Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää
Mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retriever selvitti presidenttiehdokkuutta tavoittelevien henkilöiden julkisuuden määrää ja uutisoinnin teemoja kotimaisen toimituksellisen median artikkeleista viimeisen vuoden ajalta eli aikaväliltä 6.8.2022–6.8.2023.
Pekka Haavisto selkeä ykkönen kokonaisjulkisuudessa
Viimeisen vuoden aikana eniten medianäkyvyyttä kerännyt presidenttiehdokas on Pekka Haavisto (16 930 mainintaa). Kakkospaikkaa pitää Jussi Halla-aho (7 184 mainintaa) ja kolmossijaa Mika Aaltola (5 273).
”Presidenttiehdokkuutta tavoittelevien kärkijoukossa olevat henkilöt ovat saaneet medianäkyvyyttä sisä- ja ulkopoliittisissa kysymyksissä jo pidemmän aikaa. Sanna Marinin hallituksen ulkoministerinä sekä aiemminkin presidenttiehdokkaana toiminut Pekka Haavisto on saanut merkittävästi muita kandidaatteja enemmän mainintoja, mutta näkyvyyden määrä on ollut viime aikoina laskussa”, Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi toteaa.
Kun tarkastellaan vain presidentinvaalin tai presidenttiehdokkuuden mainitsevia uutisia viimeisen vuoden ajalta, nousee kolmen kärkeen Halla-ahon tilalle Olli Rehn. Presidenttivaaliuutisoinnin näkyvimmät henkilöt ovat siis samat kuin kevään kannatusgallupien suosikit.
”Huomionarvoista on, että Jussi Halla-aho on saanut runsaasti medianäkyvyyttä viime aikoina niin eduskunnan puhemiehen rooliin kuin presidenttiehdokkuuteen liittyen. On kiinnostavaa nähdä seuraavassa kannatusgallupissa, mihin suuntaan tämä näkyvyys Halla-ahon suosiota kääntää”, Bisi pohtii.
Medianäkyvyyden ja vaalituloksen välillä yhteys kevään eduskuntavaaleissa
Kun tarkastellaan viimeisimpiin eduskuntavaaleihin liittynyttä mediakeskustelua vaaleja edeltäneeltä puolivuotiskaudelta, puolueiden keräämät kannatusprosentit ja osuudet medianäkyvyydestä myötäilevät toisiaan. Joukosta poikkeaa kuitenkin keskusta, joka keräsi medianäkyvyyttä selkeästi kannatusosuutta enemmän.
”Media ruoti runsaasti muun muassa keskustan toimintaa hallituskriisin keskiössä. Vaikka kannatuslukemat heijastelevat vahvasti puolueiden saamaa näkyvyyttä, keskusta toimii esimerkkinä siitä, miten julkisuuden määrän lisäksi viestinnällisiin voittoihin vaikuttavat niin mediajulkisuuden sävy kuin strategisten viestien läpimeno”, Bisi korostaa.
Presidentin valta ja oikeudet puhuttavat
Kaikkien tähän mennessä ehdokkuudestaan ilmoittaneiden henkilöiden saamasta julkisuudesta 29 prosenttia on koskettanut presidentinvaaleja tai presidenttiehdokkuutta viimeisen vuoden aikana. Presidentinvaaliuutisissa on korostunut selkeästi eniten ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Toiseksi käsitellyin teema on presidentti-instituutio.
”Etenkin Suomen Nato-jäsenyyden myötä presidentin rooli on puhuttanut paljon mediassa, ja presidenttiehdokkailta on kysytty kantoja muun muassa presidentin valtaoikeuksiin ja tulevaisuuden rooliin liittyen”, Bisi kertoo.
Analyysin aineistona on artikkelit, joissa mainitaan henkilöt, jotka ovat 6.8. mennessä ilmoittaneet tavoittelevansa presidenttiehdokkuutta. Aineisto kattaa kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 6.8.2022–6.8.2023 koko aineiston määrä on 32 998 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi ehdokas. Ehdokkailla on yhteensä 41 170 kpl mainintaa ajanjaksolla. Jako uutisoinnin teemoihin perustuu AMEC-sertifioidun media-analyytikon tekemiin aihepiiriä käsitteleviin hakusanahakuihin. Sama uutinen voi kuulua useampaan teemaan tai jäädä tarkasteltujen teemojen ulkopuolelle. Retriever seuraa presidenttiehdokkaiden näkyvyyttä vuoden 2024 presidentinvaaleihin saakka.
Interaktiiviseen analyysiin voi tutustua kirjautumalla osoitteessa https://www.retrievergroup.com/fi/blog/sukella-presidentinvaalien-uutisointiin-retrieverin-analyysissa.
Lisätietoja:
Media-analyytikko Pilvi Bisi, 11.8. saakka ja 6.9. jälkeen, p. 040 661 0729, pilvi.bisi@retriever.fi
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Sanna Kranjc, 12.8.– 5.9., p. 050 535 1988, sanna.kranjc@retriever.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Group
Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Keskusta kahmi medianäkyvyyttä loppuvuonna – gallupeissa tämä ei näy29.12.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Keskusta keräsi eniten mainintoja loppuvuoden vaaliuutisoinnissa, vaikka puolueen kannatus laahaa ennätysalhaalla, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever havainnollistaa vaaleihin liittyvää keskustelua ja puolueiden medianäkyvyyttä interaktiivisella analyysityöpöydällä, joka on käytössä ensi kevään eduskuntavaaleihin saakka.
Alma Talentin medioiden tilaajasisällöt Retrieverin mediaseurantaan23.3.2022 14:03:00 EET | Tiedote
Retriever Oy ja Alma Talent Oy ovat sopineet yhteistyöstä, jossa Retrieverin asiakkaat saavat kaikki Alma Talentin medioiden journalistiset verkkosisällöt mediaseurantaansa. Retriever on ensimmäinen mediaseurantayritys, jolle Alma Talent tarjoaa mahdollisuuden indeksoida kaikki verkkosisältönsä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme