Varsinais-Suomen ELY-keskus

Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystyskausi on ollut vilkas ja jatkuu lokakuun loppuun

Jaa

Tänä vuonna Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa päällystetään yhteensä yli 500 kilometriä maanteitä sekä jalankulku- ja pyöräilyväyliä. Vastaaviin kilometrimääriin päästiin viimeksi vuonna 2020. Tilannetta selittää hallituksen korjausvelan taittamiseen myöntämä lisärahoitus. Perusväylänpidon ja lisärahoituksen myötä päällysteisiin ja tiemerkintätöihin on tänä vuonna käytössä yhteensä noin 53 M€.

Tie 12157 Turun Hirvensalossa ennen ja jälkeen päällystystöiden.
Tie 12157 Turun Hirvensalossa ennen ja jälkeen päällystystöiden.

Päällystyskausi päästiin aloittamaan Varsinais-Suomessa huhtikuun puolessa välissä ja Satakunnassa noin viikkoa myöhemmin. Päällystyskausi on ollut vilkas, ja työt jatkuvat vielä lokakuun lopulle.  Tällä hetkellä noin 80 prosenttia töistä on tehty. Muutama kohde odottaa vielä päällystyskalustoa saapuvaksi, ja syksyn sääolojen toivotaankin olevan töille suotuisia: mahdollisimman poutaisia ja lämpimiä, jotta kausi saadaan vietyä päätökseen.

Päällystystöitä on tehty kuudessa varsinaisessa päällystysurakassa kahden urakoitsijan voimin. Näiden lisäksi kilpailutettiin erillinen useampivuotinen maanteiden paikkausurakka, joka vastaa päällysteiden paikkauksista sekä Varsinais-Suomen että Satakunnan alueella. Aikaisemmin päällystepaikkaukset toteutettiin maanteiden hoitourakoissa, mutta jatkossa paikkauksista vastaa yksi urakoitsija.

500 kilometrin raja tulee täyttymään

Tämän vuoden päällystyskilometreille asetettiin valtakunnallinen 4000 kilometrin tavoite. Tästä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle osoitettu tavoitekilometrimäärä on 500 kilometriä, joka tullaan saavuttamaan, mikäli syksyn työt sujuvat odotetulla tavalla.  Vielä alkukeväästä ennen urakkakilpailutuksia ja lopullista tietoa kustannustasosta arvioitiin päällystysmäärän asettuvan noin 400 km:iin.

500 kilometrin rajapyykin rikkoutuminen on merkittävä asia, jonka toivotaan näkyvän tienkäyttäjille niin maanteillä kuin jalankulun- ja pyöräilyn väylillä. Maanteiden päällystyskilometrit nousevat tänä vuonna noin 470 km:iin, mikä on 3,5-kertainen viime vuoteen nähden, jolloin päällystysohjelma oli lyhin vuosikymeniin. Viimeisen vuosikymmenen aikana on päällystetty vastaava määrä ainoastaan vuosina 2017 ja 2020.  Jalankulun- ja pyöräilyn väyliäkin päällystetään tänä vuonna ennätykselliset 31 kilometriä.

Korjausvelka lähtee taittumaan

Viime vuosien niukan rahoitustason vuoksi päällystystoimenpiteitä on jouduttu priorisoimaan vilkkaimmalle verkolle. Tänä vuonna vilkkaimman verkon osuus päällystystöistä tulee olemaan noin 45 % ja loput 55 %:a toimenpiteistä kohdistuu muulle verkon osalle eli seutu- ja yhdysteille.

Priorisoinnin myötä vilkkaasti liikennöidyn verkon korjausvelka eli huonokuntoisten jaksojen määrä on pysynyt kutakuinkin samana viime vuosina. Muun tieverkon kunto on sen sijaan heikentynyt vuodesta 2021 alkaen jyrkästi. Ennusteiden valossa vilkkaasti liikennöidyn verkon kunnolliset tavoitteet pysyvät edelleen ennallaan, ja muulla tieverkolla olevien huonokuntoisten tieosuuksien määrän kasvu lähtee lisärahoituksen myötä taittumaan. Vähäliikenteisellä tieverkolla on kuitenkin niin paljon korjausvelkaa, että sen vähentäminen vaatii pitkäjänteistä työtä. 

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tienpidon asiantuntija Hanna Skants, p. 0295 022 824

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

ELY-keskus selvittää Turun kehätien Kauselan eritasoliittymän liikenneturvallisuuden ja sujuvuuden parantamista18.12.2024 14:00:06 EET | Tiedote

E18/kt 40 Turun kehätiellä on tunnistettu ajoittaisia toimivuusongelmia Kauselan eritasoliittymän kohdalla. Toimivuusongelmia esiintyy erityisesti arki-iltapäivisin kehätieltä Hämeentielle suuntautuvan liikenteen osalta. ELY-keskus on asettanut kehätielle ennen ruuhkautuvaa ramppia liikenteen ruuhkautumisesta varoittavan liikennemerkin sekä käynnistänyt liikenteellisen toimivuustarkastelun eritasoliittymästä. ELY-keskus tekee toimivuustarkastelun tulosten pohjalta päätöksiä jatkotoimenpiteistä eritasoliittymän turvallisuuden ja sujuvuuden parantamiseksi.

Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet - tienhoitotoimista huolimatta ei aina saada tavoiteltua laatutasoa18.12.2024 12:35:01 EET | Tiedote

Viime päivinä on ollut poikkeuksellisen hankalat keliolosuhteet. Lumen päälle satoi vettä ja sen jälkeen tiet jäätyivät taas uudelleen. Suurimmat ongelmat ovat olleet vähäliikenteisillä teillä, joiden liukkaudentorjuntaa hoidetaan hiekoittamalla. Nopeissa kelimuutoksissa kaikkia teitä ei ehditä hoitaa heti kuntoon ja liukkaudentorjuntatoimenpiteiden hyödyt ovat jääneet lyhytaikaisiksi. Hoitotoimet ovat olleet käynnissä lähes tauotta, mutta siitä huolimatta aina ei olla saavutettu tavoiteltavaa laatutasoa. Myös tienkäyttäjiltä on tullut runsaasti palautetta teiden liukkaudesta etenkin vähäliikenteisiltä teiltä.

Liikenneturvallisuustarkastus valtatielle 8: Parannustoimia Turku–Merikarvia välillä16.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut valtatien 8 Turku–Merikarvia välin liikenneturvallisuustarkastuksen tulokset. Tarkastuksessa kartoitettiin tieosuuden nykytilaa ja analysoitiin viiden viime vuoden aikana tapahtuneita onnettomuuksia. Tulosten perusteella on laadittu listaus toimenpiteistä, joilla tieosuuden liikenneturvallisuutta voidaan parantaa. Työ tukee tieliikenneturvallisuuden nollavisiota sekä Suomen tavoitetta puolittaa tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten määrä vuoteen 2030 mennessä.

Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin3.12.2024 09:15:00 EET | Tiedote

Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye