Sofia Virta: Pääministeri Orpo, postitin vaihtoehtobudjettimme teille uudestaan

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta osoitti aiemmin lauantaina terveisensä pääministeri Petteri Orpolle, että talouden tasapainottamiseen ei tarvita perussuomalaisia. Virta tarjosi Vihreitä vaihtoehdoksi hallitusyhteistyöhön. Pääministeri Orpo kommentoi myöhemmin, ettei muista, mitä Vihreiden vaihtoehtobudjetissa luki.

– Orpo peräänkuulutti konkreettisia vaihtoehtoja ja kun toimittaja viittasi Vihreiden vaihtoehtobudjettiin, Orpo myönsi, ettei muista, mitä vaihtoehtobudjetissamme luki, Virta naurahtaa.

Pääministeri Orpo on useaan otteeseen peräänkuuluttanut oppositiolta vaihtoehtoja. Virran mukaan vaihtoehtoja on selvästi esitetty.

– Jos hallitus hokee jatkuvasti omaksi puolustuksekseen, ettei oppositio ole tuonut heille vaihtoehtoja, miten voi olla, ettei pääministeri ole edes ollut tutustunut meidän vaihtoehtoomme? Vai onko niin, että eivät ne vaihtoehdot aidosti häntä kiinnosta, mutta niiden puuttesta on helppo syyttää oppositiota? Virta pohtii.

Virta toivoo, että vaihtoehdoista päästäisiin keskustelemaan kasvotusten, jotta pääministeri voi harkita, olisiko kokoomuksenkin kannalta suotuisaa harkita uusia hallituskumppaneita.

– Olisi hienoa, että voisimme keskustella tästä asiasta ihan kasvotusten, jotta voisin varmistaa, että pääministeri Orpo voi käyttää asiaan hetken ajastaan ja sisäistää meidän vaihtoehtomme. Ihan alkajaisiksi lähetin viime syksyn vaihtoehtobudjetin pääministeri Orpolle uudestaan, jotta hän voi tutustua siihen vaikka heti tänään, Virta kertoi.

Vihreiden syksyllä 2023  julkaistun vaihtoehtobudjetin sopeutustaso oli samaa luokkaa kuin hallituksen silloinen sopeutustaso. Tänä syksynä Vihreät aikovat julkaista jälleen uuden vaihtoehtobudjetin.

Tutustu tästä Vihreiden viime syksynä julkaistuun vaihtoehtobudjettiin >>

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo: Tarvitsemme metsiensuojelurahaston suojelun ja ennallistamisen varmistamiseksi28.9.2024 10:50:00 EEST | Tiedote

Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo esittää Vihreiden puoluekokouksessa pitämässään puheessa uuden metsiensuojelurahaston perustamista. Metsiensuojelurahaston kautta suojeltaisiin ja ennallistettaisiin suomalaista metsäluontoa. Ohisalo vaatii puheessaan myös Euroopan komissiolta jo päätettyjen ilmasto- ja luontotoimien toimeenpanon varmistamista sekä tarvittavia lisätoimia myös tällä kaudella.

Sofia Virta: “Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle”24.9.2024 12:39:41 EEST | Tiedote

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta puhui ryhmäpuheessaan pääministeri Petteri Orpolle ja kysyi, onko tämä todella se johtajuustarina, jonka ministeri Orpo toivoo jättävänsä historiankirjoihin. Virta ei ole eri mieltä hallituksen tavoitteesta tasapainottaa Suomen talous mutta ei hyväksy keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.