
MM-jääkiekon ja Euroviisujen loppukilpailut tarjosivat alkuvuoden kiinnostavimmat TV-minuutit
Välivuoden jälkeen MM-jääkiekko palasi TV-ruutuun. Suomen jääkiekko-ottelut kiinnostivat laajasti ja isolla ikähaitarilla. Katsotuin ottelu oli Suomen ja Kanadan välinen MM-finaali, jonka keskikatsojamäärä MTV3- ja C More Sport 1 -kanavilla oli yhteensä 2 278 000.
Tämä on vuoden toistaiseksi korkein katsojamäärä Suomessa.
Myös Euroviisut kiinnostivat tänä keväänä poikkeuksellisen paljon. Yle TV1:n helmikuussa lähettämää UMK21-finaalia katsoi keskimäärin 1 187 000 katsojaa (22 % yli 4-vuotiaista). Euroviisujen finaalia Rotterdamissa seurasi 1 433 000 katsojaa, mikä on lähes kolme kertaa enemmän kuin vuonna 2019. EBU:n mukaan Blind Channelin Dark Side -esityksen näki 183 miljoonaa katsojaa ympäri maailmaa.
Suomen jalkapallohistorian ensimmäinen miesten EM-ottelu Tanskaa vastaan pelattiin 12.6. Varsinaisen peliajan dramaattiset käänteet näki 1 372 000 katsojaa Yle TV2 -kanavalla
Helmi–maaliskuussa Oberstdorfissa järjestetyt hiihdon MM-kisat keräsivät suomalaiset Yle TV2:n lähetysten ääreen kahden viikon ajan. Suurimman yleisön veti miesten 50 km maastohiihdon yhteislähtökisa, jota seurasi tv:stä 1 304 000 hiihtofania, mikä on 25 prosenttia kaikista yli 4-vuotiaista suomalaisista.
Miljoonayleisöt myös politiikalla ja viihteellä
Kunnallisvaalit järjestettiin sunnuntaina 13.6. Yle TV1:n, Yle Teema & Fem -kanavan ja MTV3:n tuloslähetykset tavoittivat illan aikana yhteensä 2,37 miljoonaa suomalaista.
Puolueiden puheenjohtajien tentit Yle TV1:llä edeltävillä viikoilla kiinnostivat myös yleisöä. Sanna Marinin tentti sai eniten katsojia, keskimäärin 612 000, toiseksi eniten Jussi Halla-Ahon, 518 000, ja kolmanneksi eniten Li Anderssonin, 484 000, tentit.
Pari viikkoa Yhdysvaltain kongressitalon valtauksen jälkeen Joe Biden vannoi virkavalansa. Ylen TV1:n lähes kaksituntisella suoralla lähetyksellä oli keskimäärin 1 063 000 katsojaa (20 % suomalaisista yli 4-vuotiaista).
Putous ja The Voice of Finland olivat kotimaisen viihteen suursuosikkeja. Putouksen katsotuin jakso esitettiin jo tammikuun 16. päivä MTV3-kanavalla, ja sillä oli 992 000 katsojaa. Vastaavasti 23.4. esitetty The Voice of Finlandin jakso sai Nelosella 924 000 katsojaa.
Katsotuimmat ohjelma 1.1.–16.6.2021
Ohjelma |
Kanava |
Päivämäärä |
Klo |
Keskikatsoja- määrä* (4+)
|
|
1 |
Jääkiekon MM, loppuottelu Suomi–Kanada |
MTV3/C More Sport 1 |
6.6.2021 |
20:07 |
2,278,000 |
2 |
Kymmenen uutiset |
MTV3 |
6.6.2021 |
21:43 |
2,121,000 |
3 |
Jääkiekon MM, puolivälierä Suomi–Tshekki |
MTV3/C More Sport 1 |
3.6.2021 |
20:08 |
1,572,000 |
4 |
Jääkiekon MM, välierä Suomi–Saksa |
MTV3/C More Sport 1 |
5.6.2021 |
18:08 |
1,454,000 |
5 |
Eurovision Song Contest 2021 |
YLE 1 |
22.5.2021 |
22:00 |
1,433,000 |
6 |
MM-kisastudio |
MTV3 |
6.6.2021 |
22:29 |
1,358,000 |
7 |
Jääkiekon MM, Suomi–Latvia |
MTV3/C More Sport 1 |
30.5.2021 |
20:08 |
1,312,000 |
8 |
Hiihdon MM: Miesten 50 km |
YLE 2 |
7.3.2021 |
13:55 |
1,304,000 |
9 |
Yle Uutiset |
YLE 1 |
20.1.2021 |
20:30 |
1,278,000 |
10 |
Jalkapallon EURO 2020: Tanska–Suomi** |
YLE 2 |
12.6.2021 |
18:50 |
1,191,000 |
11 |
UMK21: Finaali |
YLE 1 |
20.2.2021 |
21:00 |
1,187,000 |
12 |
Jääkiekon MM, Suomi–Italia |
MTV3/C More Sport 1 |
27.5.2021 |
20:08 |
1,179,000 |
13 |
Jääkiekon MM, Suomi–Norja |
MTV3/C More Sport 1 |
25.5.2021 |
20:08 |
1,175,000 |
14 |
Jääkiekon MM, Saksa–Suomi |
MTV3/C More Sport 1 |
29.5.2021 |
20:08 |
1,174,000 |
15 |
Urheiluruutu |
YLE 1 |
13.6.2021 |
20:45 |
1,172,000 |
16 |
Jalkapallon EURO 2020: Suomi–Venäjä*** |
YLE 2 |
16.6.2021 |
15:52 |
1,167,000 |
17 |
Seitsemän uutiset |
MTV3 |
5.6.2021 |
18:47 |
1,104,000 |
18 |
Urheilustudio: MM-hiihdot |
YLE 2 |
7.3.2021 |
16:29 |
1,095,000 |
19 |
Yhdysvaltain presidentin virkaanastujaiset |
YLE 1 |
20.1.2021 |
18:20 |
1,063,000 |
20 |
Yle Uutiset alueeltasi |
YLE 1 |
14.1.2021 |
18:21 |
1,028,000 |
*Keskikatsojamäärä on ohjelman minuuttiyleisöjen keskiarvo, ja tavoittavuus kertoo vähintään 3 minuuttia yhtäjaksoista katselua.
** Koko lähetyksen keskikatsojamäärä yönyliluvuin. Suomi–Tanska-ottelun aikana näytettiin muun muassa uusintoja aiemmin pelatuista otteluista, eivain jalkapallo-ottelua.
*** Perustuu yön yli tuotettuun dataan.
Tietoa suomalaisten tv:n katselusta ja suosituimmista kanavista
- Suomalaiset katsoivat 2021 tammi–toukokuussa päivittäin keskimäärin 2 tuntia ja 22 minuuttia. Yle TV1 oli jakson katsotuin kanava 27 prosentin osuudella.
- Eniten katsojia tavoitti kuitenkin MTV3-kanava, viikoittain keskimäärin 3,7 miljoonaa (70 prosenttia yli 4-vuotiaista suomalaisista.
- Televisio tavoitti kevään aikana viikoittain keskimäärin 4,6 miljoonaa suomalaista (87 % yli 4-vuotiaista suomalaisista).
Lisää television katselusta osoitteessahttps://www.finnpanel.fi/tulokset/tv_reportlist.php
Lisätietoja:
Finnpanel Oy, Lena Brun, puh. 020 751 5402, lena.brun@finnpanel.fi
Finnpanel Oy on Kantar TNS Oy:n ja AGB Nielsen Media Researchin puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media, Discovery Finland, RadioMedia sekä Marketing Finland.www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel
Radio kuuluu suomalaisten arkeen9.2.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2022 Ylen Puhelinlangat laulaa -ohjelma täytti 50 vuotta, Järviradio 35 vuotta, Radio Nova ja Radio Dei 25 vuotta, Radio Rock 15 vuotta, Radio Suomipopin Aamulypsy 17 vuotta ja Radio Novan Retroperjantai on soinut yli 10 vuotta. Lisäksi radiossa kuultiin ensimmäiset mainokset tasan sata vuotta sitten. Ohjelmien ja kanavien pitkät iät kuvaavat hyvin radion asemaa suomalaisissa kodeissa. Radio kuuluu suomalaisten arkeen ja suosikkiohjelmia kuunnellaan viikoittain, joskus jopa joka arkipäivä.
Kutsu Finnpanelin Radiovuosi 2023 -webinaariin31.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa mukaan webinaariin, jossa käydään läpi radion kuuntelu vuonna 2022. Mukana alansa huippunimi, Neuroconsulting Australian Shannon Bosshard, joka valottaa brändien rakentumista neurotieteen näkökulmasta.
44 prosenttia koko väestöstä näki suorana miesten MM-jääkiekon loppuottelun26.1.2023 07:00:00 EET | Tiedote
Television suosituimmat ohjelmat vuonna 2022 olivat miesten jääkiekon MM-loppuottelu sekä itsenäisyyspäivän uutislähetys ja Linnan juhlat. Suomalaiset viettävät televisioruudun ääressä 3 tuntia 37 minuuttia vuorokaudessa.
Finnpanelin TV-vuosi 2023 -webinaari12.1.2023 08:20:00 EET | Kutsu
Tervetuloa TV-vuosi 2023 -webinaariin kuulemaan, mitä televisiosta katsottiin Suomessa vuonna 2022 sekä näkemyksiä pohjoismaisesta tv-markkinasta ja sisällön merkityksestä monikanavaisessa mediassa.
Radiota kuuntelee 4,4 miljoonaa suomalaista viikoittain10.2.2022 07:00:00 EET | Tiedote
Viime vuonna suomalaiset kuuntelivat radiota lähes 2,5 tuntia päivässä. Suomen kuunnelluin kanava oli Yle Radio Suomi. Kaupallisista kanavista suosituimpia olivat Radio Nova ja Radio Suomipop. Eniten radiota kuuntelivat yli 55-vuotiaat.