Pahasta tavasta luopuminen säästäisi kylpyläloman verran rahaa vuodessa: ”Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa”
Jos ruokaa ei heittäisi roskiin, säästyisi rahaa yli sata euroa vuodessa henkilöä kohden. Nelihenkinen perhe kustantaisi sillä kylpyläloman ja pariskunta staycationin, arvioi hävikkiruokaa verkossa myyvän Fiksuruoka.fi:n toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Suomessa vietetään kansallista hävikkiviikkoa 11. syyskuuta alkaen. Sen kunniaksi hävikkiruokaa verkossa myyvä Fiksuruoka.fi listasi asioita, joita nelihenkinen perhe voisi hävikin takia hukkaan menevällä rahalla saada.
Luonnonvarakeskus Luken* arvion mukaan jokaisella suomalaisella menee vuosittain 106 euron edestä ruokaa roskiin. Jos hävikkiä ei tulisi yhtään, säästäisi esimerkiksi nelihenkinen perhe rahaa rapiat neljäsataa euroa vuodessa.
Sillä saisi esimerkiksi 200 leipäpussia, 400 maitotölkkiä, 80 pakettia jauhelihaa tai viikonloppuloman kylpylähotellissa koko perheelle. Vastaavasti pariskunta voisi hävikin hinnalla päästä viettämään staycationia hyvässä hotellissa.**
“Haluamme herätellä kuluttajia pohtimaan hävikin rahallista arvoa. Suomalaisten kotitalouksien toimeentulo on ollut kuuma puheenaihe kohonneiden elinkustannusten takia. Satanen vuodessa on paljon rahaa”, Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu sanoo.
Valistus tuottaa hedelmää
Järvensivun havaintojen mukaan ainakin Fiksuruoan asiakkaiden asenteet hävikkiruoan ostamista kohtaan ovat parantuneet vuosien saatossa. Palvelun alkuaikoina ihmiset kysyivät usein, onko verkossa myytävä hävikkiruoka oikeasti syömäkelpoista. Tänä päivänä vastaavia kysymyksiä ei juurikaan tule.
“Nykyisin kaikki ymmärtävät, että myytävä tavara on kuranttia, vaikka se onkin hävikkiuhan alla”, Järvensivu sanoo.
Järvensivu arvelee muutoksen johtuvan siitä, että kuluttajat ovat entistä tietoisempia hävikin haitallisuudesta. Tästä kiitos kuuluu etenkin medialle sekä hävikistä ääntä pitäville tahoille kuten hävikkiviikkoa järjestävälle Kuluttajaliitolle. Myös Fiksuruoka itse levittää aktiivisesti tietoisuutta ruokahävikistä.
“Kuluttajien valistaminen on tuottanut hedelmää. Tänä päivänä ihmiset esimerkiksi erottavat toisistaan jo melko hyvin parasta ennen - ja viimeisen käyttöpäivän”, Järvensivu toteaa.
Järvensivu muistuttaa, että kuluttaja voi säästää rahaa paitsi vähentämällä myös ostamalla hävikkiä. Esimerkiksi Fiksuruoan asiakas säästää vuositasolla keskimäärin 150–200€ ja säännöllisellä ostamisella säästöä voi tulla jopa yli tuhat euroa.
Lähteet
**Tuotteiden hinta-arviot perustuvat suurimpien ruokakauppojen hintoihin. Leipäpussi noin 2€, maitotölkki noin 1€ ja 400g jauhelihapaketti noin 5€. Kahden yön kylpyläloman hinnaksi arvioitiin noin 400 euroa ja hotelliyön hinnaksi 200€.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matti Tuomela
Mellakka Helsinki
matti.tuomela@mellakka.fi
+358 40 5137220
Kuvat
Linkit
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Suomalaistoimijat pelastavat hävikkiä yhteistyössä – Tuotantolinjojen sivuvirroista syntyy uusia kuluttajatuotteita24.9.2024 11:14:23 EEST | Tiedote
Elintarviketeollisuudessa hyödynnetään nyt hävikkiä innovatiivisesti. Hävikkiverkkokauppa Fiksuruoka tekee tiivistä yhteistyötä kotimaisten tuottajien kanssa pelastaakseen ylijäämäraaka-aineita, joista syntyy myös uusia kuluttajatuotteita.
Fiksuruoka vahvistaa toimintaansa uudella nimityksellä: Sami Törmä vetämään yhtiön kansainvälistä markkinointia9.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Fiksuruoan kansainvälisestä markkinoinnista jatkossa vastaava Sami Törmä luotsaa roolissaan yhtiön markkinointitiimejä sekä Suomessa että ulkomailla.
Hävikkiruoka tekee kauppansa – Fiksuruoan liiketoiminta kasvoi lähes kolmanneksen14.2.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Fiksuruoka kasvoi viime vuonna vauhdilla ja yhtiö onnistui seitsemän vuoden jälkeen kääntämään Suomen liiketoimintansa kannattavaksi. Vahvan kasvun taustalla on skaalautuva liiketoimintamalli ja onnistuneet markkina-avaukset.
Hävikkiruoan verkkokaupan uusi aluevaltaus – Fiksuruoka avasi ensimmäisen fyysisen myymälän5.1.2024 09:25:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan tuotteita saa ostettua verkkokaupan lisäksi nyt myös kivijalkamyymälästä. Pop-up -kaupan toivotaan tavoittavan uusia asiakasryhmiä ja madaltavan ihmisten kynnystä ostaa hävikkiruokaa.
Älä heitä jouluruokia roskiin: Fiksut hävikkivinkit välipäiville19.12.2023 08:45:00 EET | Tiedote
Joulupöydästä ylijääneet laatikot, kinkku ja herkut kannattaa pelastaa hävikiltä ja hyödyntää välipäivien ruoanlaitossa. Fiksuruoka osallistuu joulun hävikkitalkoisiin myymällä sesonkituotteita verkkokaupassa heti pyhien jälkeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme