Lidl haastaa ostoskorivertailujen toteutustapaa – mikä ruokakauppa on oikeasti halvin? Ero jopa 20 %
Lidl vertaili ostoskorien hintoja seitsemässä eri kaupungissa ympäri Suomea ja tuloksissa näkyy selvästi, että Lidl on halvin ruokakauppa paikkakunnasta riippumatta. Lidlin ostoskori oli jopa 20 % kilpailijoita halvempi. Samalla Lidl haluaa haastaa julkisuudessa esiintyvien ostoskorivertailujen toteutustapaa.

Lidl teki ostoskorien hintavertailun toukokuussa 2024 ja vertaili keskenään Lidlin, Keskon ja S-ryhmän kaupoissa arkisen ostoskorin hintaeroja. Vertailussa oli mukana laadullisesti samantasoisia tuotteita. Hintaero Lidlin ja kilpailijoiden välillä paljastui merkittäväksi.
– Vertailussa näkyy selvästi, että olemme ympäri Suomen edullisin kauppa. Ostoskorin sai meiltä keskimäärin 20 prosenttia halvemmalla kuin K-Supermarketista tai K-Citymarketista, keskimäärin 13 prosenttia halvemmalla kuin S-Marketista ja keskimäärin seitsemän prosenttia halvemmalla kuin Prismasta, kertoo Lidlin kaupallinen johtaja Mikko Forsström.
Vertailussa tarkasteltiin noin neljääkymmentä arkista tuotetta, joita kuluttajat ostavat viikoittain. Ostoskorien hintavertailussa oli mukana muun muassa kasviksia, lihaa, tofua, maitotuotteita sekä pakasteita ja kodintuotteita.
– Vertailuun valittiin tuotteita siten, että saamme mahdollisimman monipuolisen ja kattavan kuvan eri tuotteiden ja kategorioiden hinnoista ja siten halvimmasta ostopaikasta. Olemme toteuttaneet vertailun avoimesti ja läpinäkyvästi: kaikki tuotteet, ostoajankohdat, ostopaikat ja ostoskorien loppusummat löytyvät verkkosivuiltamme, jossa myös avaamme vertailun periaatteita, Forsström kertoo.
Hintavertailuilla suuri vaikutus kuluttajien mielikuviin – vertailut voivat johtaa harhaan
Suomalaiset seuraavat ruokakauppojen hintoja aktiivisesti. Lidlin huhtikuussa teettämän kuluttajatutkimuksen* mukaan yli kaksi kolmesta (68 %) suomalaisesta kertoo ruokakorien hintavertailujen vaikuttavan heidän mielikuvaansa siitä mitkä kaupat ovat edullisia ja mitkä kalliita. Lisäksi yli puolet (56 %) kokee ostoskorivertailujen luotettavana lähteenä siitä missä kaupassa voi tehdä ostokset edullisimmin.
Ostosten hintavertailu on kuitenkin haastavaa, ja vaatii ymmärrystä tuotteista ja niiden laadusta. Usein vertaillut ostoskorit eivät ole esimerkiksi laadullisesti vertailukelpoisia keskenään tai niissä vertaillaan eri kokoisia pakkauksia suhteuttamatta hintoja samankokoiseen pakkaukseen. Nyt tekemässään vertailussa Lidl huomioi eri vaikuttavia tekijöitä: alueellisuutta, pakkauskokoja sekä tuotteiden laatua.
– Julkisuudessa on jatkuvasti hintavertailuja, jotka voivat antaa harhaanjohtavaa mielikuvaa kuluttajille. Jos vertailuun valitaan aina halvin tuote, on laadussa isoa vaihtelua. Me halusimme tehdä vertailun, jossa lähtökohtana on, että vertaillut tuotteet ovat laadullisesti samantasoisia, Forsström sanoo.
Jos vertailun tuotteiden pakkauskoissa oli eroa, on kilpailijan tuotteiden hinnat laskettu kilohinnan pohjalta vastaamaan Lidlin tuotteen pakkauskokoa.
– Kun puhutaan laadusta, pitää tarkastella sitä, mitä rahalla saa. Huonosti toteutetussa vertailussa halvin tuote voi olla yhdessä kaupassa kakkoslaatua ja toisessa priimaa; vertailuun on voitu valita yhdestä ketjusta kotimainen ja toisesta ulkomainen liha tai vastuullisuussertifioitu ja sertifioimaton tuote. Samalle rahalle saa eri verran vastinetta ostopaikasta riippuen. Me pidämme hinnat mahdollisimman alhaalla tinkimättä laadusta, Forsström avaa.
Ostoskorien hintavertailu tehtiin toukokuun aikana Helsingissä, Turussa, Tampereella, Vaasassa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Jokaisessa kaupungissa tehtiin samat ostokset Lidlistä, K-Citymarketista, K-Supermarketista, Prismasta ja S-Marketista. Ostoskorissa on noin neljäkymmentä arkista tuotetta, jotka ovat laadullisesti vertailukelpoisia. Mikäli tuotteesta ei ollut saatavilla jostain kaupasta vertailukelpoista tuotetta, jätettiin se vertailusta pois. Hintavertailuun voi tutustua tarkemmin Lidlin verkkosivuilla.
*Kuluttajakysely on tehty huhtikuussa 2024. Kyselyyn on vastannut noin 1500 suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on kerätty Bilendi Finland Oy:n kuluttajapaneelissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee lähes 5800 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Makkara on suomalaisen grillin selvä ykkönen – Lidl tuo myyntiin lihaisia ja juustoisia makkaroita25.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista yli 80 prosenttia grillaa kesäisin. Grillaajista 87 prosenttia grillaa makkaraa, ja kysyttäessä grillin suosikkia nousee makkara ykköseksi.* Suomalaiset arvostavat grillimakkaroissa lihaisuutta ja juustoisuutta. Tätä ajatellen Lidl tuo kesäksi useita makkaroita, joissa maistuu eri juustot emmentalista sinihomejuustoon. Makkaravalikoiman kruununa on tosi lihaisa Urho-makkara, jonka lihapitoisuus on 87 prosenttia.
Onko tämä BCAA-juoma kesän hitti? – Kesäjuomissa maistuu sitrus, vadelma ja helppous23.4.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Lidl lanseeraa kesäksi uuden BCAA-juoman mandariinin maussa. Trendimaku sitrus maistuu muissakin juomauutuuksissa. Sitruksen ohella juomissa myös helppous kiinnostaa kuluttajia, joten Lidl tuo myyntiin helppoja juomaratkaisuja. Viime vuonna voimaan tullut alkoholilaki mahdollistaa uusia tuotteita: aiemmilta kesiltä tuttu 5 prosentin sangria löytyy Lidlin hyllyiltä tänä kesänä myös 7 prosentin vahvuisena.
Kesä ja uudet ravitsemussuositukset: Lidl tuo kasvipohjaista grillattavaa grillikansalle23.4.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Lidl tuo kesäksi runsaasti erilaisia kasvipohjaisia grillituotteita. Lidlistä löytyy kolmea eri vegaanista hampurilaispihviä, pippuripihviä, grillikasviksia ja hyllyiltä löytyy myös viime kesältä tutut grillitofut ja hittituote vege-ribsit. Loppuvuodesta 2024 julkaistiin uudet ravitsemussuositukset, joissa suositellaan pääasiassa kasvipohjaista ruokavaliota. Lidl haluaa kannustaa kuluttajia kohti kasvipohjaista ruokavaliota, ja yhtiöllä on tavoitteena tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 2030 mennessä sekä lisätä kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä 20 prosentilla.
Lidl etsii tuotesuunnittelijaa paistopisteelle – myyntiin Lidleihin ympäri maan22.4.2025 10:25:00 EEST | Tiedote
Lidl etsii suunnittelijaa paistotuotteelle. Kuka tahansa voi osallistua mukaan kilpailuun, jossa pääsee suunnittelemaan unelmiensa paistopistetuotteen. Voittajatuote tulee myyntiin kaikkiin Lidleihin ympäri Suomen. Voittajan valitsee ammattilaisraati, joka koostuu kotimaisen valmistajan ja Lidlin asiantuntijoista. Kilpailu on auki Lidlin verkkosivuilla 4.5. saakka.
Pääsiäinen on perinteiden ruokajuhla: hittimaku pistaasi kivunnut perinteisten makujen rinnalle17.4.2025 11:32:35 EEST | Tiedote
Pääsiäinen on merkittävä ruokajuhla, johon suomalaisilla on perinteensä. Suklaa on tärkein herkku, ja sitä syö suomalaisista pääsiäisenä yli 85 prosenttia. Mämmi jakaa mielipiteitä, ja se kuuluu reilun puolen pääsiäispöytään. Perinneherkkujen rinnalle on viime vuosina noussut hittimauksi pistaasi. Suomalaiset viettävät pääsiäistä pääasiassa kotona. Noin puolet nauttivat pääsiäisenä juhla-aterian kotona tai ravintolassa, kun taas toinen puolisko ei vietä pääsiäisenä erityisemmin ruokajuhlaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme