Ruokatieto Yhdistys ry

30-vuotias Hyvää Suomesta -merkki juhlii työn merkeissä, rakkaudesta oman maan ruokaan

Jaa

Nykypäivänä miltei kaikki suomalaiset tunnistavat elintarvikepakkauksista löytyvän sinivalkoisen joutsenen. Myös Joutsenlippuna tunnettu Hyvää Suomesta -merkki kertoo, että elintarvike on valmistettu Suomessa ja mikä oleellisinta, kotimaisista raaka-aineista. Joulukuun 16. päivä tulee kuluneeksi 30 vuotta Hyvää Suomesta -merkin julkistuksesta. Merkin synty vaati tuhansia ajokilometrejä ja paljon puhetta, jotta koko ruokaketju saatiin mukaan kotimaisen alkuperän asialle.

Hyvää Suomesta -alkuperämerkki syntyi Suomen EU-jäsenyyden kynnyksellä, kun tiedettiin, että ruokamarkkinat vapautuvat ja Suomeen alkaa virrata tuontiruokaa. Tuolloin mietittiin, miten suomalaiset voisivat helposti saada ruokakaupassa tietoonsa, mitkä tuotteet ovat kotimaisia.

Ensimmäinen Hyvää Suomesta merkitty tuote oli Atrian lenkkimakkara. Kovan työn tuloksena ensimmäisenä vuotena Hyvää Suomesta-merkkiin saatiin mukaan 2500 elintarviketta. Tänä päivänä Hyvää Suomesta -tuotteita on kaupoissa tarjolla lähes 13 000, ja merkinkäyttäjinä on noin 350 elintarvikealan yritystä ja tuottajaa. Merkkijärjestelmässä olevat yritykset ovat keskenään erilaisia ja usein myös kilpailijoita keskenään, mutta yhteistä kaikille Hyvää Suomesta -merkkiä käyttäville yrityksille on yhteinen sitoutuminen kotimaiseen raaka-aineeseen ja työhön. 

Alusta asti merkillä on ollut tiukat kriteerit ja niiden noudattamista valvotaan ulkopuolisten tarkastajien toimesta. Vilunkipeliä ei juurikaan ole esiintynyt, ja poikkeamat valvonnoissa johtuvat yleensä inhimillisistä erehdyksistä.

Koko kansakunnan talkoot

Heti alussa ymmärrettiin, että alkuperämerkki menestyy vain, jos sen taakse saadaan niin tuottajat, teollisuus, kauppa, valtakunnan korkein johto kuin kuluttajatkin. Kyseessä oli koko kansakunnan talkoot, ja siinä onnistuttiin. Tällä hetkellä Hyvää Suomesta -merkki on kuluttajien silmissä Suomen arvostetuin alkuperästä kertova merkki.

Myös sinivalkoinen pakkausmerkki on kestänyt hienosti aikaa. Merkin suunnittelija graafikko Kyösti Varis valitsi merkin tunnukseksi joutsenen.

"Padat ja kattilat ovat eri puolilla maailmaa samanlaisia. Kyse on enemmän siitä, miltä alkulähteiltä ruoka on peräisin. Tätä kautta löytyi aineksia puhtaasta luonnosta ja joutsenesta.”

"Kotimainen ruoka oli meille suomalaisille sydämen asia 30 vuotta sitten, kun Hyvää Suomesta -merkki perustettiin. Se on sitä edelleen, ja oman maan ruoka ja omissa käsissämme oleva ruoantuotanto koetaan tässä ajassa yhä tärkeämpänä. Puhdas luonto ja osaava ruokaketju ovat edelleen ne tekijät, joista voimme olla onnellisia, ja joista Hyvää Suomesta -merkki kertoo", toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Liitteenä Riitta Mustosen kirjoittama artikkeli Joutsenlippu lähti liitoon, jossa kerrotaan, kuinka Hyvää Suomesta -merkki sai alkunsa 30 vuotta sitten. Artikkelissa haastatellaan Matti Niemelää, joka oli suurimmassa roolissa merkin synnyssä. Artikkeli on tiedotusvälineiden vapaasti käytettävissä ja julkaistavissa. Lisäksi liitteenä valokuva artikkelissa haastatellusta Matti Niemelästä. Kuvaaja on Vilja Tamminen.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi, Ruokatieto Yhdistys ry, puh. 050 511 8909

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Matti Niemelä ilahtuu joka kerta nähdessään ruokapakkauksessa Hyvää Suomesta -merkin.
Matti Niemelä ilahtuu joka kerta nähdessään ruokapakkauksessa Hyvää Suomesta -merkin.
Vilja Tamminen
Lataa
Ensimmäinen tuote, johon ilmestyi Hyvää Suomesta -merkki, oli Atrian punainen lenkki.
Ensimmäinen tuote, johon ilmestyi Hyvää Suomesta -merkki, oli Atrian punainen lenkki.
Atria Suomi Oy
Lataa

Liitteet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista30.8.2024 14:22:32 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä 2 miljardista 4 miljardiin vuoteen 2031 mennessä olevan hyvin linjassa jäsenyritystensä tavoitteiden kanssa. Kaksinkertaistaminen on tavoitteena kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen edellyttää toteutuakseen pitkäaikaista sitoutumista sekä yrityksiltä että valtiolta. Ruokaketju on valmis yhteistyössä sitoutumaan Ruokatiedon johdolla ruoka-alan kasvuohjelmaan ja toivoo valtion tukea järjestäytymisen vauhdittamiseksi ja täysimittaisen vientityön aloittamiseksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye