Kuluttajista joka viides aikoo lisätä suomalaisen ruoan ostamista

Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena saa. Lähitulevaisuudessa valtaosa aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin, mutta nykyistä enemmän aikoo ostaa joka viides.

Yli puolet suomalaisista kertoo ostavansa jo paljon suomalaista ruokaa, osa jopa kaiken, minkä suomalaisena saa. Tässä joukossa on myös paljon heitä, jotka aikovat lähitulevaisuudessa ostaa enemmän suomalaista ruokaa.

Suomalaisen ruoan ostaminen ruokakaupasta nyt ja seuraavan 12 kuukauden aikana

”Suomalaisen ja suomalaisena pidetyn ruoan tarjonta on kaupoissa hyvä, mutta silti tulosten näinkin suuri joukko suomalaisen ruoan tosiystäviä yllätti myönteisesti”, sanoo Ruokatiedon toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Suomalaisen ruoan ostoaktiivisuus on vahvimmillaan varttuneiden naisten keskuudessa ja lähempänä ruoan tuotantoa, eli maaseutukunnissa. Maataloustuottajien tai tuottajaperheessä kasvaneiden keskuudessa on huomattavan monia, jotka ostavat suomalaisena kaiken mahdollisen. Myös oma puutarhaharrastus näyttää aktivoivan suomalaisen ruoan ostamista, samoin työskenteleminen ruoka-alalla.

Suomalaisella ruoalla vankka kannattajakunta

Suurin osa suomalaisista aikoo ostaa suomalaista ruokaa saman verran kuin ennenkin (73 %). Nykyistä enemmän suomalaista ruokaa aikoo ostaa joka viides (20 %) aikuisista suomalaisista. Lisää suomalaista ruokaa syödään lähitulevaisuudessa todennäköisimmin lapsiperheissä sekä ruoka-alalla työskentelevien keskuudessa, maataloustuottajien tuttavapiirissä ja maatilojen suoramyynnin asiakkaissa.

”On hienoa, että ruoka-alalla työskentelevien keskuudessa suomalaisen ruoan ostaminen ja ostamisen lisääminen on korkealla. Tämä kertoo luottamauksesta oman maan ruokaketjun tekemiseen”, Syväniemi toteaa.

Tutkimuksen toteutti IRO Research Oy. Tiedot kerättiin internetpaneelissa 11 – 18.6.2024. Vastaajina oli 1000 täysi-ikäistä suomalaista valtakunnallisesti edustettuna. Tutkimustulokset ovat vapaasti käytössä lähde mainiten.

Suomalaisen ruoan päivä 4.9.

Suomalaisen ruoan päivää vietetään 4.9. Juhlapäivää organisoiva Ruokatieto Yhdistys ry kutsuu koko Suomen mukaan juhlimaan oman maan ruokaa ja nauttimaan yhdessä kotimaisen ruokaketjun työstä. Taatusti kotimaisen ruoan tunnistat helposti Hyvää Suomesta -merkistä, sillä se on ainoa merkki, joka takaa että ruokasi on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista.