Kysely: Lähes puolet suomalaisista kamppailee joka syksy saman pukeutumishaasteen kanssa
Sokoksen teettämästä laajasta kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaiset kaipaavat tällä hetkellä pukeutumisessaan eniten vinkkejä monikäyttöisten ja istuvien vaatteiden löytämiseen. Lähes puolet vastaajista kokee syksyllä haastavaksi löytää omalle tyylilleen sopivia vaatteita. Lisäksi useampi kuin joka kolmas kokee hankalaksi istuvien vaatteiden löytämisen. Tutkimukseen vastasi 1 326 eri-ikäistä suomalaista.
Kyselytutkimuksen mukaan syyspukeutumisessa kaivataan eniten neuvoja ja vinkkejä monikäyttöisten vaatteiden löytämiseen. Vinkkejä tähän ongelmaan kaipasi 39 prosenttia kaikista vastaajista ja heistä jopa 92,5 prosenttia oli naisia. Tutkimuksen mukaan ilmiö korostuu eniten 55–65 -vuotiaiden naisten keskuudessa.
“Tämän syksyn ja talven yhtenä ilmiönä ovat vaatekaapin peruspilareista koostuvat vaatteet, joissa yhdistyvät laadukkuus sekä monikäyttöisyys. Kuluttajat arvostavat aikaa kestävää tyyliä, ja kaksi tärkeintä vaatekappaletta tämän perustaksi naisilla on siistit housut ja mekko. Toimistohousuista saa yläosaa, kenkiä ja koruja vaihtamalla helposti juhla-asun ja arkimekoista vastaavasti juhlavamman ilmeen jo pelkästään kenkiä vaihtamalla”, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö Mari Viri vinkkaa.
Väreissä korostuvat loppuvuodesta suomalaisten suosikki sininen, jonka 42 prosenttia kertoo omaksi suosikkivärikseen. Esimerkiksi voimakas sähkönsininen on tullut vaaleansinisen ja denim-sinisen rinnalle. Muiden nousussa olevien neutraalien värien, kuten beigen ja ruskean rinnalla nähdään myös vihreää, jossa puolestaan korostuvat klassisen tummanvihreän, limen sekä metsän sävyt.
Kestävää tyyliä vaalimalla vaatekaappia voi piristää ja päivittää pienellä panostuksella esimerkiksi hankkimalla puseron, neuleen tai asusteita syksyn väreissä. Tällä tavoin vaatekaappia ei tarvitse päivittää kokonaan uuden kauden tullen.
Vinkkejä istuvien vaatteiden löytämiseen
Oma yksilöllinen tyyli tuo hyvää mieltä ja itsevarmuutta. Kyselytutkimuksen mukaan jopa lähes puolet (48%) vastaajista kokee haastavimmaksi löytää omalle tyylilleen sopivia syysvaatteita. Miesvastaajista tätä mieltä oli peräti 43 prosenttia, joista joka kolmas oli 45–54 -vuotiaita. Tämän lisäksi 38 prosenttia kaikista vastaajista kokee haasteena löytää istuvia vaatteita itselleen.
“Miesten pukeutumisen puolella suositaan nyt rentoa ja helppoa pukeutumista, varsinkin työpukeutuminen on muuttunut rennommaksi viime vuosien aikana. Klassinen pukupukeutuminen on korvaantunut chinoilla, neuleilla ja paitatakeilla. Näitä vaatteita on helppo yhdistellä keskenään, jolloin vaatekaapin sisällöstä saa luotua monikäyttöisen kokonaisuuden omalle tyylille sopivaksi”, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö Iiro Kourujärvi kertoo.
Virin mukaan naisten pukeutumisen puolella nousee tällä hetkellä esille rento ja väljä oversize -tyyli, joka sopii monenlaisille vartaloille.
Vartalon parhaita puolia auttaa tuomaan esille vaatteiden mallit, kuosit ja erilaiset värit. Tässä kannattaa hyödyntää asiantuntevien myyjien apua, jotka auttavat sovittamaan erilaisia asukokonaisuuksia ja kokeilemaan vaatteita, joita ei itse ole tullut ajatelleeksi.
Vaatekaappia on helppo päivittää jatkossa, kun löytää itselleen omat lempimerkit, joiden vaatteiden istuvuus sopii omalle vartalolle ja omaan tyyliin. Monista arjen luottotuotteista tulee uusien mallistojen mukana uusia värejä, joilla saa päivitettyä vaatekaappia halutessaan uuteen sesonkiin.
Monikäyttöinen takki joka tilanteeseen
Eri vuodenajoista johtuen suomalaiset käyttävät paljon takkeja ja se on samalla asujen näkyvin vaatekappale. Noin joka kolmas kokee monikäyttöisen takin olevan kaikista vaatekaapin kulmakivistä se tärkein itselleen.
“Kannattaa kiinnittää huomiota takin materiaaliin sekä ominaisuuksiin omat käyttötarpeet huomioiden. Monikäyttöisyyttä voi lisätä kerrospukeutumisen avulla, esimerkiksi lisäämällä liivin ohuemman villakangastakin alle. Monikäyttöisistä takeista varmoja valintoja syksyllä ja talvella ovat parka- ja tikkitakit, jotka toimivat tilanteessa kuin tilanteessa”, Viri suosittelee.
Kourujärven mukaan miehillä monikäyttöinen vaihtoehto on paitatakki, joka on tullut aikaisemmin käytettyjen pikkutakkien tilalle.
*Tutkimus toteutettiin elokuussa 2023, ja siihen vastasi 1 326 henkilä ikäjakaumalla alle 24– yli 75-vuotiaat. Heistä 86 prosenttia oli naisia ja 14 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti.
Syksyn muodin kuvia voit ladata täältä
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, mari.viri(a)sok.fi,
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, iiro.kourujarvi(a)sok.fi
Kuvat
Sokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 20 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Black Fridayn yllättävin hitti? Miehet ostavat alennusviikon aikana jättimäisen määrän mustia boksereita22.11.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Viihde-elektroniikasta pitkälti tunnetusta Black Fridaysta on tullut viime vuosina miehille mustien boksereiden päivä, kertoo Prisman tuore myyntidata. Luvut ovat jopa häkellyttäviä, sillä viime vuosina Black Friday -viikolla mustien boksereiden myyntimäärä on kasvanut yli 200 prosenttia, ja niitä myydään keskimäärin 34 000 kappaletta. Tämä on yli kolminkertaisesti normaaliin viikkoon verrattuna. Trendin odotetaan jatkuvan myös tänä vuonna.
Löytyvätkö nämä lahjat sinunkin toivelistaltasi – Sokoksen asiantuntijat ennustavat joulun hittituotteet21.11.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Tyylin tavaratalo Sokoksen asiantuntijat koostivat yhteen tämän joulun halutuimmat lahjat kauneuden, pukeutumisen ja kodin tuotteiden osalta. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa somen valloittaneita vartalotuoksuja, trendikkäällä eläinkuosilla varustetut korvaläpät, laadukkaita boksereita sekä Marimekon Unikko-kuvion 60-vuotista taivalta juhlistavan lautasen.
Puhuvia pehmoja, flanellia ja seerumeja – Näissä tuotteissa on hittipotentiaali joulun lahjakaupassa15.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Yli puolet S-ryhmän joulututkimukseen* vastanneista kertoo kiinnittävänsä tänä jouluna aiempaa enemmän huomiota lahjaostosten hintaan. Kun lahjaa valitaan, mietitään hinnan lisäksi erityisesti lahjan saajaa ja lahjan tarpeellisuutta. Tänä jouluna paketeista ennustetaan paljastuvan interaktiivisia leluja, trendikkäitä flanellihousuja ja suosittua kosmetiikkaa.
Uudistunut hotellilegenda avaa ovensa – Hotelli Vantaan hurmokselle ei näy loppua14.11.2024 07:30:00 EET | Tiedote
Monen asiakkaan odotus palkitaan, kun lähes vuoden suljettuna ollut Original Sokos Hotel Vantaa avautuu tänään 14.11. Kokonaisvaltaisen uudistuksen ovat kokeneet niin hotellihuoneet, kokoustilat kuin ravintolamaailmakin. Hotellissa on kuhinaa läpi vuoden ja asiakaskäyntejä lähes 300 päivittäin. Uudistuksen myötä legendaarisen kohteen vetovoiman odotetaan houkuttavan myös uusia asiakkaita.
Prisman myyntidata: Suomalaisperheet hurahtivat toden teolla Halloweeniin – yksi tuote myyty jo lähes loppuun29.10.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Karkki vai kepponen, naamiaiset… Yhdysvalloista lähtenyt Halloween-perinne on juurtunut tukevasti osaksi suomalaista juhlakalenteria, kertoo Prisman tuore myyntidata. Suomalaiset, ja etenkin suomalaiset lapsiperheet, ovat ottaneet Halloweenin juhlinnan omakseen, ja Prismoissa osa Halloween-koristeista on jo myyty loppuun. Prisman myyntipäällikkö kertoo mitä kurpitsajuhlaa varten ostetaan, ja mikä on tämän Halloweenin yllätyksellisin sesonkituote.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme