Ruoan hinta vaihtelee postinumeron mukaan – miksi saman kahvin hinnassa on 125 % vaihtelua?

Ruoan hinta vaikuttaa merkittävästi kuluttajien arkeen ja hintoja vertaillaan niin kotitalouksissa kuin medioissakin ahkerasti. Saman tuotteen hinta voi vaihdella rajusti paitsi alueellisesti myös saman kaupassakäyntialueen sisällä. Miksi esimerkiksi kahvin hinta vaihtelee jopa 125 % saman ketjun kahdessa eri kaupassa kilometrin säteellä? Lidlin mielestä halvat hinnat kuuluvat kaikille, ja Lidleissä on 99-prosenttisesti samat hinnat ympäri maan.

Kuluttaja hyötyy kauppojen hintakilpailusta, mutta ruoan hinnan alueellinen vaihtelu voi helposti jäädä huomaamatta. Monesti ruokaostokset tehdään aina samassa kaupassa ja ymmärrettävästi yksittäiselle kuluttajalle hintojen vertailu on vaikeaa.

– Seuraamme tarkkaan ruoan hintaa ympäri Suomen. Olemme havainneet, että muissa ruokakaupoissa on ruoan hinnassa voimakasta alueellista vaihtelua ja arkisia tuotteita hinnoitellaan paitsi alueellisesti, myös myymäläkohtaisesti. Esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa voi saman ruokakauppaketjun myymälöissä olla rajustikin eri hintoja samalle tuotteelle. Kuluttajat maksavat siis eri postinumeroalueilla ruoasta eri hintaa, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Sama kahvipaketti maksaa esimerkiksi monessa Helsingin myymälässä 2,59 euroa kun taas saman ketjun toisessa myymälässä 1,15 euroa. Saarioisen lihamakaronilaatikko maksaa Lappeenrannassa 2,05 euroa ja pääkaupunkiseudulla 2,49 euroa.

– Mielestämme ei ole reilua, että hinnat vaihtelevat niin rajusti eri postinumeroalueilla. Siksi meillä on 99-prosenttisesti samat hinnat kaikissa myymälöissämme. Haluamme tarjota Suomen edullisimmat hinnat asuinpaikasta riippumatta, ilman turhaa kikkailua. Asiakkaamme voivat luottaa siihen, että ruokaostokset maksavat saman verran kotikunnan Lidlissä ja mökkikunnan Lidlissä, Heinrichs kertoo.

Poikkeukset Lidlin hinnoittelussa ovat seurausta tilanteesta, jossa Lidlin valtakunnallinen hinta ei ole paikallisesti edullisin. Tällöin yksittäinen tuote on saatettu hinnoitella alemmaksi kyseisellä alueella.

Lidl haluaa puhua avoimesti hinnoista ja nostaa kuluttajien tietoisuuteen alueellista hinnoittelua.

– Läpinäkyvä hinnoittelu on edellytys sille, että kuluttajat voivat tehdä perusteltuja valintoja ja löytää itselleen sopivimman kaupan. Ei voi väittää olevansa ’Suomen halvin ruokakauppa’, jos väite perustuu vain yksittäiseen rajattuun, paikalliseen hintavertailuun, Heinrichs toteaa.

Yli miljoona ilmaista tuotetta lunastettiin Lidlin paistopistetempauksessa – suosituin tuote vegaaninen4.10.2024 09:57:13 EEST | Tiedote

Lidl teki syyskuussa kaikkien aikojen herkkutempauksen: Lidl Plus -etuohjelmaan lanseerattiin kampanja, jossa asiakas pystyi parhaimmillaan saamaan joka päivä kupongin ilmaiseen paistopistetuotteeseen. Kampanja oli asiakkaiden keskuudessa suosittu, ja ilmaisia paistopistetuotteita haettiin Lidlistä yli miljoona. Suosituin tuote asiakkaiden keskuudessa oli omenatasku, joka sopii myös vegaaniseen ruokavalioon.

Lidl ottaa käyttöön 20 prosentin alennuksen punalappuihin1.10.2024 13:41:28 EEST | Tiedote

Punalaputettujen tuotteiden osto on valtavirtaistunut ja on nykyisin arkipäivää. Lidl laittaa tuotteet alennukseen poikkeuksellisen aikaisin: monien kylmätuotteiden kohdalla jo kuusi päivää ennakkoon tai kuivatuotteen kohdalla jopa monta kuukautta ennakkoon. Lokakuun alusta alkaen näiden tuotteiden alennus on ensin 20 prosenttia, ja osa tuotteista saa viimeisenä myyntipäivänä 50 prosentin alennuksen.