi vaikutti tv-katseluun: uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu kasvoi reilusti

Koronavuosi ja sen tuomat muutokset vaikuttivat suomalaisten television katseluun. Erityisesti keväällä television uutiset ja ajankohtaisohjelmat kiinnostivat.
– Hallitus tiedotti 12. maaliskuuta 2020 suosituksista koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi, minkä jälkeen seuraavan kuukauden aikana, eli 13.3.–15.4., television katselu lisääntyi peräti 21 prosenttia, kun sitä verrataan edellisvuoden vastaavaan aikaan, Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun kertoo.
– Samalla aikavälillä tv-uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu tuplaantui. Myös Areenan, mtv-palvelun ja Ruudun katselu kasvoi 30 prosenttia, kun sitä verrataan alkuvuoden lukuihin, Brun jatkaa.
Kevään jälkeen television katselu tasaantui ja koko vuoden 2020 aikana lineaaristen kanavien katselu kasvoi 3 prosenttia. Katseluaikana se tarkoittaa, että suomalaiset katsoivat tv-ohjelmia keskimäärin 2 tuntia ja 47 minuuttia päivittäin. Kun katseluaikaan lisätään muu ruutuaika, suomalaisten päivittäinen ruutuaika nousee 3 tuntiin 36 minuuttiin (2019: 3 tuntia 23 minuuttia). Muu ruutuaika jatkoi vakaata, noin 20 prosentin vuosittaista nousua.
Uutiset ja ajankohtaisohjelmat keräsivät katsojia
Uutislähetysten katsojamäärät olivat suurimmat vuosiin. Esimerkiksi Yle 1:n puoli yhdeksän uutislähetys sai päivittäin keskimäärin 802 000 katsojaa, MTV3:n Kymmenen uutiset
578 000 katsojaa ja Seitsemän uutiset 519 000 katsojaa. Suosituimpien ohjelmien listalta löytyy myös hallituksen tiedotustilaisuuksia sekä A-studion ja A-Talkin lähetyksiä.
Kestosuosikki piti pintansa
Suomalaisten itsenäisyyspäivän viettoon kuuluu televisio. Vuonna 2020 television suosituimmat ohjelmat katsottiin itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Eniten katsojia keräsi itsenäisyyspäivän Yle Uutiset, toiseksi eniten Linnan juhlat. Toki Linnan juhlien katsojamäärä oli huomattavasti pienempi kuin aikaisempina vuosina. Uudistuneita Linnan juhlia seurasi 1,6 miljoonaa suomalaista, kun edellisenä vuonna Linnan juhlilla katsojia oli noin 2,4 miljoonaa.
Viikonlopun viihde kiinnosti
Viikonloppuisin lähetetyt suuret viihdeohjelmat, kuten Masked Singer Suomi, Tanssii Tähtien Kanssa, Putous ja Vain Elämää keräsivät suuria katsojamääriä.
MTV3:n katsotuin ohjelma oli huhtikuussa lähetetty Masked Singer Suomi 1 117 000 katsojalla. Jaksossa maskin takaa paljastui huippukokki Henri Alén. Marraskuun 6. päivänä esitetty Nelosen Vain Elämää -sarjassa vietettiin Stigin päivää. Jakso keräsi tv-ruutujen ääreen 925 000 katsojaa.
Poikkeusvuosi ilman suuria urheilutapahtumia
Jos uutisten ja ajankohtaisohjelmien katselu nousi, urheiluohjelmien katselu väheni reilusti.
Vuonna 2020 suuret urheilutapahtumat, kuten Tokion olympialaiset, jalkapallon EM-kisat ja jääkiekon MM-kisat siirrettiin tuleville vuosille.
Erikoisen vuoden urheiluohjelmien puuttumisesta kertoo paljon se, että vuoden katsotuin urheilulähetys oli tammikuussa 2020 Tšekin Nové Městossa hiihdon maailmacupissakäyty miesten15 kilometrin hiihto, jossa Iivo Niskanen tuli toiseksi.
