Suomen Telemarkkinointiliitto ry

Iäkkäät suomalaiset huijareiden kohteena

Iäkkäät ihmiset ovat erityisen alttiita huijausyrityksille, ja viime aikoina nämä ovat yleistyneet. Suomen Telemarkkinointiliitto ry on huolissaan vanhusten turvallisuudesta ja tarjoaa ratkaisuja suojautumiseen.

Kilpi-sovellus suojaa vanhuksia huijauksilta.

Suomen Telemarkkinointiliitto ry on kehittänyt Kilpi-sovelluksen, joka tehokkaasti estää ja kerää tietoa liikkuvista huijauksista. Sovelluksen laaja tietokanta mahdollistaa huijausyritysten tunnistamisen ja estämisen ennen kuin ne saavuttavat kohteensa. Viimeaikaisten tietojen mukaan monet huijaukset kohdistuvat erityisesti iäkkäisiin ihmisiin.

”Palautteemme pohjalta näyttää, että huijauksia ja puhelinmyyntiä on kohdistettu iäkkäämpiin ihmisiin. Tämänkin takia kannattaakin pitää huolta omista vanhemmista ja muista vanhuksista myös kyberturvallisuuden osalta.”, kertoo Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski.

Kilpi-sovelluksen avulla olemme keränneet tietoa seuraavista yleisimmistä vanhuksiin kohdistetuista huijauksista:

1. OmaVero-huijaukset: Verohallinnon nimissä tulevat tietojenkalasteluyritykset ohjaavat klikkaamaan huijausviestin linkkejä.
  2. Kalasteluviestit: Viestit, jotka pyytävät käyttäjää vahvistamaan tietojaan esimerkiksi "Confirmation needed, click here" tai "Please confirm receipt" -teksteillä.
  3. OmaKanta-huijaukset: Viestejä, jotka näyttävät tulevan OmaKanta-palvelusta, mutta linkit vievät täysin eri osoitteeseen.
  4. Vitamiinien myynti puhelimitse: Puhelinmyyjät, jotka yrittävät myydä vitamiineja ja ravintolisiä liioiteltujen terveysväitteiden kera.

Muita yleisiä viimeaikaisia huijauksia ovat esimerkiksi:

1. Painonhallintatuotteita isoilla alennuksilla: Houkuttelevat tarjoukset painonhallintatuotteista, jotka sisältävät epäilyttäviä väitteitä ja suuria alennuksia.
  2. TikTok "adult”-versio: Huijausviestejä, jotka kehottavat vastaanottajaa lataamaan aikuisille suunnatun version TikTokista.
  3. Nordea-huijaukset: Viesteissä kehotetaan käymään tukikeskuksessa, ja niissä on hämäämistarkoituksessa linkkejä sanoilla ”Nordea”, ”Tunnistus” ja ”Kirjaudu”.

On tärkeää pysyä valppaana epäilyttävien viestien suhteen. Varsinkin sellaisten, joissa pyydetään henkilökohtaisia tietoja. Jos viesti näyttää tulevan viralliselta taholta, lähettäjän aitous kannattaa tarkistaa ottamalla yhteyttä organisaatioon heidän virallisten yhteystietojensa kautta. Epäilyttävien viestien linkkejä ei tule klikata eikä liitteitä ladata.

"Paras tapa kirjautua verkkopalveluun on itse kirjoittaa osoite selaimen osoiteriville linkin klikkaamisen sijaan. Näin voit varmistaa, että siirryt viralliselle ja turvalliselle sivustolle.”, muistuttaa Isokoski.

Lisätietoja Suomen Telemarkkinointiliitto ry:stä

Suomen Telemarkkinointiliitto ry on kehittänyt Kilpi-sovelluksen, joka estää ei-toivotut yhteydenotot.

Kilpi on älypuhelimiin ladattava sovellus, joka tunnistaa huijauspuhelut, tekstiviestit ja roskapostit. Tämä tarkoittaa, että huijaus- ja puhelinmyyntipuhelut eivät enää edes hälytä puhelimessa. Lisäksi sovellus tunnistaa automaattisesti haitallisia linkkejä sisältävät huijaustekstiviestit ja spämmisähköpostit jo ennen niiden lukemista. Kilpi suojaa tehokkaasti myös tietojen ja tunnusten kalastelulta.

Sovellus perustuu dataan, jota kerätään ja kasvatetaan jatkuvasti. Kilpi-sovelluksen avulla voi nauttia huijausvapaasta ja puhelinmyynnittömästä puhelinajasta. Kilven voi ladata Google Play ja ja Apple Store sovelluskaupoista. Kilpeä on ladattu jo lähes 50 000 kertaa. Kilpi tarjoaa sekä ilmaisen version että edistyneempiä ominaisuuksia sisältävän Premium-version.

Sovelluksen perustaja Arto Isokoski työskenteli Nokiassa 1995-2000 tuotekehitystehtävissä. Tämän jälkeen Kiinan markkinoihin erikoistunut Isokoski on toiminut useissa globaaleissa yrityksissä, kuten muun muassa perustamassaan TLD Registry Limited Oy:ssä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Suomen Telemarkkinointiliitto ry