Kannanotto: Monitoimimalli turvattava sote palvelutuotannossa
Yksityisten yritysten sekä järjestötaustaisten toimijoiden mahdollisuudet sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisessa pitää turvata. Aluevaltuustojen hyväksyttäväksi tuleva palveluiden ostamisen toimintamalli, ostopalvelustrategia, on ratkaisevan tärkeä. Ostopalvelustrategia tulee käytännössä määrittelemään julkista palvelutuotantoa täydentävän palvelutuotannon toimintamahdollisuudet.
Palveluiden tuottamisen todellista kustannustasoa tulee seurata läpinäkyvästi, jotta julkisen palvelutuotannon sekä yksityisen- ja järjestöpohjaisen palvelutuotannon kustannustasoa on mahdollista vertailla. Asiakkaiden kokeman laadun, työtä tekevän henkilöstön työhyvinvoinnin, sekä yhteiskunnalle sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottamisesta aiheutuneiden kustannusten näkökulmasta palveluiden oston perusteena tulisi olla pitkälle viety läpinäkyvyys palvelutuotannon kustannuksista, sekä kattava laatumittarointi niin asiakaskokemuksesta kuin työhyvinvoinnista.
Läpinäkyvä kustannusseuranta mahdollistaa palveluseteleiden arvon realistisen määrittämisen. Liian matala palveluseteleiden arvo johtaa siihen, että palveluita tarjoavien toimijoiden taloudellinen liikkumatila jää kapeaksi, ja tämä heijastuu kykyyn palkata henkilöstöä, sekä tärkeää työtä tekevän henkilöstön palkkatasoon. Palveluseteleiden arvon tarkastelu olisi parasta tehdä osana strategista kumppanuutta monitoimijamallissa palveluiden ostajien sekä palvelujen tarjoajien välillä.
Sosiaali – ja terveysalan toimintaa vaarantavaa henkilöstön riittävyyden haastetta pitää pystyä ratkaisemaan tehtävänkuvien sekä vaativuuden arviointia tarkastelemalla. On madallettava kynnystä päästä matalammallakin koulutustasolla alan töihin sellaisiin tärkeisiin tehtäviin, joihin ei kuitenkaan ole perusteita asettaa korkeita koulutuksen vaatimustasoa. Tällä tavoin voidaan suunnata korkeammin koulutettua henkilöstöä niihin tehtäviin, joissa on perusteltua ylläpitää korkeampaa koulutustason vaatimusta. Näin toimimalla on mahdollista parantaa kotimaista työllisyyttä, ja ratkaista henkilöstön riittävyyden haasteita. Nykyisellä toimintamallilla jo tällä hetkellä on henkilöstön riittävyyden ratkaisuna työperäisen maahanmuuton kasvattaminen sosiaali- ja terveysalan palvelutuotantoon välttämätöntä.
Kauppakamaritoiminnan tavoite on edistää yrittäjyyttä osana yhteiskunnan talouden sekä työllisyyden positiivista kehittymistä. Edunvalvonnan merkitys on korostunutta erilaisissa murrostilanteissa. Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudelleen järjestely on historiallinen mahdollisuus valjastaa yksityinen yrittäjyys sekä järjestötaustainen palvelutuotanto osaksi palvelutuotannon kokonaisuutta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Markus TykkyläinenPuheenjohtajaMikkelin kauppakamariosasto
Puh:010 210 4242Esko PitkänenAsiamiesMikkelin kauppakamariosasto
Puh:0400 651 029Tietoja julkaisijasta
Etelä-Savon kauppakamarin alaisena toimivat Mikkelin, Pieksämäen ja Savonlinnan kauppakamariosastot. Osaston toimintaa johtaa vuosittain Etelä-Savon kauppakamarin hallituksen valitsema hallitus, jonka tehtävänä on kehittää toimialueensa elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja valvoa elinkeinoelämän yhteisiä etuja.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Etelä-Savon kauppakamari
Etelä-Savon kauppakamarin jäsenmäärä kohosi ennätyslukemiin8.11.2024 09:45:35 EET | Tiedote
Etelä-Savon kauppakamari on saavuttanut merkittävän virstanpylvään, kun sen jäsenmäärä on noussut 400 jäseneen. Tämä historiallinen saavutus rikkoo aikaisemman, vuonna 2002 saavutetun ennätyksen, jolloin kauppakamarilla oli 398 jäsentä. Jäsenmäärän kasvu heijastaa alueen yritysten ja toimijoiden vahvaa luottamusta yhteistyön voimaan sekä kauppakamarin rooliin alueen elinkeinoelämän edistäjänä.
Kauppakamarikysely: Suhdannetilanteesta huolimatta osaajapula ei ole kadonnut - ammattiosaajista suurin pula10.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakamarien kyselyn mukaan 45 prosentilla yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. “Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että suhdannetilanteesta huolimatta yritysten osaajatarpeet eivät ole kadonneet mihinkään, vaikka vuodentakaiseen kyselyyn nähden ne ovat hetkellisesti hieman hellittäneet,” toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Keskuskauppakamarikysely: Yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat kohentuneet - huippulukemiin yhä matkaa9.10.2024 10:18:08 EEST | Tiedote
Kauppakamarien lokakuun suhdannekyselyn mukaan yritysten näkemykset suhdannetilanteesta ovat parantuneet. Keskuskauppakamarin pääekonomistin Jukka Appelqvistin mukaan yhä on matkaa huippulukemiin, mutta arviot ovat parantuneet kaikilla kyselyn osa-alueilla.
Palvelun aatelia kilpailun ehdotusaikaa kuukausi jäljellä15.8.2024 15:03:57 EEST | Tiedote
Palvelun aatelin -kilpailun ehdotusaika on avoinna syyskuun puoliväliin saakka. Ehdotuksia on saatu yli 150 ympäri Etelä-Savon ja vielä kerkeää antaa oman ehdotuksensa mukaan kisaan! Kilpailun tavoitteena on nostaa esille Etelä-Savon korkeatasoista ja laajaa palvelutarjontaa, eli palvelun aatelia.
Palvelun aatelia kilpailuun jo yli 135 ehdotusta15.7.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Palvelun aatelin -kilpailun ehdotusaika on ollut käynnissä kuukauden, jonka aikana on saatu yli 135 ehdotusta! Ehdotuksia voi edelleen jättää perusteluineen Etelä-Savon kauppakamarin verkkosivuilla syyskuun puoliväliin saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme