Software Finland ry

Ohjelmistoala ehdottaa ”ikäveroalea” koko Suomen hyväksi: ”Senioriosaajien kevyempi verotus on avain tuottavampaan Suomeen”

Uunituore tutkimus kertoo, että yli 55-vuotiailla koodareilla on kriittistä osaamista lähes kaikille ohjelmistoyrityksille. ”Seniorikoodareiden varhainen eläköityminen on luomassa ohjelmistoalalle merkittävän ongelman. Ehdotamme kaikkia senioriosaajia motivoivaa verouudistusta, ’ikäveroalea’: 60-vuotias saisi käteen ainakin 60 prosenttia lisätuloistaan, 61-vuotias 61 %, 65-vuotias 65 %, jne.”, lataa Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Uudistus voisi Roihan mukaan parantaa Suomen kokonaistuottavuutta merkittävästi.

Rasmus Roihan johtama Software Finland ry ehdottaa "ikäveroalea” 60-vuotiaille ja sitä vanhemmille osaajille. Kuva: Photomikke, Mikke Pöyhönen

Lehdistötiedote 6.9.2024

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n ja Nextmile Oy:n tutkimushanke on paljastanut huutavan tarpeen, johon on löydettävä pian ratkaisuja.

”Yli 90 prosenttia ohjelmistoyrityksistä arvioi, että yli 55-vuotiailla työntekijöillä on yrityksen kannalta kriittistä osaamista. 75 % yrityksistä haluaa, että ’konkariosaajat’ jatkaisivat työuriaan yli eläkeiän”, kertoo tutkimustuloksista Nextmile Oy:n toimitusjohtaja Antti Harjuoja.

Ongelma onkin siinä, haluavatko konkarit jatkaa uriaan. Vastaus on kielteinen, mikä on laittanut Software Finland ry:n aivoriihen liikkeelle, kertoo toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Aivan liian harva senioriosaaja haluaa jatkaa töitä, eli heidät on motivoitava paremmin. Ja paras tapa tähän on verotuksen muuttaminen työntekoon enemmän houkuttelevaksi. Kysymys on merkittävä koko Suomelle, koska alamme liikevaihto lähenee jo 20 miljardin kokoluokkaa – ja samat ongelmat koskevat suurelta osin muitakin keskeisiä aloja ja niiden osaajia”, paaluttaa Roiha.

Software Finland on puntaroinut verovaikutusten nykytilaa Suomen parhaiden asiantuntijoiden kanssa ja päätynyt ehdottamaan radikaalia uudistusta: ”Ikäveroalea” 60-vuotiaista ylöspäin.

”Meidän on pidettävä Suomessa parhaat osaajat pidempään töissä, niin ohjelmistoalalla kuin muutenkin. Tehokkaimmin tämä onnistuu marginaaliveron laskemisella. Esimerkiksi 5000 € kuukaudessa tienaava maksaa nyt marginaaliveroa 52,4 %, eli käteen jää siis 47,6 %. Ikäveroale tarkoittaa sitä, että 60-vuotias saisi käteen ainakin 60 prosenttia lisätuloistaan, 61-vuotias 61 %, 65-vuotias 65 %, ja jos 70-vuotiaalle osaajalle työ maistuu, käteen 70 %. Työnteko kannattaisi siis huomattavasti paremmin kuin nyt, ja vuosi vuodelta enemmän”, raamittaa Roiha ehdotusta.

”Tässä ei kukaan häviä, päinvastoin. Senioriosaajien kevyempi verotus on avain tuottavampaan Suomeen. Olisi valtava tuottavuusloikka, että senioriosaajat pysyisivät pidempään töissä ja samalla nuorten osaajien tulo työelämään lisäisi suomalaisten osaajien aivan liian vähäistä kokonaismäärää. Toimialallahan on jo vuosia ollut ja tulee olemaan koko näköpiirissä olevan tulevaisuuden ajan osaajapula”, avaa Roiha ehdotuksen suurta kuvaa.

Korkeiden marginaaliverojen leikkaaminen voisi jopa lisätä verotuloja

Roihan mukaan sekä Suomesta[i] että Ruotsista[ii] on paljon tutkimustuloksia, joiden mukaan hyvätuloisten verotuksen keveneminen ei pienennä julkisen sektorin nettosaatavia.

”Kevyempi verotus on merkittävin kannustin tehdä työtä enemmän. Vaikka hyvin ansaitsevien marginaaliveroprosentti olisi matalampi, niin tehdyn työn kokonaismäärä ja ansiotulot kasvaisivat, mikä voisi jopa kasvattaa verotuloja, etenkin pitkällä aikavälillä. Kun tuottavuus on laahannut Suomessa jo pitkään pohjamudissa, osaajien ja osaamisen määrää pitää kasvattaa. Tällainen uudistus voisi parantaa Suomen kokonaistuottavuutta merkittävästi.”

Yrityksilläkin työsarkaa

Roiha korostaa, ettei senioriosaajien urajatko ole vain verotuksesta kiinni.

”Verotus on se avain, jolla eläkeikää lähestyviä työntekijöitä voidaan ennen kaikkea motivoida. Tutkimus silti osoittaa, että myös esimerkiksi ohjelmistoyrityksillä itsellään on tässä paljon parannettavaa”, herättelee Roiha.

Tutkimus kertoo, että konkareiden arvostus ja varautuminen työurien jatkamiseen eivät yrityksissä vielä kunnolla kohtaa.

”Yritysten johtamista on näissä asioissa reippaasti kehitettävä. Vastanneista yrityksistä vain alle 30 % osaa tällä hetkellä toimia niin, että konkariosaajien hyvinvointi ja työmotivaatio varmistetaan työuran viimeisten 5 vuoden aikana. Hyvällä johtamisella vältettäisiin myös yllätykset eläköitymispäätöksissä ja siihen liittyen seuraajasuunnittelussa, tietotaidon siirtämisessä ja niin edelleen”, kuvaa Nextmilen Harjuoja nykypuutteita yritysten toiminnassa tutkimuksen tulosten valossa.

Lisätietoja:

Rasmus Roiha, Software Finland ry, toimitusjohtaja, 0400 180 434, rasmus@softwarefinland.fi

Antti Harjuoja, Nextmile Oy, toimitusjohtaja, 050 571 4011, antti@nextmile.fi

[i] Ks. esim. Kirkko-Jaakkola ja Kotamäki (2022). Kasvattaako ylimmän marginaaliveron kevennys verotuloja? Kansantaloudellinen aikakauskirja – 118. vsk. – 2/2022 ja Kuusi ja Kangasharju (2023). Hallitusohjelman veropolitiikka jää puolitiehen. ETLA. (https://www.etla.fi/ajankohtaista/kolumnit/hallitusohjelman-veropolitiikka-jaa-puolitiehen/)

[ii] Sørensen, P.B. (2010), Swedish Tax Policy: Recent Trends and Future Challenges, rapport till Expertgruppen i Studier i Offentlig ekonomi 2010:4. Finansdepartementet; Holmlund, B. & Söderström, M. (2011) Estimating Dynamic Income Responses to Tax Reform, B.E. Journal of Economic Analysis & Policy, vol. 11(1)

Software Finland ry on vuonna 1993 perustettu ainutlaatuinen yritysjohdon yhteisö ja ohjelmistoalan vaikuttaja. Toimintamme tärkein tavoite on jäsenyritystemme ja koko ohjelmistoalan kukoistus. Suomessa nimittäin tehdään huippulaadukasta ja kansainvälisesti kilpailukykyistä softaa, ja me uskomme, että sen avulla ratkaistaan maailman isotkin ongelmat. Mukana alaa koskevaan päätöksentekoon vaikuttamassa, tutkimusta ja koulutusta tukemassa sekä liiketoimintaansa kehittämässä on yli 600 softayritystä Suomesta. Software Finland ry tunnettiin vuoden 2023 alkuun asti nimellä Ohjelmisto- ja e-business ry ja vuoteen 2018 nimellä Ohjelmistoyrittäjät ry.

Lue lisää julkaisijalta Software Finland ry

”Verovarojen tuhlaukselle saatava stoppi” - Ohjelmistoala ehdottaa inhouse-kieltoa suurille kaupungeille ja hyvinvointialueille25.6.2024 11:40:20 EEST | Tiedote

Yksityisten ICT-yritysten työvoiman tuottavuus on yli 60 % parempi kuin saman alan inhouse-yhtiöiden. Tämän osoittaa Jyväskylän yliopiston vasta julkaistu tutkimus, jolle saadaan pian vielä jatkoa. ”Tulokset huutavat jo nyt tarvetta muutokseen. Ehdotamme, että inhouse-yhtiöiden käyttö kielletään suurilta kaupungeilta ja hyvinvointialueilta. Ne saavat kaiken tarvitsemansa vapailta markkinoilta”, lataa ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Yhä Suomen kasvuraketti” – Ohjelmistoala korjaa kannattavuuttaan8.4.2024 08:34:28 EEST | Tiedote

Ohjelmistoalalta kuuluu kaksijakoisia uutisia, kertoo alan uunituore Sykemittari-tutkimus. ”Yritykset panostavat nyt kehnon taloustilanteen heikentämään kannattavuuteen, minkä seurauksena rekrytointi on hidastunut. Samaan aikaan olemme Suomen nopeimmin kasvava ala – lähes kolme neljästä yrityksestä odottaa kasvua”, avaa alan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha. Henkilöstömäärän kasvua odottaa ohjelmistoalalla talouden heikosta yleistilanteesta huolimatta lähes puolet yrityksistä.

Suomen SaaS-bisnes kasvaa ”vain” sadoilla miljoonilla – ”Menestyksen salaisuus löytyy siitä, miten yritys asiakkaat verkossa kohtaa”14.12.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Uunituore tutkimus löytää yhden kiistattoman menestystekijän Suomen 100 suurimman SaaS-yrityksen (Software as a Service) taustalta. ”Tulokset ovat selkeät: Kasvun ja digitaalisen asiakaskokemuksen välillä on suora ja vahva yhteys”, kiteyttää tutkimuksen toteuttanut Mika Heikinheimo. ”SaaS-bisnes kasvaa keskimäärin 20 prosenttia, mutta kasvua maailmalle tavoitellaan silti aivan liian vähän. Potentiaali olisi paljon parempaan”, tulkitsee ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha.

”Eikö eduskunnassa tajuta, että digivallankumous on yritysvetoinen? Ohjelmistoalan väistyvä puheenjohtaja vaatii alan parempaa kuulemista5.12.2023 12:40:53 EET | Tiedote

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finlandin pitkäaikainen puheenjohtaja Pekka Walkama peräänkuuluttaa alan parempaa kuulemista yhteiskunnan keskeisissä ratkaisuissa. ”Suomen ja koko maailman ongelmat ratkaistaan pitkälti juuri ohjelmistovetoisilla teknologioilla, joita kehittävät etenkin yritykset. Silti eduskunnasta ei ole kutsuja valiokuntiin kuulunut, vaikka jäsenyrityksemme ovat monissa suurissa kysymyksissä avainasemassa”, ihmettelee puheenjohtajuudesta tänään luopunut Walkama.