Suomalaisen Aromtechin kasvua siivittää vilkastunut vaihdevuosikeskustelu – kasvutavoite lähes 70 %

Suomalainen terveystuotteiden valmistaja Aromtech Oy tähtää vahvaan kasvuun kahden seuraavan vuoden aikana. Terveyteen ja erityisesti naisten vaihdevuosiin liittyvä keskustelu on lisännyt kiinnostusta yhtiön hormonittomiin, kotimaisiin marjaöljyihin perustuviin tuotteisiin. Yhtiön öljyt valmistetaan Tornion tehtaalla. Kasvun vauhdittamiseksi Aromtech ottaa myös tuotejakelun omiin käsiinsä.

Aromtech valmistaa ja markkinoi tyrnin ja mustaherukan siemenöljyjä sisältäviä lääkinnällisiä tuotteita ja ravintolisiä apteekkien ja terveystuotekauppojen kautta. Tuotteet lievittävät limakalvojen, ihon ja silmien kuivuutta, ja tärkeä kohderyhmä ovat erityisesti vaihdevuosi-ikäiset naiset. Osa tuotteista sopii myös koko perheen käytettäväksi. Aromtechin tuotteet perustuvat laajoihin tieteellisiin tutkimuksiin ja kliinisiin kokeisiin.

Aromtechin tavoitteena on kasvattaa liikevaihtoaan nykyisestä kuudesta miljoonasta eurosta kymmeneen miljoonaan euroon vuoteen 2026 mennessä. Kasvun tukemiseksi Aromtech ottaa ensi vuoden alussa kotimaan jakelun omiin käsiinsä.

– Tämä on meille merkittävä strateginen muutos, sillä olemme useita vuosia käyttäneet ulkopuolista kumppania jakelussa. Tuotteemme ovat tieteellisesti tutkittuja, ja haluamme päästä itse kouluttamaan jälleenmyyjiä ja muutenkin paremmin palvelemaan asiakkaitamme. Meillä on aikaisempaa kokemusta hyvin toimivasta omasta jakelusta, ja uskomme tämän muutoksen osaltaan vahvistavan kasvuamme, korostaa Aromtechin toimitusjohtaja Helena Korte

Aromtech hakee kasvua Suomen lisäksi erityisesti Ruotsista. Ensi vuoden alusta alkaen jakelusta Ruotsissa ja Norjassa vastaa ruotsalainen RFSU, joka haluaa täydentää valikoimaansa vaihdevuosi-ikäisille suunnatuilla tuotteilla.

Vaihdevuosista keskustellaan vihdoin

Aromtechin kasvua siivittää myös vaihdevuosista käytävän keskustelun vilkastuminen ja väestön ikääntyminen. Teemasta on tehty jopa kansalaisaloite eduskunnalle.

– Vielä joitakin vuosia sitten vaihdevuosista keskusteltiin hyvin vähän, jos ollenkaan, mutta nykyään vaihdevuosi-ikäisten hyvinvoinnista puhutaan avoimemmin. Vaihdevuosien tuomat vaivat voivat huonontaa elämänlaatua hyvinkin paljon ja aiheuttaa sairauspoissaoloja ja työkyvyn heikkenemistä, kertoo Helena Korte.

Ennaltaehkäisyn ja itsehoidon merkitys tutkituilla tuotteilla korostuu, kun vaihdevuosi-ikäisiä on enemmän ja ihmiset elävät pidempään.

– Tuotteemme sopivat usein käytettäväksi kuivuuden hoidossa lääkehoidon tukena, tai joillekin apu voi olla riittävä myös ilman hormonaalisia tuotteita. Kaikille hormonivalmisteet eivät sovi tai niitä ei haluta käyttää.

USA:n markkinat avautuivat

Aromtech valmistaa tuotteita omalla Membrasin-tuotemerkillään ja sopimusvalmistuksena asiakkaan brändillä. Membrasinin osuus liikevaihdosta on lähes 40 prosenttia. Tuotteita viedään yli 20 maahan, ja liikevaihdosta 75 prosenttia tulee viennistä. Tärkeimpiä vientimaita Suomen ja Ruotsin lisäksi ovat USA, Benelux-maat, Ranska, Tanska ja Islanti, joissa tuotteita myydään Membrasin-brändillä.

