Otavan Kirjaston uutuusromaaneissa tutkitaan rakkauden eri ilmenemismuotoja, pohditaan ihmisen sietokykyä, tarkastellaan perhedynamiikkaa sekä syödään hyvin

Otavan Kirjaston kesä ja syksy on kirjallisuuden juhlaa. Lina Wolff tutkii halua ja valtaa ainutlaatuisella tavalla kulttiteoksessaan Rakastajat. Bryan Washingtonin Sydän lautasella tarjoilee lukijoilleen epätäydellistä ystävyyttä, pakkomielteitä, seksiä ja aivan taivaallisen hyvää lohturuokaa. Oksana Vasjakinan Aro on rohkeudestaan ylistetyn, kotimaassaan kielletyn venäläiskirjailijan omakohtaisen trilogian toinen osa, jossa katse kääntyy äidistä isään. Sally Rooneyn odotettu romaani Intermezzo kysyy, miten paljon ihminen voi kantaa sisällään särkymättä. Pohjoismaiden tunnetuimman nykykirjailijan Jonas Hassen Khemirin Siskokset on häikäisevä kertomus perheestä, toiseudesta ja pakenemisesta. Maailmankirjallisuuden kiintotähden Margaret Atwoodin kertomuskokoelma Vanhaa rakkautta huokuu ovelaa valovoimaa ja hiljaista tuskaa.

Bryan Washington: Sydän lautasella

Cam menettää traagisesti rakkaansa ja lakkaa syömästä. Hän käyttää huumeita ja etsii pakonomaisesti seuraa netistä. Vanhoilla kulmillaan Houstonissa Cam törmää TJ:hin, jonka perheen korealaisessa leipomossa hän vietti lapsuutensa. TJ näkee Camin ahdistuksen, mutta miten auttaa, kun vanhan ystävän tilalla on kylmä itsetuhoinen mies, joka ei päästä lähelleen. Voiko ruoka olla rakkauden teko silloin kun sanat vain kirvelevät?

Bryan Washington on laajasti palkittu amerikkalaiskirjailija, jonka novellikokoelma LOT ja esikoisromaani Mitä meistä jää valloittivat niin kriitikoiden kuin lukijoidenkin sydämen. Hänen uusin romaaninsa Sydän lautasella on intiimi romaani, jossa ystävät satuttavat ja vastustajat antavat paidan päältään. Sydän lautasella -romaanin on suomentanut Aleksi Milonoff.

Sydän lautasella on juuri ilmestynyt.

Lina Wolff: Rakastajat

36-vuotias eteläruotsalainen nainen etsii netti-ilmoituksella miestä ja päätyy kirjallisuuskriitikon luo. Sieltä löytyy myös erityinen käsikirjoituspino. Käsikirjoituksen on tehnyt miesnero, joka unelmoi kaikkia kieliä puhuvasta rakastajattaresta. Haave vie miehen Italiaan, erään markiisittaren luo. Lopuksi tarinan päättelee markiisittaren tyttärentytär Lucrezia.

Romaanin keskiössä on miehen katse naiseen, viettely ja nöyryytys mutta myös tarve koskettaa ja tulla ymmärretyksi. Se on seksiä ja epätoivoa moottorinaan käyttävä, aivoja kihelmöivä absurdi komedia miesneromyytin tuhosta.

Lina Wolff on kriitikoiden ja raatien ylistämä ruotsalainen kirjailija. Taiturimaiset, yllättävillä tavoilla valtaa ja halua tutkivat teokset ovat voittaneet lukuisia kirjallisuuspalkintoja, mm. August- ja Aniara-palkinnon. Wolffin romaaneja on käännetty kahdellekymmenelle kielelle. Rakastajat on suomentanut Sirkka-Liisa Sjöblom.

Rakastajat on juuri ilmestynyt.

Oksana Vasjakina: Aro

Kauan kuvioista poissa ollut rekkakuski-isä kutsuu runoilijatyttärensä mukaan työkeikalle aron halki. Päihderiippuvainen isä sairastaa aidsia ja tekee kuolemaa. Rekan tupakansavuisesta ohjaamosta aro näyttäytyy salaperäisenä ja houkuttelevana, mutta myös järjettömänä ja julmana.

Oksana Vasjakina kuvaa köyhyyttä, väkivaltaa, vihaa ja häpeää avoimen suorapuheisesti. Tyttären suhde isään kasvaa heijastelemaan hänen sukupolvensa suhdetta kotimaahansa, Neuvostoliiton jälkeiseen todellisuuteen.

Oksana Vasjakina on nuori venäläinen kirjailija, feministi ja ihmisoikeusaktivisti. Vasjakinalta on ilmestynyt kaksi runoteosta ja kolme romaania. Aro on toinen häneltä suomennettu romaani. Esikoisromaani Haava sai hienot arviot ja löysi lukijansa. Aron on suomentanut Riku Toivola.

Aro julkaistaan 8.8.2024.

Sally Rooney: Intermezzo

Koubekin veljeksillä ei tunnu olevan juuri yhteistä. Peter on juristi, jolla on elämä ulkoisesti mallillaan. Isän kuoleman jälkeen hän kuitenkin lääkitsee itseään uneen ja räpiköi suhteissaan kahden naisen – ensirakkautensa Sylvian ja anarkistisen Naomin – kanssa.

Ivan, sosiaalisesti kömpelö shakinpelaaja, on aina pitänyt itseään isoveljensä vastakohtana. Surun keskellä hän tapaa itseään vanhemman Margaretin, ja heidän elämänsä kietoutuvat yhteen intensiivisesti. Sureville veljeksille ja heidän rakkailleen ajanjakso on kuin välisoitto, jossa sekoittuvat halu, epätoivo ja mahdollisuus uuteen.

Irlantilainen Sally Rooney on sukupolvensa keskeisimpiä kirjailijoita, ja hänen teoksiaan on käännetty yli 40 kielelle. Intermezzon on suomentanut Christina Sandu.

Intermezzo julkaistaan 19.9.2024.

Jonas Hassen Khemiri: Siskokset

Ina, Evelyn ja Anastasia Mikkola. Tunisialaisen äidin ja suomenruotsalaisen isän kolme tytärtä varttuvat Jonaksen naapurustossa. Seuraavien 30 vuoden aikana Jonaksen ja siskosten elämät risteävät siellä täällä. Jonaksen suvun ja tyttöjen välillä on erikoinen yhteys. Mutta ennen kaikkea heitä yhdistää tarina kirouksesta: tulet menettämään kaiken mitä rakastat.

Siskokset on vastustamaton romaani ajan kulumisesta,  unelmistamme ja niiden väistämättömästä törmäyksestä todellisuuden kanssa.

Siskokset on ruotsalaisen Jonas Hassen Khemirin seitsemäs teos. Khemiri on yksi kansainvälisesti arvostetuimmista pohjoismaisista kirjailijoista. Hän on voittanut muun muassa August-palkinnon, Prix Médicis'n ja National Book Awardin. Hän asuu New Yorkissa ja opettaa kirjoittamista NYU:ssa. Siskokset on suomentanut Tarja Lipponen.

Siskokset julkaistaan 19.9.2024.

Margaret Atwood: Vanhaa rakkautta

Vanhaa rakkautta -teoksessa on viisitoista tarinaa: Joukko vanhoja oppineita naisia istuu lasillisella ja kinastelee kuudenkymmenen vuoden takaisista suhdekiemuroista. Tytär koettaa selvittää, onko hänen äitinsä tosiaan noita. Seksuaalisuutta käsittelevässä satiirissa Gileadin maailma kääntyy ylösalaisin. Vastaan tulevat myös George Orwell, tieteilijä Hypatia Aleksandrialainen sekä rakkaita kissoja.

Kokoelman sydämessä on seitsemän kertomusta ikääntyvästä avioparista, jonka rakkaus kantaa läpi vuosikymmenten. Lopulta jäljellä on enää toinen, jonka on hapuiltava tiensä hämärtyvässä illassa.

Margaret Atwood (s. 1939) on aikamme merkittävimpiä kirjailijoita, taiturillinen sanankäyttäjä ja kriittinen näkijä, feministi ja kirjallisuuskriitikko. Hänen laajaan tuotantoonsa kuuluu muun muassa romaaneja, novelleja ja runokokoelmia. Hänen teoksiaan on käännetty yli kahdellekymmenelle kielelle. Vanhaa rakkautta on suomentanut Hilkka Pekkanen.

Vanhaa rakkautta julkaistaan 3.10.2024.

Haastattelupyynnöt ja arvostelukappaleet: anni.gullichsen@otava.fi

TÄNÄÄN: Otavan online-hyvinvointipressissä 11.6. kuulet syksyn tärkeimmistä lifestyle-uutuuksista11.6.2024 09:48:10 EEST | Tiedote

Tervetuloa kurkistamaan syksyn 2024 tietokirjauutuuksiin! Otavan hyvinvointipressissä pääset sukeltamaan syksyn isoihin hyvinvointi- ja lifestyle-teemoihin suoraan tietokirjailijoiden johdattelemana. Iltapäivän aikana olemme kahden kesken Sami Kurosen kanssa, opimme tulkitsemaan unia, käsittelemme ulkopuolisuuden kokemuksia ja pakkaamme repun valmiiksi soolomatkaa varten. Tervetuloa linjoille!