Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää
Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.
Analyysin presidenttiehdokkaiden mediajulkisuudesta on toteuttanut pohjoismaiden johtava mediaseurantayritys Retriever.
”Halla-aho keräsi eniten näkyvyyttä tammikuussa niin ehdokkaiden kokonaisjulkisuudessa kuin pelkästään presidentinvaaleihin liittyvässä julkisuudessa. Kaikkien ehdokkaiden kohdalla näkyvyys lähti voimakkaaseen kasvuun ennakkoäänestyksen alkaessa”, sanoo Retrieverin media-analyysipäällikkö Henje Huotari.
Presidenttiehdokkaiden osalta järjestys mediamainintojen määrällä mitattuna noudattaa pitkälti samaa järjestystä kuin vaalituloksessa. Halla-ahon ohella järjestyksestä poikkeaa myös Jutta Urpilainen, joka kiilasi tammikuussa ennen vaalipäivää keräämänsä medianäkyvyyden määrässä Li Anderssonin ohi Olli Rehnin perään.
”Urpilainen starttasi kampanjansa muita myöhemmin ja otti kovaa loppukiriä. Hän keräsi 73 prosenttia syyskuun jälkeisistä maininnoistaan joulu-tammikuussa, kun esimerkiksi Haavistolla ja Stubbilla osuus oli kummallakin 66 prosenttia”, Huotari sanoo.
Retriever jatkaa presidenttiehdokkaiden medianäkyvyyden seuraamista interaktiivisella analyysityöpöydälle, jolle voi kirjautua maksutta Retrieverin uutishuoneen kautta.
Analyysin aineistona on artikkelit, jotka mainitsevat vähintään yhden presidenttiehdokkaan. Aineisto sisältää kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 1.1.-27.1.2024 koko aineiston määrä on 7271 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi ehdokas. Ehdokkailla oli yhteensä 27 192 mainintaa ajanjaksolla. Presidentinvaaleihin liittyvällä julkisuudella viitataan artikkeleihin, joissa esiintyy vähintään yksi presidentinvaaleihin tai presidenttiehdokkuuteen liittyvä sana. Analyysin on toteuttanut AMEC-sertifioitu media-analyytikko Retrieverillä. Retriever seuraa presidenttiehdokkaiden näkyvyyttä vuoden 2024 presidentinvaalien päättymiseen saakka.
Lisätietoja:
Media-analyysipäällikkö Henje Huotari, p. 040 823 1333, henje.huotari@retriever.fi
Haastattelupyynnöissä auttaa tarvittaessa myös viestintäpäällikkö Sanna Kranjc, sanna.kranjc@retriever.fi, p. 050 535 1988
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henje HuotariMedia-analyysipäällikkö
Puh:040 823 1333henje.huotari@retriever.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy
Tässä ovat Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat toimituksellisessa ja sosiaalisessa mediassa10.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
Yritysjohtajilta odotetaan yhä enemmän yhteiskunnallisia kannanottoja sekä osallistumista julkiseen keskusteluun. Ajatusjohtajuustoimisto Bonfire Agency toteutti Suomen vaikuttavimmat toimitusjohtajat 2024 -analyysin yhteistyössä mediaseuranta- ja analyysitoimisto Retrieverin ja analytiikkayhtiö Sometrikin kanssa.
Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote
Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.
Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä21.12.2023 01:00:00 EET | Tiedote
Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.
Näin presidenttikisaan lähteneet ovat näkyneet mediassa: Haavisto ykkönen, Halla-aho kirittää9.8.2023 00:01:00 EEST | Tiedote
Medianäkyvyys on usein keskeinen tiedonlähde äänestyspäätöksissä. Presidenttikisaan lähteneistä ehdokkaista selkeästi eniten medianäkyvyyttä viimeisen vuoden aikana on kerännyt Pekka Haavisto. Toiseksi nousee Jussi Halla-aho, joka näkyi Haavistoonkin verrattuna poikkeuksellisen paljon heinäkuussa. Kolmanneksi eniten on näkynyt Mika Aaltola.
Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote
Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme