Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Hävikkiruokaa verkossa myyvä Fiksuruoka.fi kannustaa kuluttajia minimoimaan jouluna syntyvän ruokahävikin. Helppo tapa ehkäistä ruoan päätymistä roskiin on tarjoilujen suunnitteleminen etukäteen ja mitoittaminen ruokailijoiden määrän mukaan. Fiksuruoka kokosi asiakkaiden parhaat vinkit hävikin vähentämiseen ja ylijääneiden ruokien hyödyntämiseen.
Tarjoiluja suunnitellessa on hyvä muistaa, että vähemmän on enemmän eikä pöydässä tarvitse olla jokaista sorttia. Tiettyjä ruokia voi valmistaa etukäteen, laittaa sopivina annoksina pakkaseen ja sulattaa vain tarvittavan määrän. Juhlien jälkeen ruokaa voi pakata vieraille kotiin vietäväksi, antaa naapurille tai lahjoittaa vähävaraisille.
Jos kaikesta huolimatta ruokia jää yli, niitä on helppo hyödyntää myös joulun jälkeen. Kinkun jämistä saa valmistettua maukasta täytettä pizzaan, karamellisoitua possua, pyttipannua tai nyhtöpossua. Laatikoista syntyy helpot rieskat ja sämpylät, kasvispihvit tai suolaiset vohvelit. Kalaa voi laittaa pasteijoihin tai piirakkaan, ja lohi sopii hyvin kiusaukseen tai pastaan. Rosollista syntyy helppo kasvissosekeitto, jonka kaveriksi voi laittaa kuivuneista limpun tai saaristolaisleivän paloista tehtyjä krutonkeja.
Riisipuuron jämät voi käyttää pannukakkuun ja piparit mysliin tai Runebergin torttujen taikinaan. Ylijäänyt glögi sopii tuorepuuron nesteeksi ja kahvinpuruja voi hyödyntää kasvojen kuorintaan joulusaunassa.
Tärkein jouluteko on hävikin vähentäminen
Fiksuruoan kiireisin sesonki alkaa heti joulun jälkeen, kun tuottajien ylijäämä tulee myyntiin verkkokauppaan. Suurin yksittäinen erä on joulusuklaat, jotka ovat alkuvuoden suosituimpia tuotteita. Viime jouluna Fiksuruoan kautta säästyi hävikkiä yhteensä 454 000 kiloa. Tämä on 80 000 kiloa enemmän kuin edeltävänä vuonna, jolloin hävikkiä vähennettiin 374 000 kiloa. *
“Siitä huolimatta, että ihmiset ovat vuosi vuodelta tietoisempia ruokahävikin haitoista, sitä syntyy kotitalouksissa etenkin juhlapyhinä normaalia enemmän. Toivomme, että kaikki miettivät kaksi kertaa ennen kuin heittävät syömäkelpoista ruokaa roskiin. Omalta osaltamme pyrimme minimoimaan joulun hävikkiä myymällä ylijääneitä sesonkituotteita tuntuvilla alennuksilla välipäivistä aina pitkälle tammikuuhun”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
*Luvut sisältävät joulu-tammikuun välisenä aikana vähennetyn ruokahävikin määrän. Luvut eivät sisällä muita kuin ruokatuotteita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia ElorantaMellakka Helsinki
Puh:+358 50 401 7383mia.eloranta@mellakka.fiLinkit
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Pahasta tavasta luopuminen säästäisi kylpyläloman verran rahaa vuodessa: ”Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa”7.9.2023 09:15:00 EEST | Tiedote
Jos ruokaa ei heittäisi roskiin, säästyisi rahaa yli sata euroa vuodessa henkilöä kohden. Nelihenkinen perhe kustantaisi sillä kylpyläloman ja pariskunta staycationin, arvioi hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme