S-ryhmään palkataan ennätykselliset 18 000 kesätyöntekijää
S-ryhmän osuuskaupat ja yritykset työllistävät kesällä 2024 ympäri Suomen noin 18 000 nuorta. Tavoitteena on tarjota erinomaisia ensimmäisiä työkokemuksia, jotka kannustavat ja sitouttavat työelämään. Vastuullinen kesäduunitutkimuksen mukaan nuoret ovat tyytyväisiä kesätyökokemukseensa S-ryhmässä ja suositteluhalukkuus on korkealla.

Noin puolet osuuskauppojen ja S-ryhmän muiden yritysten palkkaamista nuorista tulee työskentelemään kesällä 2024 pidempiaikaisissa pesteissä, ja suunnilleen puolet paikoista on varattu alle 18-vuotiaille ja lyhyempiin kesäharjoittelujaksoihin.
− Arviomme palkkausmääristä povaavat aivan ennätyksellistä kesätyökesää. On upeaa, että voimme tarjota niin monelle sen ihan ensimmäisen kosketuksen työelämään. Onnistumisen varmistamiseksi pyydämme nuorilta vuosittain palautetta kesätyökokemuksestaan. Oikotien toteuttama Vastuullinen kesäduunitutkimus 2023 kertoo, että nuoret ovat kokonaisuudessaan tyytyväisiä kesätyöhön S-ryhmässä ja näkevät työn mielekkäänä. Myös suositteluhalukkuus ystävien suuntaan on korkealla. Erityisesti ilahduttaa, että nuoret kokevat heitä kohdeltavan tasavertaisina työyhteisön jäseninä. Palautteiden avulla meillä on hyvät lähtökohdat kehittää kesätyökokemusta entisestään, SOK:n henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori kertoo.
− Kehitämme työilmapiiriä, toimintatapoja ja mallejamme jatkuvasti, ja luonnollisesti tavoitteemme on, että moni nuori löytää meiltä työpaikan myös tulevaisuudessa. S-ryhmän yritykset ovat haluttuja työnantajia: olemme Universumin osaajatutkimuksessa kaupallisen alan ammattilaisille Suomen ihanteellisin työnantaja.
Entäpä kesätyö ihan kaiken ikäisille?
Kesätyö tarjoaa nuorelle tärkeitä oppeja työelämään siirtymistä varten, vahvistaa ammatti-identiteetin syntyä ja luo uskoa pärjäämiseen tulevaisuudessa. Toisaalta ikääntyvässä Suomessa on keksittävä keinoja myös eläkeiän kynnyksellä olevien ja sen ylittäneiden konkareiden pitämiseksi kiinni työelämässä. Palvelualoilla, jossa työ voidaan järjestellä joustavasti elämäntilanteen mukaan, on tässäkin merkittävä rooli. Esimerkiksi Satakunnan Osuuskauppa markkinoi nyt kesätöitään nimenomaan kaiken ikäisille, 14-75-vuotiaille.
− Mahdollisuus kesän mittaiseen pestiin palvelualoilla kiinnostaa eri ikäisiä ihmisiä. Nämä ovat tärkeitä kokeiluja. Tulevaisuudessa pestit voivat muodostua väyläksi, jolla tehdään töitä meillä tutuksi ja houkutellaan eri alojen osaajia ja uranvaihtajia palvelualojen pariin. Monilla aloilla työn keventäminen eläkeiässä ei onnistu joustavasti, mutta meillä tämä on mahdollista, Hanne Lehtovuori muistuttaa.
Lisätiedot:
SOK, henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuori, puh. 040 035 6688
Satakunnan Osuuskauppa, henkilöstöjohtaja Päivi Huhtamaa, puh. 050 544 0983
Satakunnan Osuuskauppa houkuttelee kesätöihin 14–75-vuotiaita - Satakunnan Osuuskauppa
Vastuullinen Työpaikka on Oikotien luotsaama yhteisö, jossa työnantajat sitoutuvat tarjoamaan nuorille laadukkaampia kesätyöpaikkoja ja hyviä kesätyökokemuksia. S-ryhmä on yksi yhteisön pääkumppaneista: ”Haluamme olla Suomen vastuullisin ensimmäisten työkokemusten tarjoaja!”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Kuvat

Linkit
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti oli tammi–maaliskuussa lähes edellisvuoden tasolla11.4.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–maaliskuussa 2025 oli 3 276,4 miljoonaa euroa. Myynti jäi 1,1 prosenttia edellisvuodesta, jolloin karkauspäivä ja lähes koko pääsiäinen osuivat vuoden ensimmäiselle kvartaalille.
Hotellilegendan vauhti kiihtyy kohti kesää – nyt avautuivat modernit tapahtumatilat ja uusia huoneita9.4.2025 08:17:18 EEST | Tiedote
Original Sokos Hotel Vantaa saavutti avaamisen jälkeen ensimmäisinä vilkkaina viikonloppuina huippumyynnit, ja varausaste on ollut siitä asti korkealla tasolla niin hotellissa, ravintoloissa kuin kokousosastollakin. Kesää kohden vauhti kiihtyy. Uudistushankkeen toinen vaihe on nyt valmistunut ja suuret, modernit tapahtumatilat ovat vihdoin varattavissa. Myös uusia huonevaihtoehtoja on avautunut, muun muassa odotetut perhehuoneet.
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme