Turkin rannikot kutsuvat huimiin ulkoilma-aktiviteetteihin

Turkin Välimeren ja Egeanmeren rannat houkuttelevat matkailijoita rentoutumaan koskemattomilla Sinisen lipun rannoilla, tutkimaan muinaisia kaupunkeja ja nauttimaan ainutlaatuisen keittiön mauista kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi Turkin Riviera ja Egeanmeren alueet tarjoavat houkuttelevia harrastusmahdollisuuksia myös uskallusta vaativista aktiviteeteista nauttiville. Nämä kohteet tarjoavat muun muassa erilaisia ulkoilmalajeja – mukaan lukien adrenaliinin huuruisia aktiviteetteja taivaalla sekä merellä. Vierailijat pääsevät osallistumaan jännittäviin ulkoilmaseikkailuihin joka käänteessä.

Adrenaliinin täyteiset vesilajit

Egeanmeren alue ja Turkin Riviera ovat Turkin keskeisiä vesiurheilu- ja meriaktiviteettikohteita, joista löytyvät puhtaat rannat ja sininen vesi. Sukellus on alueen yksi suosituimmista aktiviteeteistä. Rannikot houkuttelevat tuhansia ammattilais- ja amatöörisukeltajia luokseen. Alueen sukelluskohteet, jotka ulottuvat Çanakkalesta Ayvalıkiin ja Bodrumista Kaşiin, tarjoavat vedenalaisia raunioita ja eliöiden väriloistoa. Kaş on yksi maailman parhaista sukelluskeskuksista. Se sisältää lukuisia sukelluskohteita, joissa on erinomainen näkyvyys. Sukeltamiseen ja snorklaamiseen ihanteellinen Kaş tunnetaan myös luonnonkauniista uimalahdistaan, historiallisista kaupungeistaan, herkullisesta Välimeren keittiöstään, sekä alueellisista viineistään.

Jännitystä kaipaavat löytävät täydellisiä vesiurheilukeskuksia Välimeren ja Egeanmeren rannikoilta. Purjelautailunkeskus Alaçatı on viihtyisä lomakohde Izmirissä. Se tunnetaan tuulimyllyistään, pienistä kivitaloistaan ja mukulakivikujistaan. Käytyäsi lyhyen seminaarin Alaçatın surffikerhoissa – surffareiden paratiisissa, jossa tuulee kovaa – voit liukua pitkin valtavaa sinistä ulappaa. Muğlan maakunnassa sijaitsevalla Datçan niemimaalla on Egeanmeren tuulisimpia lahtia. Se onkin kokeneiden, ammattilaisten ja seikkailunhaluisten purjelautailijoiden suosima kohde. Marmariksen pohjoispuolella, Alaçatın ja Datçan välissä sijaitseva Akyaka, on yksi maailman parhaista leijalautailupaikoista. Kolmen kilometrin pituisen surffiradan, hiekkaisten matalien vesien ja tasaisten termisten tuulien ansiosta tätä lomakaupunkia ja CittaSlow-verkoston jäsentä pidetään optimaalisena surffipaikkana.

Melontaa ja koskenlaskua Välimeren sydämessä

Antalyan suosikkilomakohteet, kuten Kaş, Kemer ja Kalkan, sijaitsevat Turkin Rivieralla ja tarjoavat erilaisia vesiurheilulajeja, kuten koskenlaskua ja melontaa. Vuodesta 1973 kansallispuistona suojeltu Köprülü-kanjoniAntalyan maakunnassa on luonnonihme, jossa on rikas eläin- ja kasvikunta, kiehtovia kalliomuodostelmia ja kanjonin keskellä virtaava Köprüçay. Köprüçayn opastettuja koskenlaskukierroksia pidetään yhtenä maailman turvallisimmista koskenlaskureiteistä. Noin 14 kilometrin pituisen reitin kiertäminen kestää kolmesta neljään tuntia. Kekovassa, jonne pääsee päivittäin veneellä Kaşista, on muinaisia laivanhylkyjä, ja melontaretket alkavat yleensä Üçağızin lahdelta tai KaleKöystä ja jatkuvat lounaaseen rannikkoa pitkin kohti Kekovan saarta ja Tersanen lahdelle.

Kun saavut muinaisen Lycian uponneeseen kaupunkiin, hidastat vauhtia katsellaksesi raunioita: Kaupunki oli yksi Lycian tärkeimmistä kauppakeskuksista toisella vuosisadalla.

Parhaat vaellusreitit Turkissa

Egeanmeren ja Välimeren alueet ovat kuuluisia vaellusreiteistään, jotka vetoavat erityisesti luonnon ja historian ystäviin. Näihin reitteihin kuuluvat Pohjois-Egeanmeren Ida-vuoristo (Kaz Dağları), jonka lähes jokaisesta kohdasta löytyy erillinen vaellusreitti, Sisä-Egeanmeren historiallisesta Afyonkarahisarista alkava, legendaaristen friygialaisten jälkiä kulkeva Phrygian Way, Carian Trail, joka on saanut nimensä Carian mukaan, sekä Pisidian kulttuuriperintöreitti, jossa voit tutustua Antalyan pohjoispuolella sijaitsevaan muinaiseen Pisidian alueeseen. Lisäksi Pyhän Paavalin polku seuraa kristinuskon leviämisen kannalta keskeisen Pyhän Paavalin käyttämiä reittejä.

Lycian tie on luultavasti Turkin tunnetuin reitti. ”Ensimmäinen pitkän matkan kävelyreitti”, Lycian Way, on 540 kilometrin pituinen osuus Fethiyen ja Antalyan välillä. Sitä ympäröivät metsät. Tämä alue on myös merkittävä antiikin kaupunkien, kuten Unescon kulttuuriperintökohteeksi nimetyn Xanthos-Letoonin ja muinaisen lycialaisen asutuksen vuoksi. Fethiye Ölüdenizistä alkavan Lycian Wayn viimeinen pysähdyspaikka on Geyikbayırı, Turkin suurin kiipeilypuutarha. Kävelyretken jälkeen voit kokea jännittävän kiipeilyseikkailun Geyikbayırıssä.

Pyöräretket täynnä jännitystä, historiaa ja luontoa

Toinen tapa tutustua Egeanmeren alueen ja Turkin Rivieran kauneuteen on pyöräillä. Izmir, joka on kuuluisa historiallisista keskuksistaan ja rannikon pyöräilyreiteistään, on myös osa EuroVelo 8 Välimeren reittiä. Turkin Izmirin Dikili-satamasta voi pyöräillä moniin kyliin ja lomakohteisiin, kuten Seferihisariin, Sığacıkiin, Urlaan ja Alaçatiin. Näet flamingoja pyöräillessäsi Gedizin suistossa sijaitsevan İzmirin lintujensuojelualueen läpi ja nautit Egeanmeren näkymistä kaupungin keskustan läpi kulkevalla pyöräilyreitillä. Voit myös tehdä ainutlaatuisen matkan Pergamon ja Efesoksen antiikin kaupunkeihin, jotka ovat molemmat Unescon maailmanperintökohteita.

Antalyan Kemerin alueella on erityisesti vuoristo- ja sorapyöräilyyn suunniteltuja reittejä. Välimeren rannikon suuntainen Taurusvuoristo ja sen upeat maisemat tekevät Kemeristä pyöräilijöille mieluisan. Kemerin ja Gedelmen, Çalıştepen, Çukuryaylan ja Beycikin kaltaisten paikkojen väliset maastopyöräilyreitit lupaavat korkeaa adrenaliinitasoa ja unohtumattomia näkymiä. Kemerin ja Tahtalı-vuoren huipun välinen sorapyöräreitti on lyhyt mutta haastava. Se päättyy köysirata-asemalle, sieltä köysirata vie Tahtalı-vuoren huipulle kymmenessä minuutissa henkeäsalpaavien näkymien saattelemana. Kemerin reitti kutsuu pyöräilijöitä myös tutustumaan tiheiden setri- ja mäntymetsien vartioimiin muinaisiin kaupunkeihin. Egeanmeren ja Turkin Rivieran pyörälomilla voit myös majoittua pyöräystävällisissä hotelleissa, jotka tarjoavat pyöräilijöille monenlaisia palveluja erityisruokalistoista ja reittitiedoista turvalliseen pysäköintiin ja korjaus- sekä huoltotyökaluihin.

Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen lisääntynyt 70 prosenttia - joka kymmenes sähköpostihyökkäys liittyy nyt yrityssähköpostin vaarantamiseen20.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Pilvipohjaisten tietoturvaratkaisuiden toimittaja Barracuda Networks julkaisi tänään Email Threats and Trends, Vol. 1 -raportin, josta käy ilmi, että viimeisten 12 kuukauden aikana yrityssähköpostin vaarantamiseen liittyvät BEC-hyökkäykset ovat lisääntyneet ja muodostavat nyt 10,6 prosenttia sähköpostipohjaisista social engineering -hyökkäyksistä eli käyttäjien manipuloinneista. Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen on lisääntynyt 70 prosenttia vuodesta 2022, vaikka se on hyökkääjille resursseja vievä lähestymistapa.