– Pohjoismaat ja erityisesti Suomi ja Ruotsi ovat kotimarkkinaamme, jossa tuotteita on myyty jo yli 25 vuotta. Tämän markkinan osuus on noin 25 prosenttia liikevaihdostamme, kertoo Helena Korte.

Membrasin-tuotteet ovat menestyneet hyvin myös Pohjois-Amerikan markkinoilla, jossa tuotteet ovat olleet vuodesta 2018 lähtien. Tuotteita myydään esimerkiksi Amazonissa ja Walmartissa, ja tähän mennessä tuotteita on myyty Yhdysvalloissa kuluttajille yli 25 miljoonalla dollarilla.

Myyntiä tuetaan myös rekrytoinneilla. Leena Viljanen on nimitetty Suomen liiketoimintajohtajaksi elokuun alusta alkaen. Hänen vastuulleen kuuluvat muun muassa kotimaan liiketoiminnan kehittäminen ja johtaminen. Leenalla on monipuolinen, yli 20 vuoden kokemus lääke- ja laitemyynnin ja markkinoinnin tehtävistä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa.

Helena Korte, toimitusjohtaja, Aromtech Oy, p. 0407446172, helena.korte@aromtech.com

Aromtech Oy on suomalainen 25 vuotta sitten toimintansa aloittanut terveystuotteita ja niiden ainesosia kehittävä ja valmistava yritys, jonka kotipaikka on Tornio. Tuotteiden aktiiviaineina ovat erityisesti marjojen siemenöljyt, jotka valmistetaan Aromtech Oy:n tehtaalla käyttäen luontoystävällistä liuotinvapaata SFE-menetelmää (ylikriittinen uutto, supercritical fluid extraction). Raaka-aineina käytetään luomumarjojen lisäksi mahdollisimman paljon elintarviketeollisuuden sivuvirtoja. Yritys on alusta saakka tehnyt yhteistyötä yliopistojen, tutkimuslaitosten sekä lääkäreiden kanssa tuotteiden kehityksessä ja kliinisessä tutkimuksessa. Aromtech Oy:n liikevaihto vuonna 2023 oli 6 miljoonaa euroa. Yhtiössä työskentelee noin 25 henkilöä.

www.aromtech.com https://membrasin.com/fi/

Lossiliikenteen sähköistyminen tuo Järvi-Suomen rannoille veneiden latausasemia – vihreä siirtymä parantaa myös huoltovarmuutta14.8.2024 13:45:18 EEST | Tiedote

Valtion omistajaohjaus on linjannut, että kaikkien Suomen vesistöissä liikennöivien lauttojen tulisi kulkea tulevaisuudessa uusiutuvalla energialla. Sähköistämisen myötä rannoille asennetaan latausasemia, joka kannustaa muutakin vesiliikennettä siirtymään uusiutuvilla energiamuodoilla käyviin aluksiin. Järvi-Suomessa seilaa 20 lossia, joista suurin osa kulkee tällä hetkellä dieselillä. Tulevaisuudessa lautat kulkevat kokonaan akkusähköllä tai hybridinä. Sähkötekniikan asiantuntija LST Service on ottanut urakakseen Järvi-Suomen lossien sähköistämisen seuraavien vuosien aikana. – Lossien ja lauttojen sähköistäminen on saatu Suomessa hyvään alkuun. Merialueilla kulkee jo sähköisiä lauttoja, ja seuraavaksi sama kehityssuunta on tavoitteena myös muilla vesistöalueilla, kertoo LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto. LST Servicellä on Järvi-Suomessa kaksi sähköasentajaa hoitamassa lauttojen sähköistyksiä. – Arvioimme, että töiden määrä lisääntyy tulevaisuudessa, jolloin voimme myös työllist

Lääkekehitysyhtiö Faron Pharmaceuticals sai myönteisiä uutisia FDA:lta verisyöpälääkkeen myyntilupaan liittyvien kliinisten kokeiden suhteen11.7.2024 09:13:27 EEST | Tiedote

Suomalainen lääkekehitysyhtiö Faron Pharmaceuticals on käynyt Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirasto FDA:n kanssa virallisia keskusteluja myelodysplastisen syndrooman (MDS) hoitoon tarkoitetun lääkkeen myyntiluvan edellyttämistä toimista. FDA ehdottaa nopeampaa ensilinjan 3. vaiheen tutkimusta korkea riskin MDS-potilailla eikä vaadi erillistä 3. vaiheen tutkimusta potilailla, jotka eivät ole saaneet apua nykyisestä standardihoidosta (r/r, relapsed/refractory). FDA:n ohjeistus on osa Project Frontrunner -hanketta, jossa lupaavat hoidot tuodaan mahdollisimman nopeasti laajemman potilasryhmän käyttöön. FDA:n ehdottama tutkimustapa nopeuttaisi myyntiluvan saamista ja pienentäisi myyntilupaan johtavien tutkimuksen kustannuksia merkitsevästi, mikäli tulokset jatkuvat nykyisten kaltaisina. Faron Pharmaceuticals Oy on kliinisen vaiheen lääkekehitysyhtiö, joka keskittyy kehittämään Clever-1-reseptoreihin kohdistuvaa hoitoa, jotta saataisiin aikaan immuunireaktio syöpää vastaan. Kun otetaan h

Faron julkistaa täyteen merkityn 30,7 miljoonan euron osakeannin lopullisen tuloksen20.6.2024 09:06:11 EEST | Tiedote

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄILLE ALUEILLE TAI MILLÄÄN MUULLA ALUEELLA TAI MILLEKÄÄN MUULLE ALUEELLE, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKAISEMINEN OLISI LAINVASTAISTA. TÄMÄ TIEDOTE ON TEHTY AINOASTAAN TIEDOTTAMISTARKOITUKSESSA EIKÄ SE OLE PYYNTÖ, KEHOTUS, SUOSITUS, TARJOUS TAI NEUVONANTO KELLEKÄÄN HENKILÖLLE HANKKIA MITÄÄN ARVOPAPEREITA. KATSO TÄRKEÄ HUOMAUTUS TÄMÄN TIEDOTTEEN LOPUSTA. Lehdistötiedote, 20.6.2024 kello 9.00 (Suomen aikaa) Keskeisiä tietoja Osakeanti herätti merkittävää kiinnostusta sekä nykyisissä osakkeenomistajissa että uusissa sijoittajissa ja ylimerkittiin. Yhtiö keräsi osakeannin kautta yhteensä noin 30,7 miljoonaa euroa, mistä noin 3,7 miljoonan euron osuus maksetaan konvertoimalla Yhtiön Pääomalainoja (kuten määritelty jäljempänä) ja niihin liittyviä järjestelypalkkioita ja korkoja Yhtiön osakkeiksi. Osakeannin seurauksena, noin 27 miljoo

Faron aloittaa osakeannin ja julkistaa esitteen; alustavasti enintään 30 714 592 Tarjottavaa Osaketta; Merkintähinta 1,00 euroa Tarjottavalta Osakkeelta4.6.2024 09:09:22 EEST | Tiedote

EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI, YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANISSA TAI ETELÄ-AFRIKASSA TAI NÄILLE ALUEILLE TAI MILLÄÄN MUULLA ALUEELLA TAI MILLEKÄÄN MUULLE ALUEELLE, JOSSA LEVITTÄMINEN TAI JULKAISEMINEN OLISI LAINVASTAISTA. TÄMÄ TIEDOTE ON TEHTY AINOASTAAN TIEDOTTAMISTARKOITUKSESSA EIKÄ SE OLE PYYNTÖ, KEHOTUS, SUOSITUS, TARJOUS TAI NEUVONANTO KELLEKÄÄN HENKILÖLLE HANKKIA MITÄÄN ARVOPAPEREITA. KATSO TÄRKEÄ HUOMAUTUS TÄMÄN TIEDOTTEEN LOPUSTA.

Faron Pharmaceuticals julkaisi ensimmäisiä faasin II tuloksia leukemiapotilailla – vahvistavat aiemmat lupaavat faasi I tulokset, BEXMAB-tutkimuksessa hoidetuista MDS-potilaista 79 % sai kliinisen hyödyn20.5.2024 09:07:22 EEST | Tiedote

Faron Pharmaceuticals julkaisi lisää erinomaisia tuloksia kokeellisesta bexmarilimab-tutkimuslääkkeestä verisyövän hoidossa. Nämä ensimmäiset faasin II tulokset vahvistavat tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa saatuja positiivisia tuloksia bexmarilimab-täsmäimmunoterapian tehosta useisiin pahanlaatuisiin hematologisiin kasvaimiin eli verisyöpiin. Tutkimuksessa pidempään hoidettujen MDS-potilaiden hoitovasteet ovat säilyneet pääosin hyvinä ja elinajanodote on pidentynyt huomattavasti odotetusta.