S-ryhmän myynti kasvoi edellisvuodesta tammi–syyskuussa – hotellien ja ravintoloiden myynti lähes koronaa edeltävällä tasolla

S-ryhmän tammi–syyskuun veroton vähittäismyynti oli 10 566,8 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 6,2 prosenttia. Suurimman kasvuloikan tekivät hotellit ja ravintolat, joiden myynti kasvoi 15,5 prosenttia edellisvuodesta. S-ryhmän päivittäistavarakaupassa ja Sokoksen muotikaupassa jatkui markkinaa parempi vire.

Kuva: Eetu Ahanen

Marketkaupan veroton vähittäismyynti tammi–syyskuussa oli 7 724,8 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 8,5 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Vuoden kolmannella kvartaalilla mittaushistorian lämpimin syyskuu siivitti osaltaan myynnin kehitystä muun muassa juomien kysyntää kasvattamalla. Toisaalta poikkeuksellisen lämpimät kelit hidastivat syysvaatteiden ja jalkineiden hankintoja.

Prisman käyttötavarakaupassa kysyntä säilyi kesäkaudella ja alkusyksynä vakaana kuluttajien haastavasta taloustilanteesta huolimatta. S-ryhmän päivittäistavaramyynti on puolestaan kasvanut Suomessa tammi–syyskuussa joka kuukausi muuta alan markkinaa voimakkaammin.

– Kohtuuhintainen ja monipuolinen ostoskori on osuuskaupan peruslupaus, jonka merkitys on korostunut tiukassa taloustilanteessa. Siksi alensimme syyskuussa sadan Xtra-tuotteen hintaa jatkona maaliskuulle, jolloin laskimme lähes neljänsadan Xtra-tuotteen hintaa, SOK:n pääjohtaja Hannu Krook toteaa.

Marketkaupan hyvä vire näkyi myös verkossa. Ruoan verkkokaupan S-kaupat-palvelussa kasvu on parhaimmillaan ollut kuukausitasolla yli 20 prosenttia edellisvuotta ripeämpää, ja käyttötavarakaupassa Prisma.fi-verkkokaupan myynti kasvoi vuoden kolmannella kvartaalilla yli 30 prosenttia edellisvuodesta.

Myös S-ryhmän foodservice-yhtiön, Meira Nova Oy:n myynti kehittyi tammi–syyskuussa positiivisesti ja kasvoi markkinoita nopeammin.

Muodin kauppa kävi Sokoksella markkinaa vilkkaammin, 3+1 Päivää -kampanjassa myyntiennätys

S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan myynti oli tammi–syyskuussa 190,7 miljoonaa euroa, jossa kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 5,8 prosenttia. Tasainen palautuminen pandemia-ajasta jatkui Sokoksissa ja Emotion-ketjussa. Myynti on tänä vuonna kehittynyt suotuisasti etenkin kauneuden ja muodin tuoteryhmissä. Myös uudistunut Sokos.fi-verkkokauppa on otettu hyvin vastaan.

– Kivijalkamyymälöiden ja verkkokaupan onnistunut yhteispeli näkyi syksyllä perinteisessä 3+1 Päivää -kampanjassamme, jossa ylsimme kampanjan 30-vuotisen historian parhaaseen myyntiin, Hannu Krook kertoo.

Muotikaupassa myynti kehittyi Sokoksella tammi–syyskuussa markkinaa paremmin, vaikka vuoden kolmannella kvartaalilla syyskuun normaalia lämpimämmät kelit vaimensivat syysmuodin kysyntää. Sokos valittiin tänä vuonna jo toisen kerran peräkkäin Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi Taloustutkimuksen Brändien arvostus -tutkimuksessa.

Hotelleissa ja ravintoloissa sekä ABC-ketjulla vilkas kesäkausi

S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan tammi–syyskuun myynti oli 607,3 miljoonaan euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna oli 15,5 prosenttia. Kaikkiaan tammi–syyskuun myynti oli jo lähes koronaa edeltävän vuoden 2019 tasolla. Mainiosti sujuneen kesäsesongin veturi oli heinäkuu, jolloin kauppa kävi ravintoloissa ja hotelleissa ennätysvilkkaasti. Kysyntä säilyi hyvänä myös alkusyksyllä. Vapaa-ajan asioinnin lisäksi kokouksia ja muita työtilaisuuksia järjestetään taas aktiivisesti. Ravintoloissa etenkin nopean syömisen konseptit ovat kasvattaneet suosiotaan.

– Hotellien ja ravintoloiden hyvä kesäkausi ja palautuminen raskaista koronavuosista on todella hienoa ja pitkäjänteisen työn tulos. Suomen ja Viron osalta tammi–syyskuun myynti jopa ylitti vuoden 2019 tason. Onnistuneet uudistukset ja hyvä hinta-laatusuhde kiinnostavat niin henkilö- kuin yritysasiakkaita. Talouden epävarmuustekijöistä huolimatta näkymämme syksyyn ja pikkujoulukauteen onkin kohtuullisen positiivinen. Ihmisten kohtaamistarve ei ole kadonnut etätyön yleistymisen myötä, vaan päinvastoin yhdessäoloon halutaan panostaa, Hannu Krook sanoo.

S-ryhmän liikennekaupan kokonaismyynti tammi–syyskuussa oli 1 641,6 miljoonaa euroa. Myynti jäi 5,6 prosenttia edellisvuoden tasosta polttonesteiden maailmanmarkkinahintojen laskun vuoksi. Asiointi ABC-asemilla oli vilkasta vuoden kolmannella kvartaalilla. Suomalaiset liikkuivat kesällä hieman edellisvuotta enemmän, ja mökki- ja viikonloppumatkailu jatkui aktiivisena syyskuussa. Myös ryhmämatkailu on palautunut koronan jälkeen.

ABC-asemien ravintoloiden ja myymälöiden myynnin positiivinen kehitys jatkui vuoden kolmannella kvartaalilla, ja alkusyksyn aurinkoiset kelit vauhdittivat autopesukauppaa. Sähkölatausmyynnin kasvua siivittivät laajentunut ABC-latausverkosto ja sähköautojen määrän lisääntyminen. Heinäkuun lomaliikenteessä nähtiinkin kaikkien aikojen ennätyskuukausi latausmyynnissä.

S-ryhmän veroton vähittäismyynti 1–9/2023

(vertailtavuuden vuoksi mukana on myös koronakriisiä edeltävän vuoden 2019 muutosprosentit)

Liiketoiminta-alue Myynti (milj. €, sis. koko S-ryhmä) Muutos 1–9/2022 (%) Muutos 1–9/2019 (%)
Marketkauppa* 7 724,8 +8,5 +24,7
Liikennekauppa 1 641,6 -5,6 +26,4
Matkailu- ja ravitsemiskauppa* 607,3 +15,5 -2,6
Tavaratalo- ja erikoistavarakauppa 190,7 +5,8 -8,6
Muut 402,5 +5,1 +6,5
S-ryhmä yhteensä 10 566,8 +6,2 +21,4

Marketkauppa sisältää S-ryhmän päivittäistavarakaupan, Prisman käyttötavarakaupan sekä rautakaupan.

*Lukuun sisältyy myynnit Virossa ja Venäjällä. Liiketoiminta Venäjällä on päättynyt. Pietarin Prismojen ja hotellien liiketoiminnot myytiin kesäkuussa 2022.

Pääjohtaja Hannu Krook, SOK, p. 010 76 80200, hannu.krook(at)sok.fi
Johtaja, CFO, Jorma Vehviläinen, SOK, p. 010 76 80608, jorma.vehvilainen(at)sok.fi

SOK viestintä

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Kippis kestävämmälle muovin käytölle – kertakäyttöastioissa yhä enemmän uusiutuvia ja kierrätettyjä materiaaleja27.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Kesällä monen arki siirtyy sisätiloista ulos, kun sesongissa nautitaan niin piknikeistä, retkistä, kesäjuhlista kuin mökkielämästä. Tämä näkyy marketeissa muun muassa muovisten mukien sekä kertakäyttötuotteiden kasvavana kysyntänä. S-ryhmän ruokakaupoissa tehdyn valikoimauudistuksen myötä ostoskoriin voi valita nyt entistä paremmin mukeja ja laseja, joissa on käytetty neitseellisen muovin sijasta korvaavia, ympäristön kannalta kestävämpiä materiaaleja.

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta25.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Bomban matkailualue laajenee – juhannuksesta alkaen 92 uutta järvimaisemahuonetta ja monipuoliset elämyspalvelut käytettävissä19.6.2024 14:30:00 EEST | Tiedote

Pohjois-Karjalan suosittu matkailukohde Bomba uudistuu. Juhannuksena 20.6. Pielisen rantaan avautuu viisikerroksinen uudisosa, johon tulee 92 järvimaisemahuonetta sekä uusi ravintola, Bistro Ohto. Myös alueen elämystarjonta laajenee Bomba Safariksen toiminnan käynnistyessä samaan aikaan. Lisäksi hotellikylpylä Spa Bomban yhteyteen avautuu S-parturi-kampaamo ja S-kauneushoitola. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa on investoinut Bomban alueen viimeisiin uudistuksiin 22 miljoonaa euroa, mikä on viimeisen 10 vuoden ajalta isoin Nurmeksessa julkistettu yritysinvestointi.