Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Luonnonvarakeskuksen arvion mukaan Suomessa syntyy vuosittain noin 700 miljoonaa kiloa elintarvikejätettä, ja maa on sitoutunut osana YK:n kestävän kehityksen tavoitteita vähentämään elintarvikejätettä 30 prosenttia kuluttajatasolla ja 10 prosenttia elintarviketeollisuudessa vuoteen 2030 mennessä.
Yksi keskeinen keino tämän tavoitteen saavuttamiseksi on sivuvirtojen tehokkaampi hyödyntäminen elintarvikeketjussa. Sivuvirtojen hyödyntäminen on perinteisesti keskittynyt rehuksi, energiaksi ja lannoitteeksi, mutta uudet innovaatiot mahdollistavat niiden käytön myös ihmisravinnoksi.
Luonnonvarakeskuksen hävikkiin erikoistunut tutkija Hanna Hartikainen kertoo upcycling-termistä, joka tarkoittaa raaka-aineiden hyödyntämistä mahdollisimman korkealla tasolla. Hartikaisen mukaan se on yksi keskeinen ratkaisu, joka auttaa vähentämään elintarviketuottannon ympäristövaikutuksia ja pelastamaan hävikkiä.
"Elintarvikeketjun raaka-aineiden tehokkaampi hyödyntäminen on tärkeää. Esimerkiksi Suomessa valmisteilla olevassa kiertotalouslaissa pyritään kannustamaan toimijoita löytämään jatkuvasti uusia ratkaisuja sivuvirtojen paremman hyödyntämisen edistämiseksi. Upcycling tukee kiertotaloustavoitteita ja erityisesti Suomen tavoitetta vähentää elintarvikejätettä vuoteen 2030 mennessä”, Hartikainen kertoo.
Sivuvirroista syntyvää hävikkiä myydään jo kuluttajille
Hävikkiruokaan keskittynyt verkkokauppa Fiksuruoka myy pääosin tuotteita, jotka ovat vaarassa joutua muutoin hävikiksi. Yritys hyödyntää jo tuotantolinjojen sivuvirtoja yhteistyössä eri elintarvikevalmistajien kanssa.
“Teemme tiiviisti töitä erilaisten tuottajien kanssa, jotta voimme pelastaa hävikkiä tuotantolinjojen sivuvirroista. Olemme esimerkiksi pystyneet hyödyntämään hävikkiuhan alle joutuneita raaka-aineita valmistamalla niistä yhteistyötuotteita ja myymällä niitä verkkokaupassamme”, Fiksuruoan hankinnan kehityspäällikkö Olli Syrjälä mainitsee.
Markkinoille onkin viime vuosina tullut kuluttajatuotteita, kuten hävikkimakeisia ja valmisruokia, joissa jo hyödynnetään sivuvirtoja. Tämä kehityssuunta auttaa vähentämään raaka-aineiden tuhlausta ja edistää kestävää tuotantoa. Konkreettisena esimerkkinä toimii Fiksuruoan verkkokaupassa myytävä FiksuMix-hävikkimakeispussi, joka on valmistettu yhteistyössä makeisvalmistaja Halvan kanssa.
“Kun makeistuotannossa siirrytään tuottamaan uutta tuotetta, vaihdoksen alkuvaiheessa tuotantolinjalta tulee usein hieman sekalaista tuoretta makeista ulos. Esimerkiksi makeisten muodossa tai koossa saattaa olla pieniä poikkeamia, minkä vuoksi ne eivät päädy alkuperäisiin pakkauksiinsa. FiksuMix-pussimme antaa näille makeisille kuitenkin uuden mahdollisuuden päätyä kuluttajille”, Syrjälä kertoo.
“Hävikkituotteet ovat yhtä laadukkaita”
Fiksuruoan yksi tärkeä tehtävä on myös lisätä ymmärrystä hävikkiruokaa ja -tuotteita kohtaan sekä keskittyä koko hävikkiongelmaan. Olli Syrjälä kertoo, että yleinen harhaluulo on, että sivuvirta- tai hävikkituotteet olisivat jotenkin huonompia kuin perinteiset tuotteet. Totuus on, että ne ovat lähtökohtaiseti yhtä laadukkaita ja ravitsevia. Hävikkituotteet ovat kuluttajille myös kätevä säästömahdollisuus.
“On hienoa nähdä, kuinka aktiivisesti tavarantoimittajamme Suomessa ovat mukana vähentämässä hävikkiä kanssamme. Yhdessä olemme kehittäneet uusia tapoja toteuttaa missiotamme entistä tehokkaammin. Ylituotantoa ja hävikkiä ei voida täysin välttää, mutta erilaiset haasteet voidaan ratkaista innovatiivisella ajattelulla, selkeällä viestinnällä ja tiiviillä yhteistyöllä”.
Vuonna 2023 Fiksuruoka pelasti hävikkiä yhdessä asiakkaidensa kanssa yhteensä neljä miljoonaa kiloa. Vuosien varrella hävikkiä on säästynyt jo 15,5 miljoonaa kiloa. Pian juhlitaan uutta tasalukua.
Yleisimpiä syitä miksi kuluttajatuote on vaarassa joutua hävikiksi:
• Kausituote tai muusta syystä poistuva tuote
• Brändi- ja pakkausmuutokset
• Pakkausten painovirheet
• Lähestyvä parasta ennen -päiväys
• Liikatuotantoa
Aihetta käsiteltiin laajemmin Fiksuruoan, Halvan ja Luonnonvarakeskuksen paneelikeskustelussa tiistaina 24.9. Tallenteen saa katsottavaksi erikseen pyytämällä.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt
Casper Pfitzner
Mellakka Helsinki
+358 45 124 9035
casper.pfitzner@mellakka.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Casper PfitznerPR & Communications Manager
Puh:+358451249035casper.pfitzner@mellakka.fiKuvat
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Pahasta tavasta luopuminen säästäisi kylpyläloman verran rahaa vuodessa: ”Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa”7.9.2023 09:15:00 EEST | Tiedote
Jos ruokaa ei heittäisi roskiin, säästyisi rahaa yli sata euroa vuodessa henkilöä kohden. Nelihenkinen perhe kustantaisi sillä kylpyläloman ja pariskunta staycationin, arvioi hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme