Pohjoismainen tutkimus: Sosiaalinen media lietsoo naisia ja nuoria kuluttamaan
Lowellin tuore maksukykytutkimus kertoo, että joka neljäs suomalainen (25 %) tuntee sosiaalisen median aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa. Erityisesti ilmiö korostuu alle 34-vuotiaiden naisten keskuudessa, joista peräti puolet (50 %) kertoi sosiaalisen median synnyttävän ostopaineita. Saman ikäisten miesten vastaava luku oli 33 prosenttia.
Suomalaisnuoret kertoivat kannettavien surffailulaitteiden rohkaisevan shoppailuun. 18-34-vuotiaista joka toinen (50 %) sanoi kuluttavansa enemmän, kun heillä on mahdollisuus ostaa milloin vain puhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Koko väestössä vastaava luku oli 32 prosenttia.
”Sosiaalisen median vaikutuksesta erityisesti nuoriin on puhuttu paljon”, sanoo Lowell Suomen toimitusjohtaja Juho Ylinen. ”Tavallisesti some yhdistetään ulkonäköpaineisiin, mutta emme saa unohtaa, miten paljon se lietsoo myös kulutuspaineita.”
Somen synnyttämä ostospaine koetaan voimakkaimmin Ruotsissa ja Suomessa
Pohjoismaiden välillä on dramaattisiakin eroja siinä, miten sosiaalisen median koetaan synnyttävän kulutuspaineita.
Ruotsalaisista peräti 33 prosenttia kertoi somen aiheuttavan painetta kuluttaa rahaa. Vastaava luku Tanskassa oli vain 12 prosenttia ja Norjassa 10 prosenttia.
Merkillepantavaa on naisten kokema, somen aiheuttama paine kulutukseen. Ruotsissa nuorista naisista peräti 52 prosenttia kertoi sosiaalisen median aiheuttavan shoppailupainetta.
Yllättäen tutkimus tuo esiin myös sen, että suomalaiset ovat Pohjoismaiden ostoskielteisintä kansaa. Lähes joka toinen (48 %) kertoi, ettei pidä shoppailusta. Tanskassa vain 35 prosenttia vastaajista koki samoin (Ruotsi 38 % ja Norja 39 %).
Ostopaineista huolimatta nuoret valmiita myös karsimaan kulutustaan
Luottamus omaan talouteen näyttää koronan jälkeen palanneen. Lowellin barometrin mukaan 41 prosenttia suomalaisista piti yksityistaloutensa tilaa turvattuna. Vastaava luku keväällä 2021 tehdyssä vastaavassa tutkimuksessa oli 35 prosenttia.
31 prosenttia suomalaisista uskoi taloutensa kehittyvän myönteisesti seuraavan 12 kuukauden aikana, kun kevään tutkimuksessa vastaava luku oli vain 20 prosenttia.
Taloudellinen optimismi korostuu nuorten keskuudessa. Yli puolet (51 %) 18-34-vuotiaista suomalaisista näki taloudellisen tulevaisuutensa positiivisesti. Aktiivisen työiän loppupuolella olevista 55-64-vuotiaista vain 21 prosenttia vastasi samoin.
Tutkimuksessa korostuu nuorten vahva halu tasapainottaa talouttaan. Alle 34-vuotiaista peräti 54 prosenttia ilmoitti olevansa valmis rajoittamaan ostojaan ja kulutustaan. Yhtä moni samassa ikäryhmässä oli halukas lisäämään säästämistä saadakseen puskuria odottamattomia kustannuksia varten.
”On kansantaloudellisesti erityisen tärkeää, että nuoret ovat voittamassa takaisin luottamuksensa tulevaisuuteen. Nuoret tunnistavat sosiaalisen median vaikutuksen, mutta kokevat myös voimakkaasti halua vaikuttaa omaan talouteensa”, toteaa Juho Ylinen.
Kyselyn toteutus
Lowellin maksukykybarometri (Payment Indicator) mittaa pohjoismaisten kotitalouksien maksukykyä, taloudellista turvallisuuden tunnetta ja kulutuskäyttäytymistä. Tutkimus toteutettiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa syyskuussa 2021. Kyselyyn vastasi kunkin maan internetpaneelissa satunnaisotannalla yli 1 500 vähintään 18-vuotiasta maan asukasta. Tutkimuksen tulokset on painotettu vastaamaan maiden väestön sukupuoli- ja ikärakennetta. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Demoskop. Aiempi vastaava tutkimus tehtiin keväällä 2021.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Eveliina NeraCommunications ManagerLowell
Puh:+358440203622eveliina.nera@lowell.comKuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Lowell on yksi Euroopan ja Suomen suurimmista luotonhallinnan palveluyhtiöistä, jonka tavoitteena on tehdä luottojen hallinnasta helpompaa kaikille. Yhtiö toimii Iso-Britanniassa, Saksassa, Itävallassa, Sveitsissä sekä Pohjoismaissa. Suomessa Lowell on tarjonnut luotonhallinnan palveluja jo yli 50 vuotta. Lowellin toiminnassa yhdistyvät data-analytiikan osaaminen, kestävä riskienhallinta sekä vastuullinen kuluttajien palveleminen
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lowell Suomi Oy
Lowell ottaa käyttöön lisäjoustoja kuluttajien sähkölaskuihin13.12.2022 08:15:00 EET | Tiedote
Lowell mahdollistaa lisäjoustot sähkösaatavien perinnässä. Toimenpiteiden tarkoitus on helpottaa energiakriisin ja inflaation vuoksi haastavaan taloudelliseen tilanteeseen joutuneita.
Lowell: Sote-palveluiden asiakasmaksuja ei tulisi periä maksukyvyttömiltä22.11.2022 08:10:00 EET | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Lowell ehdottaa, että maksukyvyttömät henkilöt tulisi vapauttaa julkisista terveydenhuollon maksuista sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain perusteella. Toimenpiteellä voitaisiin hidastaa ylivelkaantumista ja parantaa maksuvaikeuksissa olevien ihmisten tilannetta.
Analyysi: Yritysten talous elpymässä, kuluttajien velkaantuminen syvenee18.11.2021 08:05:00 EET | Tiedote
Suomalaisyritysten velkamäärän kehitys on vihdoin taittumassa ja talous osoittaa selviä tervehtymisen merkkejä. Kuluttajista etenkin nuorilla ja yli 70-vuotiailla on entistä enemmän haasteita maksaa laskunsa ajallaan. Kehitys on nähtävillä selvästi Suomen suurimpiin luotonhallintayrityksiin kuuluvan Lowellin tietokannan perusteella tehdystä Lowell Analyysista.
Pohjoismainen vertailu: Suomalaiset kaikkein valmiimpia korjaamaan talousahdinkoaan20.10.2021 07:00:00 EEST | Tiedote
Koronan aiheuttama kuluttajien talousahdinko on taittumassa. Pohjoismaalaisista suomalaisilla on vahvin halu toimia oman taloutensa turvaamiseksi. Asia käy ilmi Lowellin tuoreesta maksukykybarometrista.
Tutkimus: Korona-aika iski yksityisyrittäjien ja yksin jääneiden talouteen25.3.2021 07:55:30 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan pitkittyvä koronapandemia on kohdellut eri väestöryhmiä epätasaisesti. Laajasta aineistosta käy ilmi, että yksityisyrittäjät sekä eronneet ja lesket kokevat taloudellisen huolen erityisen vahvana. Tiedot perustuvat luotonhallintayritys Lowellin helmikuussa 2021 teettämään maksukykybarometriin.