Fiksuruoka vähentänyt ruokahävikkiä yli 7 miljoonaa kiloa – näitä hävikkituotteita suomalaiset ostavat
Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu uskoo ruoan hinnan nousun lisäävän kysyntää hävikkiruoan verkkokaupassa. Ensimmäisiä merkkejä on jo ilmassa, sillä Fiksuruoka.fi:n myydyimpien tuotteiden painopiste on ollut vuonna 2022 erilainen kuin aiempina vuosina. Nyt ostetuimpia tuotteita ovat olleet edulliset ruokatuotteet kuten hernekeitto ja huimasti kallistunut kahvi. Viime vuonna sen sijaan ostoskoriin valittiin eniten sipsejä, nuudeleita ja ketsuppia.
”Olemme iloisia siitä, että pystymme tarjoamaan edullisemman kanavan kuluttajille ja ehkä myös houkuttelemaan uusia asiakkaita. Seuraamme mielenkiinnolla, miten hintojen nousu vaikuttaa markkinaan, kuluttajahintoihin ja poistoerien saatavuuteen”, Järvensivu sanoo.
Elintarvikkeiden hinnat lähtivät nousuun viime vuoden lopulla, mutta tahdin ennustetaan kiihtyvän loppukesää ja syksyä kohti. Pellervon taloustutkimuksen mukaan ruoan hinta voi kasvaa tänä vuonna jopa 11 prosenttia. Eniten ovat kallistuneet kahvi, kala ja päärynät.
Valikoimassa nyt myös leipää ja vihanneksia
Fiksuruoan valikoimaa kehitetään koko ajan asiakkaiden toiveiden mukaan. Nyt valikoimiin on tullut kuivaelintarvikkeiden, juomien ja käyttötavaran lisäksi vihanneksia ja leipää. Tuotteita tulee myyntiin verkkokauppaan aina alkuviikosta, jotta toimitukset ehtivät asiakkaille tuoreina saman viikon aikana.
“Päätimme kokeilla nopeasti kiertävien tuotteiden tarjoamista asiakkaille, sillä asiakkaat ovat niitä toivoneet. Leipä on ollut suosittua ja jatkossa leipäkategoriamme varmasti kasvaa entisestään”, Järvensivu sanoo.
Hävikkiruoan ostaminen säästää sekä rahaa että luontoa. Leipä ja vihannekset ovatkin suurimpia ruokahävikkiä aiheuttavia elintarvikkeita.
”On mahtavaa, että mitä enemmän suomalaiset tilaavat ruokaa kauttamme, sitä vähemmän sitä menee roskiin. Ruokahävikkiä on vähennetty Fiksuruoan kautta jo yli seitsemän miljoonaa kiloa”, Järvensivu iloitsee.
Vuonna 2022 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Hernekeitto 32 985 kpl
- Kahvi 28 250
- Onion & Sourcream suolakeksit 25 472
- Keksisuklaapatukka 20 261
- Fiksumix-karkkipussi 17 33
Vuonna 2021 hävikiltä eniten pelastetut tuotteet:
- Tuliset sipsit 68 898 kpl
- Kananmakuinen nuudeli 46265
- Ketsuppi 38 961
- Fitness-murot 30 497
- Sourcream & onion -sipsit 18 450
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot:
Juhani Järvensivu
juhani.jarvensivu@fiksuruoka.fi
+358 50 402 1665
Anniina Nissinen
+358 400 380010
anniina.nissinen@mellakka.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme