Hyvää Suomesta -merkki löytyy nyt myös kotimaisesta eläintenruoasta

Suomalaisesta raaka-aineesta ja työstä kertovaa Hyvää Suomesta -alkuperämerkkiä voi käyttää nyt myös eläintenruoissa. Merkin kriteerit rehuille ja lemmikkien ruoalle ovat täsmälleen samat kuin elintarvikkeillekin. Lemmikkien omistajia ja ruoan tuottajia kiinnostaa yhä enemmän eläinten ruokaan tulevien raaka-aineiden alkuperä, sillä niin lemmikkien kuin tuotantoeläinten ruokintaan ja hyvinvointiin kiinnitetään yhä enemmän huomiota. Kotimaisilla valinnoilla halutaan myös vahvistaa huoltovarmuutta ja edistää kiertotaloutta hyödyntäviä ja edistäviä ratkaisuja.

Hyvää Suomesta -merkki laajenee koskemaan myös eläinten ruokaa
Hyvää Suomesta -merkki laajenee koskemaan myös eläinten ruokaa Nina Grönqvist ja Henri Uotila Ruokatieto Yhdistys

Kotimainen alkuperä kiinnostaa eläinten omistajia

Hyvää Suomesta -merkki on toiminut elintarvikkeiden kotimaisuustakeena jo yli 30 vuotta. Tilausta merkin toiminnan laajentamiselle myös eläinten ruokiin on, sillä lainsäädäntö ei edellytä eläinrehun raaka-aineiden alkuperämaan ilmoittamista.

• Olemme iloisia siitä, että voimme laajentaa Hyvää Suomesta -merkin nyt myös eläinten ruokaan. Kiinnostus eläinten ruoan alkuperää ja jäljitettävyyttä kohtaan on kasvanut viime aikoina vahvasti, ja myös eläinten omistajilla on oikeus tietää, mistä heidän eläintensä ruoka tulee. Hyvää Suomesta -merkki on ainoa eläinten ruoan tunnus, joka kertoo kotimaisesta raaka-aineesta, toteaa Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.

Ensimmäisten yritysten joukossa Hyvää Suomesta -merkin eläinten ruoissa ottavat käyttöön NEUfrau Oy ja Alavuden öljynpuristamo

Neufrau Oy on ensimmäisenä koiranruoan valmistajana ottanut käyttöön Hyvää Suomesta -merkin tuotteissaan. Neufrau Oy:n toimitusjohtaja Tytti Takanen toteaa Hyvää Suomesta -merkin kertovan yrityksen sitoutumisesta laatuun.

• Olemme innoissamme ja ylpeitä tästä tunnustuksesta. Hyvää Suomesta -merkki on meille osoitus siitä, että olemme oikealla tiellä. Se vahvistaa sitoutumistamme laatuun ja kotimaisuuteen, jotka ovat meille ensisijaisen tärkeitä arvoja. Haluamme tarjota parasta paitsi koirille, myös heidän omistajilleen, ja tämä merkki on siitä paras todiste.

Alavuden öljynpuristamo jalostaa kotimaista rypsiä elintarvikekäyttöön. Tuotannossa syntyy eläinten rehukäyttöön erinomaisesti soveltuvaa rypsipuristetta ja rehuöljyä, joista jatkossa löytyy Hyvää Suomesta -merkki.

• Käytämme Hyvää Suomesta -merkkiä jo elintarviketuotteissamme, joten on luonteva askel ottaa se käyttöön myös rehutuotteissa. Kotimainen raaka-aine on toimintamme perusta, joten haluamme ehdottomasti liputtaa sen puolesta myös eläinten ruoissa, kertoo Alavuden öljynpuristamon toimitusjohtaja Hanna Yli-Kuha.

Kotimaisuudesta kertovan Hyvää Suomesta -alkuperämerkin voi saada, kun tuote täyttää tarkat kriteerit:

• Liha, kala, muna ja maito sellaisenaan ja osana muita elintarvikkeita on aina 100 % suomalaista.
  • Jos pakkauksessa on vain yhdenlaista raaka-ainetta, on sen oltava 100 % suomalaista.
  • Monen raaka-aineen tuotteessa raaka-aineesta 75–100 % on suomalaista.
  • Lopputuotteen valmistus ja pakkaaminen Suomessa.

Kriteereiden toteutumista valvotaan ulkopuolisten valvonta-ammattilaisten toimesta.

Lisätietoja:

Ruokatieto Yhdistys/Hyvää Suomesta -merkki:
Anni-Mari Syväniemi, toiminnanjohtaja, puh. 050 511 8909, anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi

Neufrau Oy:
Tytti Takanen, puh. 040 583 8788, tytti.takanen@neufrau.fi

Alavuden Öljynpuristamo:
Hanna Yli-Kuha, puh. 040 189 5530, hanna.yli-kuha@alavuden.fi

Hyvää Suomesta -alkuperämerkki laajenee koskemaan myös lemmikkien ruokia
Nina Grönqvist Ruokatieto Yhdistys
Hyvää Suomesta -merkki voi todistaa nyt myös kotieläinten rehujen kotimaisuuden
Henri Uotila Ruokatieto Yhdistys

Hyvää Suomesta

Hyvää Suomesta -merkistä tunnistat helposti taatusti kotimaisen ruoan, joka on valmistettu Suomessa kotimaisista raaka-aineista. Merkki ansaitaan täyttämällä tiukat kriteerit ja sen käyttöä valvotaan. Noin 12 000 tuotteen valikoimasta löytyy tuotteita kaikkiin ruokavalioihin ja kaikille kukkaroille. Merkkiä hallinnoi Ruokatieto Yhdistys ry.

Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista30.8.2024 14:22:32 EEST | Tiedote

Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä 2 miljardista 4 miljardiin vuoteen 2031 mennessä olevan hyvin linjassa jäsenyritystensä tavoitteiden kanssa. Kaksinkertaistaminen on tavoitteena kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen edellyttää toteutuakseen pitkäaikaista sitoutumista sekä yrityksiltä että valtiolta. Ruokaketju on valmis yhteistyössä sitoutumaan Ruokatiedon johdolla ruoka-alan kasvuohjelmaan ja toivoo valtion tukea järjestäytymisen vauhdittamiseksi ja täysimittaisen vientityön aloittamiseksi.