SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Yritysten yhteinen vesihanke käynnistyy ennätyskuivuudesta kärsineessä Espanjassa – S-ryhmä kehittää vesivastuutyötään

Jaa

Ruoantuotanto kärsii ilmastonmuutoksen voimistamista sään ääri-ilmiöistä, kuten tulvista ja lisääntyvistä kuivuusjaksoista. Ratkaisuja kestävään vedenkäyttöön etsitään nyt myös uudenlaisessa yritysten välisessä yhteistyössä. 

S-ryhmä, pohjoismaisten osuustoiminnallisten yritysten hankintayhtiö Coop Trading sekä kolme muuta eurooppalaista kaupparyhmää osallistuvat kestävään vedenkäyttöön liittyvään pilotointihankkeeseen. Hanke toteutetaan vesikriittisellä Huelvan ja Doñanan alueella Etelä-Espanjassa. Uudenlaista kestävään vedenkäyttöön liittyvää yhteistyöhanketta koordinoi kansainvälinen yhteistyöverkosto Alliance for Water Stewardship (AWS), ja kyseinen hanke on ensimmäinen laatuaan Euroopassa.

Espanja on keskeisimpiä kasvisten tuottajamaita Euroopassa, ja myös S-ryhmälle yksi merkittävimmistä hedelmien ja vihannesten hankintamaista. Hanke koskee alueen hedelmä-, marja- ja vihannestuottajia. Tavoitteena on lisätä alueella toimivien ruoantuottajien sekä ruokaketjun toimijoiden yhteistyötä ja ymmärrystä yhteisiin vesivaroihin vaikuttavista toiminnoista sekä löytää ratkaisuja vesihaasteisiin. 

”Hankkimillamme tuotteilla on vaikutus paikalliseen luontoon ja ihmisiin. Luontovaikutukset ovat aina paikallisia, ja niiden pienentäminen vaatii samalla maantieteellisellä alueella toimivilta yhdessä tekemistä. Haluamme olla mukana kehittämässä uudenlaisia yhteistyömalleja”, sanoo vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa S-ryhmästä.

”Kokoamme yhteen jälleenmyyjät sekä hedelmä-, marja- ja vihannestuottajat Huelvan maakunnassa Espanjassa. Tavoitteena on lisätä tietoa ja ymmärrystä, kehittää osaamista ja luoda verkosto kestävän vedenkäytön edistämiseksi. Ohjelman yhteistyöhön perustuva luonne auttaa tuottajia työskentelemään yhdessä, yhteisten vesihaasteiden ratkaisemiseksi. Kiitämme S-ryhmää ja muita eurooppalaisia jälleenmyyjiä edelläkävijyydestä ja sitoutumisesta tähän työhön", kuvailee Scott McCready, strategiajohtaja AWS:ltä.

Hankkeessa selvitetään juurisyitä vesihaasteiden takana – tieto jaetaan avoimesti

S-ryhmä on kehittänyt vesivastuutyötään, kartoittanut vesiriskejään ja nostanut kestävän vedenkäytön merkittävään rooliin vastuullisuustyössään. S-ryhmä liittyi viime vuonna jäseneksi AWS-verkostoon, joka on liike-elämän, kansalaisjärjestöjen ja julkisen sektorin toimijoiden vesivastuun yhteistyöverkosto.

S-ryhmälle nyt alkanut vesihanke on mahdollisuus työskennellä muiden eurooppalaisten kaupparyhmien kanssa koko ketjua yhdistävässä vesivastuuyhteistyössä sekä lisätä ymmärrystä tarvittavista korjaavista toimenpiteistä.

AWS Impact Accelerator- hankkeessa tutkitaan ensin valuma-alueen veden tilaa ja juurisyitä vesihaasteiden takana.  Hanke sisältää viljelytiloille suunnattuja koulutustilaisuuksia ja kaikki osallistujat saavat lopuksi myös tilakohtaisen analyysin korjaavien vesivastuutoimien osalta. 

Vesivastuun kehittäminen on yhä ajankohtaisempaa

Kestävästä vedenkäytöstä ruoantuotannossa keskustellaan myös tällä viikolla alkavassa YK:n ilmastokokouksessa.

S-ryhmä haluaa olla mukana pilotoimassa uudenlaisia toimintamalleja. Myös valmistelussa oleva EU-lainsäädäntö tulee vaatimaan yrityksiltä enemmän vastuuta omassa toimitusketjussaan aiheutuneista ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksista, ja edellyttämään myös vesiasioiden huomioimista hankintaketjuissa.

Ilmastonmuutos ja luonnon köyhtyminen vaikuttavat ruoan saatavuuteen ja paikallisten ihmisten elinolosuhteisiin. Tietyt alueet ovat kärsineet kuivuudesta ja tietyt alueet tulvista viime vuosina aiempaa enemmän, useammin ja vakavammin. Ilmasto- ja luontovaikutusten hallinta on ruoantuotannon tulevaisuuden varmistamista ja myös liiketoiminnan ja taloudellisten riskien hallintaa.

S-ryhmä selvitti aiemmin luontojalanjälkeään uraauurtavassa tutkimushankkeessa Jyväskylän yliopiston, Sitran ja S-ryhmän tutkimushankkeessa. Elintarvikkeet muodostavat merkittävimmän osan kaupparyhmän luontojalanjäljestä. S-ryhmän myymästä ruoasta noin 80 % on valmistettu kotimaassa. Merkittävimmät luontovaikutukset ulottuvat kuitenkin Suomen ulkopuolelle.

AWS Impact Accelerator -hanke on yhteistyöhön perustuva lähestymistapa kestävään vedenkäyttöön.  Lisätietoja AWS Impact Accelerator -ohjelmasta: AWS Impact Accelerator - Alliance for Water Stewardship

Lisätietoja:
Nina Elomaa, vastuullisuusjohtaja, S-ryhmä, puh. 010 76 80803, nina.elomaa(at)sok.fi

Scott McCready, strategiajohtaja AWS, scott(at)a4ws.org

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Moni tiloista käyttää jo edistyksellisiä kastelujärjestelmiä, jossa on mm. aurinkosähköllä toimivia vesipumppuja ja osa vedestä käytetään uudelleen suljetussa kierrossa.
Moni tiloista käyttää jo edistyksellisiä kastelujärjestelmiä, jossa on mm. aurinkosähköllä toimivia vesipumppuja ja osa vedestä käytetään uudelleen suljetussa kierrossa.
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.

Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella26.8.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Marketmuodin suosio laajenee – Prisma lanseeraa täysin uuden nuorille aikuisille suunnatun vaatemalliston19.8.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Suomen suosituimmaksi muotikaupaksi tuoreimmassa Kaupan Liiton tutkimuksessa jälleen todettu Prisma vahvistaa pukeutumisen sekä omien vaatemerkkien valikoimaansa. Prisma-myymälöihin sekä Prisma.fi-verkkokauppaan saapuu 19. elokuuta alkaen myyntiin uusi WKLY.-vaatemallisto, joka puhuttelee myös marketmuodin kasvavaa nuorta asiakaskuntaa. Mallisto pitää sisällään miesten ja naisten sisä- ja ulkopukeutumisen tuotteita, kenkiä, asusteita ja laukkuja. Mallisto tulee myyntiin Suomen ja Viron Prismoissa, verkkokaupassa sekä suurimmissa S-marketeissa.

Suosituissa pastakastikkeissa fiksu pakkausmuutos: Coop-pastakastikkeet lasipurkin sijaan kevyemmissä kartonkitetroissa16.8.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Perinteisen lasisen purkin sijasta Coop-pastakastikkeet pakataan kartongista valmistettuihin tetrapakkauksiin. Pakkaus mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön niin varastoinnissa kuin kuljetuksissa, mikä vähentää tämän myötä myös hiilidioksidipäästöjä. Samaan tilaan voidaan pakata nyt lähes tuplasti tuotteita. Uusi pakkaus on myös asiakkaalle kevyempi kantaa ja säästää tilaa kodinkin ruokakaapissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye