Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen lisääntynyt 70 prosenttia - joka kymmenes sähköpostihyökkäys liittyy nyt yrityssähköpostin vaarantamiseen

Pilvipohjaisten tietoturvaratkaisuiden toimittaja Barracuda Networks julkaisi tänään Email Threats and Trends, Vol. 1 -raportin, josta käy ilmi, että viimeisten 12 kuukauden aikana yrityssähköpostin vaarantamiseen liittyvät BEC-hyökkäykset ovat lisääntyneet ja muodostavat nyt 10,6 prosenttia sähköpostipohjaisista social engineering -hyökkäyksistä eli käyttäjien manipuloinneista. Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen on lisääntynyt 70 prosenttia vuodesta 2022, vaikka se on hyökkääjille resursseja vievä lähestymistapa.

Yrityssähköpostin vaarantamiseen liittyvä BEC-hyökkäys (Business Email Compromise) on eräänlainen tietojenkalasteluhyökkäys, jossa tietoverkkorikollinen yhdistää erilaisia sosiaalisen manipuloinnin tekniikoita saadakseen uhrin toimimaan halutulla tavalla. Rikollinen voi esiintyy sähköpostissa esimerkiksi yrityksen johtajana saadakseen työntekijän, asiakkaan tai myyjän siirtämään rahaa väärälle tilille, maksamaan valelaskun tai luovuttamaan salaisia tietoja. Perinteiset tietojenkalastelu- eli phishing-hyökkäykset kohdistuvat yleensä suureen määrään työntekijöitä, kun taas BEC-hyökkäykset ovat hyvin kohdennettuja.

Barracudan tutkijat analysoivat vuoden aikana 69 miljoonaa hyökkäystä 4,5 miljoonassa sähköpostitilissä. Tulokset paljastavat, miten verkkorikolliset sopeuttavat taktiikoitaan ja hyödyntävät tapoja, joilla generatiivinen tekoäly voi auttaa heitä skaalaamaan hyökkäyksiään, ohittamaan perinteisiä turvatoimia sekä kohdentamaan ja huijaamaan potentiaalisia uhreja.

Tulokset osoittavat, että:

• BEC-hyökkäykset muodostivat enemmän kuin yhden kymmenestä kaikista käyttäjien manipulointiin liittyvistä social engineering -hyökkäyksistä vuonna 2023. Luku on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. BEC-hyökkäysten osuus oli 8 prosenttia vuonna 2022 ja 9 prosenttia vuonna 2021.
  • Keskustelujen kaappaaminen muodosti 0,5 prosenttia viime vuoden käyttäjien manipulointiin liittyvistä hyökkäyksistä, mikä on lähes 70 prosentin kasvu verrattuna 0,3 prosenttiin vuonna 2022. Keskustelun kaappaushyökkäykset vaativat paljon vaivaa toteutukseen, mutta voitot voivat olla merkittäviä.
  • QR-koodihyökkäysten kohteena oli noin joka 20. sähköpostilaatikko vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. QR-koodihyökkäyksiä on vaikea havaita perinteisillä sähköpostin suodatusmenetelmillä. Ne myös pakottavat uhrit käyttämään henkilökohtaista laitetta, kuten puhelinta tai iPadia, jota ei ole suojattu yrityksen tietoturvaohjelmistolla.
  • Gmail oli suosituin ilmainen internet-sähköpostipalvelu, jota käytettiin käyttäjien manipulointiin. Vuonna 2023 Gmailin osuus social engineering -hyökkäyksissä käytetyistä verkkotunnuksista oli Barracudan tietojen mukaan 22 prosenttia. Hieman yli puolet havaituista Gmail-hyökkäyksistä käytettiin BEC-hyökkäyksiin.
  • bit.ly:tä käytettiin lähes 40 prosentissa käyttäjien manipulointiin liittyvistä hyökkäyksistä, jotka sisälsivät lyhennetyn URL-osoitteen. URL-osoitteen lyhentäjät tiivistävät linkin, joten sivuston todellinen linkki peittyy satunnaisiin kirjaimiin tai numeroihin. Tätä taktiikkaa käyttämällä voidaan peittää linkin todellinen luonne ja kohde.

"IT- ja tietoturva-ammattilaisten on keskityttävä sähköpostiin liittyvien tieturvauhkien kehittymiseen ja siihen, mitä se tarkoittaa tietoturvatoimenpiteiden kannalta, ja kuinka vastata erilaisiin tietoturvatapahtumiin", sanoo Barracuda Networksin Pohjoismaiden johtaja Peter Graymon.

"Tämä edellyttää ymmärrystä siitä, miten hyökkääjät hyödyntävät generatiivista tekoälyä toimintansa tehostamiseen ja skaalaamiseen. Samoin tulee ymmärtää millaisia taktiikoita he käyttävät ohittaakseen tieturvan. Paras puolustuskeino on tekoälyavusteinen ja pilvipalvelupohjainen sähköpostin tietoturvateknologia, joka mukautuu nopeasti muuttuvaan tilanteeseen ja joka ei perustu ainoastaan haitallisten linkkien tai liitetiedostojen etsimiseen."

Lue lisää Barracudan Email Threats and Trends, Vol. 1 -raportista

Barracuda lyhyesti

Me Barracudalla teemme maailmasta turvallisemman paikan. Uskomme, että jokainen yritys ansaitsee pääsyn pilvipohjaisiin, yritystason tietoturvaratkaisuihin, jotka on helppo ostaa, ottaa käyttöön ja käyttää. Suojaamme sähköpostia, verkkoja, tietoja ja sovelluksia innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka kasvavat ja mukautuvat asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Turvaamme yli 200 000 organisaatiota ympäri maailmaa. Usein asiakkaamme eivät edes tiedä olevansa vaarassa, mutta avullamme he voivat keskittyä liiketoimintaansa. Lisätietoja osoitteessa barracuda.com.

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Turkin rannikot kutsuvat huimiin ulkoilma-aktiviteetteihin24.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Turkin Välimeren ja Egeanmeren rannat houkuttelevat matkailijoita rentoutumaan koskemattomilla Sinisen lipun rannoilla, tutkimaan muinaisia kaupunkeja ja nauttimaan ainutlaatuisen keittiön mauista kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi Turkin Riviera ja Egeanmeren alueet tarjoavat houkuttelevia harrastusmahdollisuuksia myös uskallusta vaativista aktiviteeteista nauttiville. Nämä kohteet tarjoavat muun muassa erilaisia ulkoilmalajeja – mukaan lukien adrenaliinin huuruisia aktiviteetteja taivaalla sekä merellä. Vierailijat pääsevät osallistumaan jännittäviin ulkoilmaseikkailuihin joka käänteessä.