Fiksuruoka.fi kansainvälistyy ja avaa ensimmäisen hävikkiruoan verkkokaupan Hollantiin
Fiksuruoka.fi suuntaa kansainvälisille markkinoille ja avaa helmikuussa ensimmäisen Suomen ulkopuolisen verkkokaupan Hollantiin. Yritys toimii Suomen ulkopuolella nimellä Foodello. Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu näkee uuden markkinan avaamisen olevan koko organisaatiolle mielenkiintoinen oppimisen paikka, mutta myös tavoitteet on asetettu korkealle.
“Viime vuosina olemme onnistuneet vähentämään merkittäviä määriä ruokahävikkiä Suomessa ja nyt on aika lähteä saman mission kanssa maailmalle. Lähitulevaisuudessa on tärkeintä onnistua Hollannissa hyvin ja oppia, miten uusien markkinoiden avaaminen tehdään menestyksekkäästi meidän liiketoiminnassa. Tulevina vuosina on tarkoitus suunnata uusille markkinoille näitä oppeja hyödyntäen”, Järvensivu kertoo.
Valikoima koostuu paikallisten tuottajien hävikkituotteista
Fiksuruoka on Hollannin ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa hävikkiruoan verkkokauppa. Fiksuruoan mukaan hollantilaiset ovat myös hyvin ympäristö- ja hintatietoisia, joten uuden verkkokaupan uskotaan puhuttelevan paikallisia kuluttajia. Hollannin verkkokaupassa myydään Suomen tyyliin pääosin paikallisia brändejä ja tuotteita, joihin kuluttajat ovat tottuneet.
Hollannissa on paljon elintarviketuotantoa ja logistiikkakeskuksia, joten markkina vaikuttaa myös yrityskumppaneiden puolesta lupaavalta. Käytännössä Fiksuruoka rakentaa uuden markkinan toimittaja- ja varastokumppanuudet paikallisesti.
“Hollantilaiset toimijat ovat jo etukäteen olleet hyvin kiinnostuneita yhteistyöstä, ja olemme saaneet ison määrän paikallisia toimittajia vähentämään kanssamme ruokahävikkiä. Meillä on Hollannissa myös oma varastokumppani, joka hoitaa tuotteet asiakkaille”, Järvensivu jatkaa.
Vaikka Fiksuruoalla on Hollannissa omat osto-, markkinointi- ja asiakaspalvelutiimit, muun muassa verkkokaupan sekä sisäisen analytiikan kehittäminen tehdään Suomessa. Fiksuruoan tavoitteena on rakentaa yksi kansainvälisesti toimiva yritys vahvasta paikallisuudesta ja eri nimestä huolimatta.
Autotallista hävikkiruoan miljoonabisnekseksi
Autotallista toimintansa startannut Fiksuruoka on auttanut jo yli 300 tavarantoimittajaa minimoimaan hävikkiä, ja yrityksen liikevaihto oli 12 miljoonaa euroa vuona 2020. Yhteensä Fiksuruoka on vähentänyt ruokahävikkiä Suomessa jo yli kuusi miljoonaa kiloa.
“Tällä hetkellä tulevaisuus näyttää lupaavalta: olemme kovassa kasvussa ja todella mielenkiintoisessa vaiheessa. Nyt keskitytään siihen, että saamme palvelun ja liiketoimintamallin kopioitua Suomesta isommille markkinoille”, Järvensivu sanoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jenni Pöyry
Mellakka Helsinki
jenni@mellakkahelsinki.fi
+358 50 343 2061
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme