Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla

Uuden liiketoimintamallin pilotointi, loistava idea ja innovatiivinen toteutus nopealla aikataululla. Näin Kauppakeskusteko 2021 kilpailun tuomaristo kuvailee kilpailun voittajatekoa, Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppaa.
”Kauppakeskuksen ja verkkokaupan yhdistämisestä on kauan puhuttu, mutta sen toteuttaminen ei ole helppoa. Koronapandemian aikana nähtiin monen yksittäisen kaupan verkkokaupankäynnin kasvavan hurjasti. Mall of Tripla osoitti, että onnistuu se myös kauppakeskukselta. Heidän verkkokauppansa loi liikkeille täysin uuden kanavan tavoittaa asiakkaita. Se on merkittävä kehitysaskel alamme liiketoiminnan kehittämisessä”, kilpailun tuomariston puheenjohtaja Maarit Hurme CBRE:ltä perustelee.
Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa yhdisti useita keskuksen kauppoja yhteen verkkokauppaan. Asiakkaalle tämä tarkoitti laajempaa valikoimaa, vaivatonta ostosten tekoa ja mahdollisuuden noutaa koko tilaus kerralla kauppakeskuksen pysäköintihallin noutopisteestä. Noutopisteen toiminta oli järjestetty koronaturvallisesti niin, että ostokset nostettiin suoraan asiakkaan auton takatilaan ilman lähikontakteja.
Kilpailussa palkittiin myös Kauppakeskus Lohi kunniamaininnalla toimialan kehityksestä. Kauppakeskus otti toimintaan mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun, antoi opiskelijoille oikeanlaisia työelämän haasteita ja oppimisen kokemuksia sekä koulutti näin tulevaisuuden kauppakeskusjohtajia.
Lisäksi tuomaristo palkitsi Hansakorttelin ja Kauppakeskus Myllyn yhteismarkkinointikampanjan erityismaininnalla. Erityismaininnat nappasivat myös Lähipalvelukeskus Hertsi rohkeasta johtamisesta ja viestinnästä sekä Kauppakeskukset Iso Omena, Myyrmanni ja IsoKristiina ympäristövastuullisuuden edistämisestä.
Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.
Kilpailun tuomaristoon vuonna 2021 kuuluivat Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksista, Maarit Hurme CBREltä ja Pekka Rinne Rinteenkulman kauppakeskuksesta.
Vuoden Kauppakeskusteko 2021 -kilpailuun osallistui yhteensä 14 kauppakeskustekoa. Voit tutustua kaikkiin tekoihin täällä.
Lisätietoja:
Maarit Hurme, Director, Retail Advisory, CBRE, tuomariston puheenjohtaja, puh. 050 563 4844
Kati Kivimäki, kauppakeskusjohtaja, Mall of Tripla, puh. 046 876 1500
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 301 8933
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 5,1 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä30.8.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa 5,1 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myynti kasvoi nimellisesti 0,7 prosenttia, mutta inflaatiokorjattuna supistui 0,8 prosenttia. Rullaavalla 12 kuukauden tarkastelujaksolla kauppakeskusten myynti kasvoi 3,2 prosenttia ja kävijämäärä 5,4 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme