
44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun
Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat päivittäin tv:tä, suoratoisto- ja videopalveluita 3 tuntia 37 minuuttia.
Syys–joulukuussa 2022:
- Eniten televisiota katsovat yli 65-vuotiaat, yhteensä 5 tuntia 45 minuuttia.
- 25–44-vuotiaat viettävät tv:n parissa 2 tuntia 44 minuuttia. Tästä ajasta 36 prosenttia on suoratoistopalveluiden, Netflixin, YouTuben, HBO Maxin tai Disney+:n, katselua.
Tv-sisällöt katsotaan edelleen mieluiten perinteiseltä tv-laitteelta kaikissa ikäryhmissä.
- Yli 65-vuotiaat katsovat eniten perinteistä, niin sanottua lineaarista televisiota, 97 %.
- Puhelimesta katsoivat eniten tv:tä 3–14-vuotiaat, 23 %.
- Tietokonetta tv-katseluun käyttivät eniten 15–24-vuotiaat, 20 %.
Kymmenen vuoden 2022 katsotuinta tv-ohjelmaa*
Vuoden 2022 katsotuin ohjelma oli 29. toukokuuta lähetetty jääkiekon miesten MM-finaali Suomi–Kanada, jota katsoi keskimäärin 2 533 000 katsojaa MTV:n kanavilla ja palveluissa.
Yle Uutiset 20.30 kiri vuoden toiseksi katsotuimmaksi, kun uutislähetys itsenäisyyspäivänä sai keskimäärin 2 460 000 katsojaa Yle TV1-kanavalla ja Areenassa.
Kolmanneksi katsotuin oli Linnan juhlat Yle TV1-kanavalla ja Areenassa. Itsenäisyyspäivän juhlia Presidentinlinnassa katsoi keskimäärin 2 306 000 katsojaa.
Myös Pekingin olympiakisojen miesten viestihiihto (13.2.), Miesten jalkapallon MM-loppuottelu, Maajussille morsian, Euroviisujen finaali, jääkiekon MM-kisastudio, Huvila & Huussi sekä A-studio kiilasivat kymmenen katsotuimman ohjelman joukkoon vuonna 2022.
Katsotuimmat ohjelmat TV-kanavilla ja suoratoistopalveluissa
Ohjelma |
Yhtiö |
TV:n ensiesitys |
Katsojia |
Miesten jääkiekon MM-finaali, Suomi–Kanada |
MTV |
29.5. |
2.533.000 |
Yle Uutiset 20.30 |
Yle |
6.12. |
2.460.000 |
Linnan juhlat |
Yle |
6.12. |
2.306.000 |
Pekingin olympiakisat, hiihto |
Yle |
13.2. |
1.649.000 |
Miesten jalkapallon MM-loppuottelu (ARG-FRA) |
Yle |
18.2. |
1.604.000 |
Maajussille morsian |
MTV |
10.3. |
1.538.000 |
Eurovision Song Contest -finaali |
Yle |
14.5. |
1.492.000 |
MM-kisastudio |
MTV |
29.5. |
1.435.000 |
Huvila & Huussi |
Sanoma |
9.5. |
1.377.000 |
A-studio |
Yle |
28.5. |
1.373.000 |
Katseluosuudet tv-yhtiöittäin
Tv-yhtiöistä suosituin oli Yle, jonka kanavat saivat 45 prosentin katseluosuuden, toiseksi suosituin oli MTV 24 prosentin osuudella, kolmanneksi suosituin Sanoma TV yhteensä 17 prosentin osuudella (Disney Finland 5 %, Nelonen Media 12 %).
Warner Bros. Discoveryn katseluosuus oli lähes 10 prosenttia ja toimintansa lopettaneen Alfa TV:n vähän yli 1 prosenttia.
Kanavien viikkotavoittavuudessa ykkönen oli MTV3 ja sen jälkeen toisena ja kolmantena olivat Yle TV1 ja Yle TV2.
Suorat lähetykset yhdistävät suomalaisia**
Suomalaiset kokoontuvat tv:n ääreen katsomaan live-lähetyksiä. 44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun.
Ohjelma, live-lähetys |
Prosenttia väestöstä |
|
Miesten MM-jääkiekon loppuottelu |
29.5. |
44 % |
Linnan juhlat |
6.12. |
42 % |
Pekingin olympialaiset, miesten viesti |
13.2. |
30 % |
Jalkapallon MM-loppuottelu |
18.12. |
28 % |
Pekingin olympialaiset, miesten jääkiekkofinaali |
20.2. |
23 % |
Nuoret, 10–24-vuotiaat, seuraavat samanlaisia suoria tapahtumia tv:stä kuin muukin väestö. Esimerkiksi Linnan juhlia katsoi ikäryhmästä suorana lähes neljännes.
Nuorten suosituimmat (%-osuus ikäryhmästä 10–24-v.) suorat lähetykset:
- Miesten MM-jääkiekon loppuottelu, 28 %
- Linnan juhlat, 24 %
- Jalkapallon MM-loppuottelu, 19 %
- Joulurauhan julistus, 16 %
- UMK:n ja Euroviisujen finaali, 15 %
Tv-ohjelmanostoja vuoden 2022 varrelta
Tammikuu: Aluevaalien tuloslähetys 23.1. sai 900 000 katsojaa sekä Yle Uutiset 20.30 ja Urheiluruutu tuloslähetyksen välissä saivat 1,4 katsojaa.
Helmikuu: Ylen aamulähetys ja uutiset sekä A-studio keräsivät katsojia Venäjän Ukrainaan käynnistämän hyökkäyssodan vuoksi. Myös UMK-finaalia seurasi yli miljoona katsojaa.
Maaliskuu: Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan näkyy ohjelmistossa ja katselussa, muun muassa Apua Ukrainaan -tukikonserttia katsoi yli 900 000 suomalaista.
Toukokuu: Miesten jääkiekon MM-finaali ja Euroviisujen finaali saivat miljoonakatsojaluvut.
Heinäkuu: Naisten jalkapallon MM-kisojen loppuottelua Englanti–Saksa katsoi 634 000 ja Suomi–Tanska-ottelua 418 000 katsojaa.
Elokuu: Katsotuin ohjelma oli yleisurheilun EM-kisojen miesten keihäsfinaali, jota katsoi 1 129 000 katsojaa.
Syyskuu: Kuningatar Elisabetin hautajaiset maanantaina 19.9. klo 12.30–15.55 sai 655 000 katsojaa.
Syys–marraskuu: Tanssi Tähtien Kanssa, Elämäni biisi, Vain Elämää, Masked Singer Suomi, Maajussille morsian, Big Brother, Haluatko miljonääriksi, Vuoroin vieraissa, Maria Veitola sekä Selviytyjät Suomi olivat katsojien suosikkeja.
Joulukuu: Linnan juhlat sai yli 2,3 miljoonaa katsojaa. Joulurauhan julistus, 1,157 miljoonaa katsojaa, ja Lumiukko-animaatioelokuva, 817 000 katsojaa, ovat jo osa suomalaista jouluperinnettä.
Katsojilla/katsojamäärällä tarkoitetaan tv-ohjelman keskikatsojamäärää, eli katsojien määrän keskiarvoa koko ohjelman keston ajalta.
*Lähde: TotalTV-tutkimus, yli 3-vuotiaat. Ohjelman katsotuin jakso vuonna 2022 sisältäen kaikki tv:n esityskerrat ja online-katselun Yle Areenassa, MTV Katsomossa/C Moressa ja Ruudussa/Ruutu+:ssa.
**Lähde: TV-mittaritutkimus.
Lisätietoja:
Lena Brun, toimitusjohtaja
Finnpanel Oy
puh. 020 751 5402
lena.brun@finnpanel.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lena BrunToimitusjohtajaFinnpanel Oy
Puh:020 751 5402lena.brun@finnpanel.fiTietoja julkaisijasta
Finnpanel Oy on Kantar Median ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Sanoma/Nelonen Media, Warner Bros. Discovery, RadioMedia sekä Marketing Finland.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel
Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.
Kutsu Finnpanelin Radiovuosi 2023 -webinaariin31.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa mukaan webinaariin, jossa käydään läpi radion kuuntelu vuonna 2022. Mukana alansa huippunimi, Neuroconsulting Australian Shannon Bosshard, joka valottaa brändien rakentumista neurotieteen näkökulmasta.
Finnpanelin TV-vuosi 2023 -webinaari12.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa TV-vuosi 2023 -webinaariin kuulemaan, mitä televisiosta katsottiin Suomessa vuonna 2022 sekä näkemyksiä pohjoismaisesta tv-markkinasta ja sisällön merkityksestä monikanavaisessa mediassa.
Radiota kuuntelee 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain10.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Viime vuonna suomalaiset kuuntelivat radiota lähes 2,5 tuntia päivässä. Suomen kuunnelluin kanava oli Yle Radio Suomi. Kaupallisista kanavista suosituimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop. Eniten radiota kuuntelivat yli 55-vuotiaat.
KUTSU: Finnpanelin Radiovuosi 202227.1.2022 10:15:00 EET | Kutsu
Radiovuosi 2022 -tilaisuudessa käydään läpi radiokuuntelun vuosi 2021 pähkinänkuoressa sekä pureudutaan radion kuuntelua ja tehoa ruotiviin tutkimuksiin. Tilaisuudessa kuullaan onnistuneen sisällön tuotannon salaisuuksia huipputekijöiden itsensä kertomana sekä suomalaisia menestystarinoita.