Katsotuimmat ohjelmat
Kanava |
Päivämäärä |
Klo |
Ohjelma |
Keskikatsojamäärä, 4+ v |
|
YLE 1 |
6.12. |
20.30 |
Yle Uutiset |
1 694 000 |
|
YLE 1 |
6.12. |
19.30 |
Linnan juhlat 2020, osa 1 |
1 639 000 |
|
YLE 1 |
6.12. |
18.11 |
Linnan juhlat 2020 : Kohti Linnan juhlia, osa 2 |
1 319 000 |
|
YLE 1 |
16.3. |
18.21 |
Yle Uutiset alueeltasi |
1 313 000 |
|
YLE 1 |
24.12. |
11.55 |
Suomen Turku julistaa Joulurauhan |
1 304 000 |
|
YLE 1 |
25.3. |
20.55 |
Urheiluruutu |
1 280 000 |
|
YLE 1 |
25.3. |
21.00 |
A-studio: Hallituksen tiedotustilaisuus |
1 227 000 |
|
MTV3 |
4.4. |
20.01 |
Masked Singer Suomi |
1 117 000 |
|
MTV3 |
25.10. |
19.30 |
Tanssii Tähtien Kanssa |
1 103 000 |
|
YLE 1 |
16.3. |
15.00 |
Ylen erikoislähetys koronaviruksesta |
1 020 000 |
|
YLE 1 |
4.5. |
19.28 |
Hallituksen tiedotustilaisuus |
984 000 |
|
YLE 1 |
30.3. |
21.06 |
A-studio |
983 000 |
|
MTV3 |
29.2. |
19.32 |
Putous |
980 000 |
|
YLE 1 |
12.3. |
21.05 |
A-studio: Talk |
940 000 |
|
MTV3 |
16.3. |
18.58 |
Seitsemän uutiset |
928 000 |
|
Nelonen |
6.11. |
20.01 |
Vain elämää: Stigin päivä |
925 000 |
|
MTV3 |
|
21.56 |
Kymmenen uutiset |
923 000 |
|
YLE 1 |
7.3. |
21.00 |
UMK20: Finaali |
892 000 |
|
Nelonen |
17.1. |
20.00 |
Kultainen Venla |
877 000 |
|
MTV3 |
24.3. |
19.16 |
Päivän sää |
875 000 |
Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä, yli 4-vuotiaat. Katsotuimpien ohjelmien listalla on vain useasti esitetyn ohjelman katsotuin lähetys.
Kanavien katsotuimmat
Kanava |
Pvm |
Ohjelma |
Keskikatsojamäärä |
YLE 1 |
6.12. |
Yle Uutiset |
1 694 000 |
MTV3 |
4.4. |
Masked Singer Suomi |
1 117 000 |
Nelonen |
6.11. |
Vain elämää, Stigin päivä |
925 000 |
YLE 2 |
19.1. |
Hiihdon maailmancup: Miesten 15 km |
786 000 |
TV5 |
30.12. |
Jääkiekon Nuorten MM: Suomi-Slovakia |
566 000 |
YLE Teema |
1.1. |
Tähdet kertovat, komisario Palmu |
343 000 |
Sub |
12.9. |
Varasto 2 |
290 000 |
YLE Fem |
12.10. |
Murha Sandhamnissa |
287 000 |
Jim |
11.10. |
UEFA Nations League: Suomi–Bulgaria |
184 000 |
Ava |
31.5. |
Rebecka Martinsson: Paimenet |
180 000 |
FOX |
12.4. |
Elokuva: Ice Age 4: Mannerten mullistus |
134 000 |
Liv |
21.10. |
Syke |
126 000 |
Kutonen |
20.12 |
Snooker: World Grand Prix |
120 000 |
National Geographic |
26.12. |
Maailmanhistorian upeimmat aarteet |
119 000 |
TLC |
12.5. |
90 päivää morsiamena |
112 000 |
Hero |
5.2. |
Elokuva: Tokarev |
110 000 |
Frii |
26.11. |
Elokuva: Tapaus 64 |
90 000 |
Eurosport 1 |
13.8. |
SNOOKER World Championship SHEFFIELD |
34 000 |
Paramount Network |
1.10. |
South Park |
32 000 |
Discovery Channel |
19.2. |
Wheeler Dealers |
20 000 |
Lähde: TV-mittaritutkimus, keskikatsojamäärä, yli 4-vuotiaat. Katsotuimpien ohjelmien listalla on vain useasti esitetyn ohjelman katsotuin lähetys.
Lisätietoja antaa:
Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.www.finnpanel.fi
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel
Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.
Kutsu Finnpanelin Radiovuosi 2023 -webinaariin31.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa mukaan webinaariin, jossa käydään läpi radion kuuntelu vuonna 2022. Mukana alansa huippunimi, Neuroconsulting Australian Shannon Bosshard, joka valottaa brändien rakentumista neurotieteen näkökulmasta.
44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun26.1.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Television suosituimmat ohjelmat vuonna 2022 olivat miesten jääkiekon MM-loppuottelu sekä itsenäisyyspäivän uutislähetys ja Linnan juhlat. Suomalaiset viettävät televisioruudun ääressä 3 tuntia 37 minuuttia vuorokaudessa.
Finnpanelin TV-vuosi 2023 -webinaari12.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa TV-vuosi 2023 -webinaariin kuulemaan, mitä televisiosta katsottiin Suomessa vuonna 2022 sekä näkemyksiä pohjoismaisesta tv-markkinasta ja sisällön merkityksestä monikanavaisessa mediassa.
Radiota kuuntelee 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain10.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Viime vuonna suomalaiset kuuntelivat radiota lähes 2,5 tuntia päivässä. Suomen kuunnelluin kanava oli Yle Radio Suomi. Kaupallisista kanavista suosituimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop. Eniten radiota kuuntelivat yli 55-vuotiaat.