Uutuuskirja kertoo rakastetun Aira Samulinin tarinan – loppuun asti

”Elämä on ainutlaatuinen lahja. Se kannattaa elää niin, että itsestä jää tänne myönteinen jälki.” − Aira Samulin

Sauli Miettisen Rakas Aira –kirja syntyi tanssitaiteilija Aira Samulinin toiveesta jättää jälkeensä viisas kirja.

Aira kohtasi viimeisinä elinvuosinaan menestyksen ohella useita tragedioita, kuten tyttären kuoleman, aivoinfarktin sekä pandemian aikaisen eristyneisyyden ja koronasulun aiheuttaman talousahdingon.

Aira Samulin kertoi ymmärtäneensä pandemian myötä, millaista monen vanhuksen yksinäisyys on. Vaikeuksista huolimatta hän ei koskaan antanut periksi vaan eli täysillä loppuun asti. Hänen elämässään säilyivät aina ilo ja usko parempaan huomiseen.

Rakas Aira –uutuuskirjassa Samulinin läheisimmät henkilöt kertovat, miten elämäniloinen ja energinen Aira piti kiinni arvoistaan ja imagostaan. Kirjassa haastatellaan useita Airan läheisiä, kuten pojantytär Kiti Samulinia, tanssitaiteilija Jorma Uotista ja psykologi Pirkko Lahtea. Hänen henkinen perintönsä jatkuu ja näkyy esimerkiksi matkailukohde Hyrsylän Mutkassa.

Airan tarina on loppuun saakka rohkaiseva ja valoa tuova. Kirja on kertomus resilienssistä, kyvystä elää muutosten keskellä ja säilyttää oma itsensä.

Sauli Miettinen on Helsingissä asuva tietokirjailija, joka ystävystyi Aira Samulinin kanssa kymmenen vuotta ennen tämän kuolemaa.  Miettiseltä on aiemmin julkaistu teokset Marlene Dietrich – nainen ja tähti (2011), Uskomaton Aira Samulin (2016), Jorma Uotinen (2020), Muska (2022) ja Pepe Willberg – Muuttuvat tiet (2022).

Rakas Aira ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Eija Ahvon lukemana äänikirjana. Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 17.10.

Pdf-vedokset, arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi