Moderneja säilykkeitä, vähäkalorista sushia, savustettua valmisruokaa… - mikä on seuraava suomalainen hittiruoka?

Finaalivaiheeseen edenneet kuusi kilpailijaa mittelevät kilpailun voitosta helmikuun alkuun asti.
Suomalaisen menestysreseptin kautta S-ryhmän kauppoihin on tullut Boltsin, Rostiksen ja Falleron kaltaisia pienvalmistajien kehittämiä tuotteita, jotka ovat nousseet todella isoiksi hiteiksi. Esimerkiksi viime kaudella voittajatuotetta härkäpapufalafel Falleroa myytiin neljässä kuukaudessa puoli miljoonaa kappaletta.
Tällä kaudella Suomalainen menestysresepti -finalistien ruokainnovaatioissa nähdään niin tähän päivään tuotuja säilykkeitä, vähäkalorista sushia kuin savustukseen pohjaavaa valmisruokaakin.
Tässä ovat Suomalainen menestysresepti -finalistit
Tahinismoothie tuo Lähi-idän keittiöön ennennäkemättömällä tavalla
Helsinkiläinen elintarviketieteilijä ja kisan kuopus Kaisa Somerpalo, 26,tuo Lähi-idän keittiöön kiinteästi kuuluvan seesam-tahnan, tahinin, täysin uuteen valoon, sillä vastaava tuotetta ei kyseisestä raaka-aineesta ole valmistettu missään. Kaisan kehittämä tahinismoothie on täysipainoinen välipala, joka sisältää proteiinia, kivennäisaineita ja kuitua mausta tinkimättä.
Linssikeitto modernisoi säilykekeittotarjoomaa
Kokkolasta kotoisin oleva Nanne Jalma, 32,putosi viime kaudella kisasta ennen finaalivaihetta ja tekee nyt paluun “uuden ajan hernarilla”. Nanne haastaa vihreällä linssikeitollaan säilykekeittojen valikoimaa uuteen suuntaan. Keittoa on alun alkaen tarjoiltu Nannen itämaisen keittiön makuihin keskittyneessä ravintolassa.
Sushike vastaa sushibuumiin kevyellä versiolla
Espoossa vaikuttavan Minna-Maria “Mimi” Valtasen, 47, ruokaidea sai alkunsa viime syksynä, kun sushia rakastava pariskunta halusi löytää markettisushille vähäkalorisen vaihtoehdon.Sushike maistuu ja tuntuu sushilta, mutta on puolet kevyempää, sillä Mimin idea on korvata riisiä kukkakaalilla.
Valmisruoka-ateriasarja luottaa savustuksen makuun
Palvaamoyrittäjänä Ylöjärvellä toimiva Tero Sivula, 51, tuo ohjelmaan tuhdin valmisruoka-ateriasarjan. Finaalipaikka aukesi kolmannen hakukerran jälkeen valmisruokainnovaatiolla, joka yhdistää amerikkalaista smokehouse-kulttuuria ja suomalaista savusaunaperinnettä.
Pulled pork -säilykettä kypsytetään pitkään käyttövalmiuden takaamiseksi
Kalajoelta kisaan ponnistavan Mari Palinin, 35, sydämenasiana on säilykkeitä valmistavan perheyrityksen tulevaisuuden sekä säilykehyllyn herättäminen tälle vuosituhannelle. Kisan voitosta kamppailevan Pulled Pork BBQ:n testiversio on kerännyt jo Marin kaveripiirissä kehuja parhaaksi koetusta maustaan.
Kalatassu on kunnianpalautus kotimaiselle kalalle
Lohjalta ponnistavan kulinaristin ja monipuolisen ruoka-alan ammattilaisen Roy Norron, 47, tavoitteena on tehdä kalatassusta tulevan perheyrityksen ydintuote.Kypsä kalapihvi eli Kalatassu on terveellinen, helppo ja monipuolinen tuote grilliin, paistinpannulle tai mikroon.
Voittaja selviää helmikuussa
Suomalaisen menestysreseptin voitto avaa merkittäviä ovia, sillä S-ryhmä tarjoaa finalisteille taloudellista tukea tuotekehitykseen, ja voittajatuote on S-ryhmän alkuvuoden ykköslanseeraus.
– Kilpailussa S-ryhmän kauppojen hyllyille on kehitetty tuotteita, jotka ovat selvästi osuneet suomalaisten makuhermoon. Asiakkaat ovat ostaneet tuotteita uudestaan ja uudestaan, sillä suurin osa tuotteista on yhä valikoimissa. Suomalainen menestysresepti onkin osoittautunut erinomaiseksi tavaksi tuoda elintarvikkeiden vaativa tuotekehitysprosessi näkyviin ja auttaa pienempiä yrittäjiä kehittämään ideoistaan menestystuotteita, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
– Mukana on jälleen erittäin luovia ruokaratkaisuja, jotka vastaavat tämän hetken trendeihin mielestäni loistavasti. Finalistien luomuksissa näkyy selkeästi se, että on haluttu saada aikaan helppoa ja maistuvaa ruokaa. Vuosi vuodelta ihailen yrittäjien kykyä kehittää oivaltavasti tavallista arkiruokaa, huippukokki Jyrki Sukula jatkaa.
Tuomaristossa nähdään Päällysahon ja Sukulan lisäksi edellisvuosien tapaan Finlaysonin Jukka Kurttila ja tuotekehitysyhtiö Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
Ohjelmaa seurataan televisiossa MTV3-kanavalla keskiviikkoisin klo 20. Kilpailu huipentuu 1.2. esitettävään finaalijaksoon, jossa ratkeaa vuoden 2023 Suomalainen menestysresepti -voittaja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Saitko viime sunnuntaina poikkeavan virpomisoksan? S-ryhmän data kertoo nyt selvän muutoksen suomalaisten pääsiäisperinteissä15.4.2025 08:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten pääsiäisen viettoon on ilmaantunut vanhojen perinteiden sekaan useita uudenlaisia sävyjä, kertoo S-ryhmän tuore myyntidata. Myyntitilastoista selviää, että tekopajunoksat sekä -kukat nostavat nyt voimakkaasti suosiotaan ja nostalginen herkku on palannut voimalla pääsiäispöytiin. Lisäksi jo toista vuotta peräkkäin opiskelijat hamuavat Hello Kitty - ja My Little Pony -pääsiäismunia.
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme