Tutkimus: Suomalaisten asenteet laskujen maksamiseen muuttumassa
Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutapatutkimus paljastaa, että kuluttajien asenteet ajoissa maksamiseen ovat muuttumassa. Suomessa 43 prosenttia kuluttajista on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta ajallaan viimeisen vuoden aikana. Neljännes tuntee aiempaa vähemmän syyllisyyttä laskun maksamatta jättämisestä. 68 prosenttia sanoo, ettei ostaisi yritykseltä, jonka uskovat käyttävän vaikeaa taloustilannetta hyväkseen.
Intrumin 16. marraskuuta julkaisema raportti kertoo 20 000 kuluttajan tilanteesta 20 Euroopan maassa. Tulokset piirtävät karun kuvan eurooppalaisten kuluttajien hyvinvoinnista nousevien korkojen ja korkean inflaation muodostaman tuplasokin keskellä.
Tutkimuksen mukaan 43 prosenttia suomalaisista kuluttajista on jättänyt maksamatta ajallaan vähintään yhden laskun viimeisen vuoden aikana, mikä on rutkasti enemmän kuin Euroopassa keskimäärin (35 prosenttia). Viimeksi laskuja on jätetty maksamatta Suomessa yhtä paljon vuonna 2020, kun koronapandemia koetteli kotitalouksia.
Laskun maksu unohtuu yhä useammalla ja siitä koetaan aiempaa vähemmän syyllisyyttä
Yleisin syy (48 prosenttia) laskun maksamatta jättämiseen on se, että rahaa ei yksinkertaisesti ole. Unohduksia on lähes yhtä paljon (46 prosenttia). Yhä useampi suhtautuu aiempaa välinpitämättömämmin laskujen maksuun. Neljännes suomalaisista (24 prosenttia) kertoo tuntevansa laskujen maksamatta jättämisestä vähemmän syyllisyyttä kuin vuotta aiemmin, mikä on kuitenkin vähemmän kuin Euroopassa keskimäärin (31 prosenttia). Tulokset viittaavat suhtautumisen maksamiseen olevan muuttumassa, ja että maksamatta jättämisen uskotaan olevan luonnollinen ja välttämätön seuraus haastavammasta taloudellisesta ympäristöstä.
– Maksun myöhästyminen tuo lisäkuluja kuluttajalle ja voi syventää henkilökohtaista velkakierrettä. Välinpitämätön suhtautuminen maksamiseen on huolestuttava ilmiö yrityksille aikana, jolloin nekin ovat tiukoilla ja tarvitsevat maksun tuotteistaan ja palveluistaan selviytyäkseen, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.
Jousto ja empatia lisäävät yritysten vetovoimaa
Suomalaisista kuluttajista 47 prosenttia sanoo, että heillä on nyt välttämättömien laskujen ja muiden menojen jälkeen vähemmän käyttörahaa kuin vuosi sitten. Käyttövarojen kutistuessa kuluttajat kiinnostuvat brändeistä ja yrityksistä, jotka osoittavat ymmärtävänsä asiakkaiden muuttuvan taloustilanteen. Yli puolet (55 prosenttia) kuluttajista sanoo ostavansa todennäköisemmin yrityksiltä, jotka tarjoavat joustavia maksuehtoja, kuten osamaksua tai joustoa eräpäiviin.
Suurempi enemmistö (68 prosenttia) on sitä mieltä, että ollakseen vastuullisia yritysten tulisi tarjota kuluttajille joustavia maksutapoja taloudellisesti vaikeina aikoina. Yhtä moni sanoo, että eivät ostaisi yritykseltä, jos ajattelisivat sen nostavan hintojaan kustannusten noustessa, muttei laskevan niitä kustannusten laskiessa.
– Maksuviiveiden karu todellisuus on se, että monella kuluttajalla ei yksinkertaisesti ole rahaa maksaa laskuja ajallaan. Yrityksillä onkin nyt mahdollisuus osoittaa ymmärrystä asiakkaidensa taloudellista tilannetta kohtaan. Tämä ei ole helppoa, sillä yritysten on luonnollisesti pidettävä huoli myös siitä, että ne saavat maksun tuotteistaan ja palveluistaan. Eettinen ja oikeudenmukainen saatavienhallinta auttaa varmistamaan sekä saatavien kotiuttamisen että asiakassuhteen jatkuvuuden, Lehessaari toteaa.
Tietoja Eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2023
Intrumin Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2023 (European Consumer Payment Report 2023) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 20 Euroopan maassa. Vuoden 2023 kyselyyn osallistui yhteensä 20 000 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin 19. heinäkuuta ja 1. syyskuuta 2023 välisenä aikana. Lataa Suomea koskeva raportti ja Euroopan laajuinen raportti.
Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti on julkaistu 16. marraskuuta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
MediadeskIntrum Oy, viestintä
Puh:046 5002 8693viestinta@intrum.comKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2022 liikevaihto oli 19,5 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Huuhtooko konkurssiaalto kuluttajien orastavan ostovoiman mukanaan?30.10.2024 07:50:00 EET | Tiedote
Kuluttajien maksamisessa nähtiin kolmannella vuosineljänneksellä positiivinen käänne, kun perintätapausten määrät ja perinnässä olevat summat kääntyivät laskuun. Huolestuttavaa kuitenkin on, että aiempaa useampi lasku siirtyi muistutusvaiheesta perintään. Myös yritysten maksamisessa nähdään huolestuttava suunta yritysperinnän tapausten ja perinnässä olevien summien käännyttyä kasvuun. Kuluttajien ostovoiman kasvusta ja positiivisten talousnäkymien pilkahduksesta huolimatta luotonhallintayhtiö Intrum ennakoi kuluttajien maksuvaikeuksien kasvavan loppuvuonna ja vuodenvaihteen jälkeen.
Konkurssiaalto jatkunee syksyllä, vaikka maksuviiveellisten yritysten määrä on laskenut8.10.2024 07:55:00 EEST | Tiedote
Intrumin maksuviivetutkimus kuluvan vuoden kolmannelta neljännekseltä kertoo, että maksuviiveellisten yritysten suhteellinen määrä on laskenut hieman viime vuodesta. Toimialavertailussa majoitus- ja ravitsemistoimialalla on yhä eniten haasteita, mutta julkisen hallinnon, maanpuolustuksen ja kaivostoiminnan aloilla maksuviiveellisten yritysten määrä on noussut suhteellisesti eniten. Alueellisesti maksuviiveellisiä yrityksiä on eniten Pohjois-Savossa ja Pohjois-Karjalassa. Vireille pantujen konkurssien määrä on jatkanut edelleen kasvuaan. Vaikka talouskasvu on ollut edelleen vaisua, näkymät loppuvuodelle ovat varovaisen positiivisia.
Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä. Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.
Yhä useamman kuluttajan laskut päätyvät perintään – positiivista kehitystä maksukyvyssä19.8.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän analyysi kertoo, että saatavista joudutaan muistuttamaan ja niitä siirtyy perintään yhä useammin. Kuluttajaperinnässä sekä tapausten määrät että perinnässä olevat summat kasvoivat vuoden 2024 toisella neljänneksellä. Varovaisen positiivisia loppuvuoden näkymiä tukee kuitenkin perintäonnistumien kääntyminen kasvuun, mikä kertoo sekä kuluttajien että yritysten maksukyvyn vahvistumisesta.
Maksujen lykkääminen vaikeuttaa nuorten oman talouden hallintaa12.8.2024 08:10:00 EEST | Tiedote
Elokuun 12. päivä vietetään kansainvälistä nuorten päivää. Intrumin Eurooppalaisen kuluttajien maksutapatutkimuksen mukaan nuorilla aikuisilla on haasteita pitää kirjaa osta nyt, maksa myöhemmin -hankinnoista. Nuorten oman arvion mukaan menojen jakauma on kuitenkin varsin terveellä pohjalla ja he suhtautuvat luottavaisesti mahdollisuuksiinsa hankkia tuloja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme