Oksana Vasjakina kääntää nyt katseen äidistä isään: Aro käsittelee köyhyyttä, vihaa ja häpeää avoimen suorapuheisesti

Rohkeudestaan ylistetty, kotimaassaan kielletty venäläiskirjailija käsittelee omakohtaisen romaanitrilogiansa toisessa osassa isäsuhdettaan.

Ilmestyy 8.8.2024

Kauan kuvioista poissa ollut rekkakuski-isä kutsuu runoilijatyttärensä mukaan työkeikalle aron halki. Päihderiippuvainen isä sairastaa aidsia ja tekee kuolemaa.

Rekan tupakansavuisesta ohjaamosta aro näyttäytyy salaperäisenä ja houkuttelevana, mutta myös järjettömänä ja julmana.

Isä rakasti aroa. Varmaankin siksi, että aro oli pelkkää tilaa vailla vastakaikua. Se ei päättynyt missään, ja kaikki lähestyvät vaarat saattoi havaita jo kaukaa. Arolla asusteli pieniä tarhakäärmeitä ja kyitä, mutta ne pelkäsivät melua eivätkä näyttäytyneet. Joskus aroa pitkin pyöri arokierijän takku. Tuulessa sen liikkeet näyttivät jokseenkin eläimellisiltä, ja itse se näytti hengittävältä keholta. Mutta takku oli kuollut, vaikka liikkuessaan levittikin kuivia vaaleita siemeniä.

Oksana Vasjakina kuvaa Arossa köyhyyttä, väkivaltaa, vihaa ja häpeää avoimen suorapuheisesti. Tyttären suhde isään kasvaa heijastelemaan hänen sukupolvensa suhdetta kotimaahansa, Neuvostoliiton jälkeiseen todellisuuteen.

Vasjakinan ensimmäinen romaani, vuonna 2023 suomeksi julkaistu Haava, käsitteli kirjailijan suhdetta äitiinsä, jonka hyväksyntää tytär kaipasi tämän kuolemaan asti. Syöpää sairastanut äiti puolestaan uskoi, että kirotun tyttären syntymä oli syy hänen sairastumiseensa.

Suomessa Haavan vastaanotto oli suorastaan ylistävä, ja teoksen suomentamisen jälkeen kirja on käännetty muun muassa englanniksi, saksaksi ja ranskaksi. Kotimaassaan Venäjällä Haava poistettiin kirjastojen valikoimista, sillä se kuuluu niin sanotun homopropagandalain vuoksi kiellettyihin kirjoihin.

Aro ja Haava ovat osa kirjailijan kuolemaa käsittelevää romaanitrilogiaa. Kolmas, vielä suomentamaton teos käsittelee Vasjakinan nuorena kuollutta tätiä.

Vasjakinan molemmat teokset on kääntänyt suomeksi Riku Toivola.

Oksana Vasjakina on nuori venäläinen kirjailija, feministi ja ihmisoikeusaktivisti. Vasjakinalta on ilmestynyt kaksi runoteosta ja kolme romaania.

Aro ilmestyy myös Alina Tomnikovin lukemana äänikirjana sekä sähkökirjana.

Arvostelukappale- ja haastattelupyynnöt sekä lisätiedot: anni.gullichsen@otava.fi

Kuva henkilöstä, jolla on lyhyet ruskeat hiukset ja valkoinen paita.
Oksana Vasjakina.

Otavan Kirjaston uutuusromaaneissa tutkitaan rakkauden eri ilmenemismuotoja, pohditaan ihmisen sietokykyä, tarkastellaan perhedynamiikkaa sekä syödään hyvin24.6.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Otavan Kirjaston kesä ja syksy on kirjallisuuden juhlaa. Lina Wolff tutkii halua ja valtaa ainutlaatuisella tavalla kulttiteoksessaan Rakastajat. Bryan Washingtonin Sydän lautasella tarjoilee lukijoilleen epätäydellistä ystävyyttä, pakkomielteitä, seksiä ja aivan taivaallisen hyvää lohturuokaa. Oksana Vasjakinan Aro on rohkeudestaan ylistetyn, kotimaassaan kielletyn venäläiskirjailijan omakohtaisen trilogian toinen osa, jossa katse kääntyy äidistä isään. Sally Rooneyn odotettu romaani Intermezzo kysyy, miten paljon ihminen voi kantaa sisällään särkymättä. Pohjoismaiden tunnetuimman nykykirjailijan Jonas Hassen Khemirin Siskokset on häikäisevä kertomus perheestä, toiseudesta ja pakenemisesta. Maailmankirjallisuuden kiintotähden Margaret Atwoodin kertomuskokoelma Vanhaa rakkautta huokuu ovelaa valovoimaa ja hiljaista tuskaa.