Hinta on yhä useammin syy ostaa hävikkiruokaa – Fiksuruoan asiakkaat säästävät jopa satoja euroja
Eurostatin alustavien tietojen mukaan euroalueen inflaatio nousi elokuussa 9,1 prosenttiin. Luonnonvarakeskus arvioi suhdannekatsauksessaan ruoan hinnan nousevan Suomessa tänä vuonna jopa 10 prosenttia suhteessa viime vuoden keskimääräiseen hintatasoon.
Suomalaisen hävikkiruoan verkkokauppa Fiksuruoka.fi:n tuotteita saa keskimäärin 40–50 % halvemmalla kuin suurista päivittäistavarakaupoista. Palvelun tavoitteena on vähentää ruokahävikkiä myymällä elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseriä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi.
“Palvelumme on nykyisessä taloustilanteessa relevantimpi yhä laajemmalle joukolle kuluttajia ja ympäristönäkökulman ohella hinta on yhä useammin syy tulla asiakkaaksemme”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu. “Asiakkaamme säästävät vuositasolla keskimäärin 150–200 euroa, mutta säännöllisellä ostamisella säästö voi kuitenkin nousta jopa yli tuhannen euron. Palvelumme käyttö tuo siis merkittävää rahallista säästöä.”
Ruokahävikki on globaali ongelma, joka koskettaa myös Suomea. Reilu viidennes kulutuksen aiheuttamista ilmastopäästöistä syntyy pelkästään ruoan tuotannosta. Suomessa syömäkelpoista ruokaa päätyy roskiin koko elintarvikeketjun aikana 10–15 %, mikä tarkoittaa vuosittain lähes 400 miljoonaa kiloa. Eniten ruokahävikkiä syntyy kotitalouksissa.
“Ruokahävikin vähentäminen on helppo tapa paitsi pienentää omaa hiilijalanjälkeä myös säästää rahaa. Fiksuruoka on vähentänyt yhdessä asiakkaidensa kanssa ruokahävikkiä jo huimat 7,4 miljoonaa kiloa”, Järvensivu jatkaa.
Yli 88 kiloa vähennettyä ruokahävikkiä ja 300 euroa säästettyä rahaa
Fiksuruoka haastoi ravintoloitsija, kokki ja ruokakirjailija Sikke Sumarin, kokki ja ruokavaikuttaja Harri Syrjäsen, vuoden 2022 MasterChef Suomi -ohjelman voittaja Petra Väänäsen, kokki, food designer ja ruokakirjailija Linnea Vihosen sekä muusikko ja ravintoloitsija Jaakko “Lieminen” Luomasen elämään viikon pelkällä hävikkiruoalla.
“Haaste sai miettimään tarkemmin, miten pois heitettävän ruoan määrää voisi minimoida. Myönnän, ettei hävikkiruoalla eläminen ollut itselleni ihan helppoa. Siksi tekikin hyvää todella keskittyä omiin valintoihin ja tarkastella omia tottumuksia”, kertoo Sikke Sumari.
Viikon kestäneen haasteen aikana vaikuttajat vähensivät yhteensä 88,6 kiloa ruokahävikkiä. Rahaa säästyi Fiksuruoan tilausten kautta yhteensä 308,24 euroa. Fiksuruoan tuotteiden lisäksi vaikuttajat saivat hyödyntää oman kuivakaappinsa antimia, ostaa kauppojen hävikkituotteita sekä syödä hävikkiruokaravintoloissa.
“Hävikinhallinta on minulle peruskauraa, sillä mietin sitä omassa työssäni joka päivä. Samaa asennetta, eli että mitään ruokaa ei saa heittää roskiin, noudatan myös kotona”, kertoo Vihonen. ”Suunnitelmallisuus ja ruokien valmistaminen etukäteen on hyvä tapa ehkäistä hävikkiä. Jos jotain kuitenkin uhkaa mennä vanhaksi, kannattaa miettiä kaksi kertaa ennen kuin sitä heittää pois. Esimerkiksi jääkaappiin unohtuneista nahistuneista vihanneksista saa loihdittua maukkaan lounaan.”
Vaikuttajien hävikkihaasteen aikana kehittelemät reseptit löytyvät Fiksuruoan sivuilta. Haaste toteutettiin viikolla 36.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen pelastetun ruoan verkkokauppa, joka toimii myös Alankomaissa ja Belgiassa nimellä Foodello.
Jo perustamisvuodesta 2016 asti Fiksuruoan missio on ollut yksinkertainen: ruokahävikin vähentäminen. Fiksuruoka haluaa normalisoida laadukkaiden ylijäämä- ja poistoerätuotteiden hyödyntämisen tekemällä niiden hankkimisesta helppoa ja vastuullista kenelle tahansa.
Tämän takia 60 fiksuruokalaista tulee töihin. Yhdessä asiakkaiden sekä toimittajien kanssa on pelastettu jo yli 15 miljoonaa kiloa ruokaa hävikiltä. Ja määrä kasvaa sitä mukaa, kun asiakas- ja toimittajamäärät kasvavat.
Säästä ruokaa. Säästä rahaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme