Avoimesta hausta 62 uutta ohjelmaprojektia Oulun kulttuuripääkaupunkivuoteen

Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki vuonna 2026. Kulttuuriohjelmaa 39 kunnan alueella tekevät sadat toimijat Oulusta, Suomesta ja Euroopasta. Laaja-alaista ohjelmaa täydentämään on nyt valittu avoimen haun kautta uusia, monipuolisia projekteja.
Uudistettu Ouluhalli on yksi keskeisistä tapahtumapaikoista vuonna 2026.

Viime syksynä järjestetyllä avoimella haulla haettiin kumppaneita, jotka toteuttavat laajoja, pidemmän valmistelu- ja toteutusajan vaativia projekteja. Projektiehdotuksia vastaanotettiin lähes 300. Noin 90 prosenttia ehdotuksista tuli Suomesta, ja niistä 65 prosenttia Oulu2026-alueelta. Ehdotuksista 62 on nyt valittu mukaan täydentämään kulttuuriohjelmaa. Oulu2026 osarahoittaa valittuja projekteja, ja seuraavaksi kumppaneiden kanssa edetään sopimus- ja tuotantovaiheisiin.

Nyt valittujen projektien lisäksi Oulu2026-kulttuuriohjelmaan kuuluu noin 50 kulttuuripääkaupunkivuoden hakuvaiheesta saakka mukana ollutta projektia, ja ohjelma laajenee entisestään vuosina 2024–2025 toteutettavan haun myötä. Satojen tapahtumien ja projektien kulttuuriohjelma jakautuu kolmeen teemaan: Rohkeasti reunalla, Villisti kaupunki ja Vastakohtien voima. Kulttuuriohjelma toteuttaa kulttuuri-ilmastonmuutosta: kestävää, eurooppalaista ja inspiroivaa tulevaisuutta pohjoiseen.

Kalliotaidetta, purjeveneitä, neuleita rajamailta ja Euroopan parhaita löylyjä

Ohjelmahaun ehdotuksia tarkasteltiin kevään aikana hakukriteereiden näkökulmasta ja neuvotteluja kumppanuudesta käytiin kymmenien toimijoiden kanssa. Mukana on monipuolinen tekijäjoukko Oulusta, muualta Suomesta ja Euroopasta. Tiedot valituista projekteista löytyvät Oulu2026-verkkosivulta.

Oulu2026:n ohjelmajohtaja Samu Forsblomin mukaan ohjelmahaku kartutti loistavasti jo mukaan valittua kulttuuriohjelmaa.

”Hakemusten laadusta kertoo se, että lähes neljännes hakijoista valittiin mukaan. Tietysti suurelle joukolle tulos on myös pettymys. Kehotamme kuitenkin seuraamaan tulevia ohjelmahakuja ja muita tapoja toteuttaa projektit. Mahdollisuuksia osallistua kulttuuripääkaupunkivuoden toteuttamiseen tulee vielä lisää”, sanoo Forsblom.

Koko kulttuuriohjelma julkaistaan vuonna 2025

Kumppanit tuottavat Oulu2026-kulttuuriohjelmasta suurimman osan, Oulun kulttuurisäätiö puolestaan vastaa esimerkiksi avajaisten tuotannosta. Tänä vuonna työskentelyn pääpaino on ohjelmatuotantojen ja muiden yhteistyökumppanuuksien suunnittelussa. Ensimmäinen ohjelmahaku järjestettiin jo kulttuuripääkaupunkikisan hakuvaiheessa vuonna 2019. Seuraava, yhteisöllisille tapahtumille ja yksittäisille projekteille suunnattu Me olemme kulttuuria -haku tullaan toteuttamaan vuosina 2024–2025.

Kulttuuriohjelman rakentamista jatketaan ja koko ohjelma julkistetaan vuonna 2025.

Uudistettu Ouluhalli on yksi keskeisistä tapahtumapaikoista vuonna 2026.

Torikatu 18
90100 Oulu

Oulu on vuoden 2026 Euroopan kulttuuripääkaupunki. Kaupunki ja koko pohjoinen Suomi täyttyvät tulevien vuosien aikana kulttuurista, taiteesta ja tapahtumista. Pohjoinen Suomi nousee maailmankartalle ennennäkemättömällä tavalla, kun suomalaiset ja kansainväliset kulttuuriosaajat luovat uutta kaupungeissa, maalla ja luonnossa. Kyseessä on usean vuoden matka, joka huipentuu vuoteen 2026.

Oulu2026-toiminnasta vastaa Oulun kulttuurisäätiö sr.

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville ja mitä oppia eri kokoiset tapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Oulun ammattikorkeakoulun kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön.