Viestintätoimisto Manifesto Oy

Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa kesälomansa luotolla

Jaa

Heinäkuu on suomalaisten perinteinen lomakuukausi. Lomalla kuluu kuitenkin helposti enemmän rahaa verrattuna tavalliseen arkeen. Tämä selviää Bluestep Bankin teettämästä tutkimuksesta, johon vastasi tuhat suomalaista.

Bluestep Bank teetti yhteistyössä Iro Researchin kanssa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten rahankulutusta kesäloman aikana. Selvityksessä 65 prosenttia työikäisistä kertovat kuluttavansa enemmän rahaa kesälomalla kuin muuna aikana. Joka viides (21 %) työikäinen arvioi kuluttavansa vähintään 1 000 euroa enemmän kesälomalla. Normaalia isompi rahankulutus korostuu pääkaupunkiseudulla asuvilla sekä hyvätuloisissa talouksissa, joiden tulot ovat yli 70 000 euroa vuodessa.

Suomalainen on säästäväistä kansaa ja useimmiten kesälomalla syntyvät ylimääräiset kulut kustannetaan säästöistä. Joka kymmenes vinguttaa kuitenkin myös luottokorttia aktiivisesti lomalla.

– Tutkimuksen mukaan työikäisten yleisin tapa rahoittaa normaalin kulutuksen ylittävä lomabudjetti on säästöt, palkka ja lomaltapaluuraha. Kuitenkin joka kymmenes (11 %) kertoo myös rahoittavansa kesämenot luotolla. Luottokortti on yleisin tapa luotottaa normaalia suuremmat kulut. Osa vastaajista kertoo myös hyödyntävänsä pankkilainaa tai pikavippejä, kertoo Bluestep Bankin Suomen maajohtaja Petri Matikainen.

Matikainen on huolissaan luotolla maksetuista kesämenoista.

– Luottokortti on oivallinen tapa hakea joustoa yllättäviin menoihin. Tässä tapauksessa huolestuttavaa on kuitenkin se, että vastaajat kertovat suunnittelevansa luottokortin käyttöä jo ennen loman alkamista, eli eletään suunnitellusti yli varojen. Jos luottokorttia käyttää, on myös tärkeää suunnitella, miten ja kuinka nopeasti luotto maksetaan takaisin. Luoton roikkuessa kortilla luottokorko voi yllättää ja painaa arkibudjettia pidemmänkin aikaa, hän sanoo.

Tutkimuksen teettänyt Bluestep Bank on vakuudellisiin asuntolainoihin keskittynyt, taloudellista eriarvoisuutta vastaan taisteleva pankki. Bluestep Bank keskittyy maksukykyisiin asiakkaisiin, jotka eivät pääse perinteisten pankkien asiakkaaksi esimerkiksi maksuhäiriömerkinnän tai vakituisen työsuhteen puuttumisen takia. Bluestep Bank tekee asiakkailleen yhtäläiset stressitestit perinteisten pankkien kanssa. 

Iro Researchin tekemään kyselytutkimukseen osallistui tuhat suomalaista. Otosta painotettiin iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tiedonkeruuaikaa oli 11.–18.6.2024 ja tilastollinen virhemarginaali tutkimuksessa on enintään +/-3,2 prosenttiyksikköä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Petri Matikainen
Petri Matikainen
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Turkin rannikot kutsuvat huimiin ulkoilma-aktiviteetteihin24.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Turkin Välimeren ja Egeanmeren rannat houkuttelevat matkailijoita rentoutumaan koskemattomilla Sinisen lipun rannoilla, tutkimaan muinaisia kaupunkeja ja nauttimaan ainutlaatuisen keittiön mauista kaikkina vuodenaikoina. Lisäksi Turkin Riviera ja Egeanmeren alueet tarjoavat houkuttelevia harrastusmahdollisuuksia myös uskallusta vaativista aktiviteeteista nauttiville. Nämä kohteet tarjoavat muun muassa erilaisia ulkoilmalajeja – mukaan lukien adrenaliinin huuruisia aktiviteetteja taivaalla sekä merellä. Vierailijat pääsevät osallistumaan jännittäviin ulkoilmaseikkailuihin joka käänteessä.

Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen lisääntynyt 70 prosenttia - joka kymmenes sähköpostihyökkäys liittyy nyt yrityssähköpostin vaarantamiseen20.6.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Pilvipohjaisten tietoturvaratkaisuiden toimittaja Barracuda Networks julkaisi tänään Email Threats and Trends, Vol. 1 -raportin, josta käy ilmi, että viimeisten 12 kuukauden aikana yrityssähköpostin vaarantamiseen liittyvät BEC-hyökkäykset ovat lisääntyneet ja muodostavat nyt 10,6 prosenttia sähköpostipohjaisista social engineering -hyökkäyksistä eli käyttäjien manipuloinneista. Sähköpostikeskustelujen kaappaaminen on lisääntynyt 70 prosenttia vuodesta 2022, vaikka se on hyökkääjille resursseja vievä lähestymistapa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye