Retriever Suomi Oy

Haavisto ja Stubb kilpailevat kärkipaikasta myös presidenttiehdokkaiden medianäkyvyydessä

Jaa

Presidenttiehdokkaiden tämän syksyn aikana saamasta julkisuuden määrästä löytyy sekä yhteneväisyyksiä että yllättäviä eroja vaaligallupeihin verrattuna, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Kannatusmittausten kärkeen kirinyt Alexander Stubb jää medianäkyvyyden määrässä hieman eniten mediajulkisuutta keränneestä Pekka Haavistosta. Mediamainintojen määrässä kolmanneksi yltää Jussi Halla-aho.

Näkymä Retrieverin presidenttiehdokkaiden mediajulkisuutta tutkineesta media-analyysistä
Näkymä Retrieverin presidenttiehdokkaiden mediajulkisuutta tutkineesta media-analyysistä

Pekka Haavisto ja Alexander Stubb johtavat presidenttiehdokkaiden mediajulkisuuden määrässä aikavälillä 1.9.–19.12.2023. Haavisto on kerännyt syksyn aikana 4277 mainintaa kotimaisessa toimituksellisessa mediassa. Stubbilla mainintoja on 4157 kpl. Heidän näkyvyytensä on kehittynyt samansuuntaisesti ja julkisuuden määrä lisääntynyt loppuvuotta kohden. Analyysin presidenttiehdokkaiden mediajulkisuudesta on toteuttanut pohjoismaiden johtava mediaseurantayritys Retriever.

null
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen kokonaismäärä kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.9. - 19.12.2023

Vähäistä gallup-suosiota nauttiva Mika Aaltola on medianäkyvyydessä neljännellä sijalla hieman Jussi Halla-ahoa perässä. Olli Rehn on ollut syksyn ajan melko tasainen suorittaja niin kannatusmittauksissa kuin medianäkyvyydessä ja sijoittuu mainintojen määrällä ehdokkaista viidenneksi.

”Kannatusmittausten johtajat Haavisto ja Stubb keräsivät eniten mediamainintoja, ja heidän näkyvyyteensä pohjautuu vahvasti tuleviin vaaleihin. Kolmanneksi yltävän Halla-ahon näkyvyyttä ovat siivittäneet presidentinvaaleja käsittelevän julkisuuden lisäksi eduskuntatyöhön ja puoluepolitiikkaan liittyvät kannanotot. Kiinnostavaa on se, että gallupeissa kannatusta menettänyt Aaltola yltää medianäkyvyyden määrässä peräti neljänneksi”, arvioi Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi.

Jutta Urpilainen, joka vahvisti ehdokkuutensa 19.11., on kohentanut viime viikkoina asemaansa paitsi kannatusmittauksissa, myös julkisuuden määrässä. Koko syksyn tarkastelussa Urpilainen sijoittuu kokonaisjulkisuuden määrässä kahdeksanneksi, eli toiseksi viimeiseksi, mutta jos tarkastellaan vain viimeisen kuukauden julkisuutta, kirii hän neljänneksi.

Haavisto ja Stubb pitävät vaalijulkisuuden kärkipaikat – Halla-aho taantuu viidenneksi

Kun tarkastellaan pelkästään presidentinvaaleja käsittelevää julkisuutta, Haavisto säilyttää kärkipaikkansa ja Stubb pitää toisen sijan. Sen sijaan Jussi Halla-aho putoaa mainintojen määrässä viidenneksi, kolmanneksi kiilaa Aaltola, ja neljänneksi Rehn.

null
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen määrä presidentinvaalit mainitsevissa toimituksellisen median artikkeleissa aikavälillä 1.9. - 19.12.2023.

Eduskunnan ulkopuolelta ehdolle asettuneet ovat näkyneet syksyn aikana valtaosin presidentinvaalit mainitsevassa julkisuudessa, kun taas vaalikeskustelun ulkopuolista julkisuutta ovat ehdokkaista hallinneet ministeri Sari Essayah, puoluejohtaja Li Andersson sekä puhemiehenä toimiva Halla-aho. Sari Essayahilla vain 53 prosenttia mediamaininnoista sisälsi viittauksen presidentinvaaleihin. Li Anderssonilla vastaava luku oli 68 prosenttia ja Halla-Aholla 72 prosenttia. Hjallis Harkimon näkyvyydestä kolme neljäsosaa (75 %) pohjasi presidentinvaaleihin liittyviin artikkeleihin.

Poikkeuksen muista kansanedustajista tekee Pekka Haavisto, jolla presidentinvaaleihin liittyvää näkyvyyttä oli 94 prosenttia kaikista maininnoista. Stubbilla vaalehin viittaavaa julkisuutta oli 93 prosenttia, Aaltolalla ja Rehnillä kummallakin 96 prosenttia ja Urpilaisella 92 prosenttia.

Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi huomauttaa, että puoluepolitiikan avainrooleissa toimivien presidenttiehdokkaiden näkyvyys rakentuu myös päivän politiikan uutisoinnin kautta.

"Presidentinvaalien lähestyessä maininnat, joissa viitataan ehdokkuuteen, luonnollisesti lisääntyvät. Tähän vaikuttaa sekä varsinaisen vaaliuutisoinnin määrän kasvu että se, miten kilpaan ilmoittautuneet profiloituvat mediassa muiden julkisten tehtäviensä sijaan nimenomaan presidenttiehdokkaiksi”, Bisi kertoo.

Retriever seuraa presidenttiehdokkaiden julkisuutta vaaleihin saakka. Media-analyysiin voi kirjautua maksutta Retrieverin uutishuoneen kautta.

Analyysin aineistona on artikkelit, joiden presidenttiehdokkuus oli vahvistettu 19.12.2023 mennessä. Aineisto sisältää kotimaisen toimituksellisen median artikkelit Retrieverin kattavan lähdekannan mukaan. Ajalta 1.9.2023-19.12.2023 koko aineiston määrä on 14 481 artikkelia. Samassa artikkelissa on voitu mainita useampi ehdokas. Ehdokkailla oli yhteensä 32 100 mainintaa ajanjaksolla. Presidentinvaaleihin liittyvällä julkisuudella viitataan artikkeleihin, joissa esiintyy vähintään yksi presidentinvaaleihin tai presidenttiehdokkuuteen liittyvä sana. Analyysin on toteuttanut AMEC-sertifioitu media-analyytikko Retrieverillä. Retriever seuraa presidenttiehdokkaiden näkyvyyttä vuoden 2024 presidentinvaaleihin saakka.


Lisätietoja:

Media-analyytikko Pilvi Bisi, pilvi.bisi@retriever.fi, 040 661 0729

Haastattelupyynnöissä auttaa tarvittaessa myös viestintäpäällikkö Sanna Kranjc, sanna.kranjc@retriever.fi, p. 050 535 1988

Kirjautuminen media-analyysiin

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi
Retrieverin media-analyytikko Pilvi Bisi
Mika Levälampi
Lataa
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen kokonaismäärä kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.9. - 19.12.2023
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen kokonaismäärä kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.9. - 19.12.2023
Lataa
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen määrä presidentinvaalit mainitsevissa toimituksellisen median artikkeleissa aikavälillä 1.9. - 19.12.2023.
Presidenttiehdokkaiden mediamainintojen määrä presidentinvaalit mainitsevissa toimituksellisen median artikkeleissa aikavälillä 1.9. - 19.12.2023.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Retriever on Pohjoismaiden johtava mediaseuranta ja -analyysitoimisto. Yrityksellä on toimistot Helsingin lisäksi Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa. Retriever Suomi Oy on marraskuussa 2016 perustettu yhteisyritys, jonka omistavat Retriever-konserni ja Suomen Tietotoimisto STT.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Retriever Suomi Oy

Donald Trump päihitti Kamala Harrisin suomalaisessa mediassa6.11.2024 09:39:10 EET | Tiedote

Donald Trump on kerännyt Kamala Harrisia huomattavasti enemmän mediamainintoja suomalaisessa mediassa syksyllä 2024, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin analyysistä. Retriever selvitti Trumpin ja Harrisin mainintamäärät suomalaisessa toimituksellisessa mediassa ajanjaksolla 1.8.–5.11.2024. Trumpista oli yhteensä 13 103 mainintaa, kun taas Harris esiintyi 10 078 artikkelissa. Trumpista uutisoitiin siis 30 prosenttia enemmän kuin Harrisista.

Jussi Halla-ahon kampanjan loppukiri näkyi myös mediassa – keräsi presidenttiehdokkaista eniten mainintoja tammikuussa ennen vaalipäivää29.1.2024 13:23:39 EET | Tiedote

Presidentinvaalien ensimmäisellä kierroksella kolmanneksi jäänyt Jussi Halla-aho oli mediassa eniten mainintoja kerännyt presidenttiehdokas aikajaksolla 1.1.–27.1.2024. Hänet mainittiin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa lähes 4000 artikkelissa. Eniten ääniä kerännyt Alexander Stubb sai mainintoja toiseksi eniten eli lähes 3800 mainintaa. Pekka Haavistolle mainintoja kertyi noin 3700.

Nato-käsittely, translaki ja saamelaiskäräjät nostivat perussuomalaiset alkuvuoden uutisoiduimmaksi puolueeksi25.2.2023 00:01:00 EET | Tiedote

Helsingin Sanomien viimeisimmässä kannatusmittauksessa kakkospaikkaa pitävä perussuomalaiset on kerännyt alkuvuonna eniten mainintoja eduskuntavaaleihin liittyvässä mediakeskustelussa, selviää mediaseuranta- ja -analyysitoimisto Retrieverin media-analyysistä. Gallupjohtaja kokoomus kiritti mainintojen määrällä mitattuna toiseksi. Edellisellä tarkastelujaksolla mediajulkisuutta hallinnut keskusta taas putosi kolmanneksi. Analyysi kattaa eduskuntavaaleihin liittyvän uutisoinnin kotimaisessa toimituksellisessa mediassa 1.1.–19.2.2023.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye