Viisi tunnettua ruokavaikuttajaa elää viikon hävikkiruoalla – Fiksuruoan hävikkihaaste alkaa tänään
Suomalaisen hävikkiruokapalvelu Fiksuruoka.fi:n hävikkihaaste kannustaa ja inspiroi kuluttajia ja ravintoloita ruokahävikin vähentämiseen. Haasteeseen osallistuvat tänä vuonna ravintoloitsija, kokki ja ruokakirjailija Sikke Sumari, kokki ja ruokavaikuttaja Harri Syrjänen, vuoden 2022 MasterChef Suomi -ohjelman voittaja Petra Väänänen, kokki ja food designer Linnea Vihonen sekä muusikko ja ravintoloitsija Jaakko “Lieminen” Luomanen. Haasteen etenemistä voi seurata vaikuttajien sekä Fiksuruoan sosiaalisen median tileiltä.
"Hävikin pienentämisen puolesta puhuminen on minulle tärkeää ja Fiksuruoan hävikkihaaste tarjoaa siihen hienon mahdollisuuden. Uskon, että moni asia olisi paremmin jos me kaikki oppisimme hyödyntämään hävikkiä jokapäiväisessä elämässämme. Toivon, että voin oman kokemukseni kautta inspiroida ihmisiä rohkeammin hävikkiruoan pariin”, sanoo Jaakko ”Lieminen” Luomanen.
“Olen iloinen, että saamme tänä vuonna haastaa mukaan ruoka-alan asiantuntijat, joille ruokahävikin vähentäminen on sydämen asia ja läsnä niin koti- kuin työkeittiössä. Haasteen idea on paitsi valistaa kuluttajia ruokahävikistä, myös kannustaa heitä rohkeammin hyödyntämään sitä. Tämän vuoden osallistujat pystyvät ammattiensa kautta tarjoamaan ihmisille käytännönläheisiä vinkkejä kehittämällä esimerkiksi hävikkiruokaan pohjautuvia, kotikokeille soveltuvia reseptejä”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Ruokahävikin vähentäminen säästää sekä ympäristöä että kukkaroa
Fiksuruoka pyrkii verkkokauppansa kautta vähentämään ruokahävikin määrää Suomessa ja samalla tarjoamaan asiakkailleen laajan valikoiman edullista ruokaa sekä käyttötavaraa.
“Turhaan tuotettu ruoka on globaali ongelma, mutta hävikin vähentäminen omassa arjessa on helppo ja konkreettinen tapa omalta osaltaan vaikuttaa siihen. Ruokahävikin vähentäminen on hyväksi paitsi ympäristölle, myös kukkarolle. Kiihtyvä inflaatio ja ruoan hinnan nousu koskettavat meistä jokaista. Hävikkiruoan hyödyntäminen on yksi tehokas tapa pienentää kotitalouden ruokakustannuksia”, Järvensivu jatkaa.
Fiksuruoka on laskenut, että heidän asiakkaansa säästävät vuositasolla keskimäärin 150–200 euroa. Säännöllisellä ostamisella säästö voi nousta kuitenkin jopa yli 1 000 euroon vuodessa. Fiksuruoan asiakkaat säästävät keskimäärin 40–50 % per tilaus verrattuna vertailuhintoihin.*
Hävikkihaaste on Fiksuruoan kampanja, joka toteutetaan kaupallisessa yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Hävikkihaaste edeltää 12.–18.9. vietettävää kansallista hävikkiviikkoa.
Haasteen etenemistä voi seurata vaikuttajien sosiaalisen median tileiltä:
Harri Syrjänen
Jaakko "Lieminen" Luomanen
Linnea Vihonen
Petra Väänänen
Sikke Sumari
Fiksuruoka
*Vertailuhintana käytetään suurten päivittäistavarakauppojen normaalihintaa. Alennusprosentit on laskettu tästä vertailuhinnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme