Varsinais-Suomessa on pulaa ammattiosaajista

Kauppakamarien yhteisen kyselyn mukaan liki puolella yrityksistä on pulaa osaavasta työvoimasta, ja 59 prosenttia yrityksistä kertoo osaavan työvoiman saatavuuden rajoittavan liiketoiminnan kasvua ja kehittämistä. Varsinais-Suomessa pulaa on hieman keskiarvoa vähemmän. Eniten pulaa on ammattiosaajista.

Noin puolet kyselyyn vastanneista kertoo, että suurin pula yrityksessä on nimenomaan ammattiosaajista. Jere Satamo

Varsinais-Suomen elinkeinoelämän työvoimatilanne on tällä hetkellä hieman valtakunnallista keskiarvoa parempi. Osaavan työvoiman puuttumisesta raportoi reilut 35 prosenttia kyselyyn vastanneista, kun vastaava luku oli viime vuonna 57 prosenttia. Osaavan työvoiman saatavuus rajoittaa yrityksen kasvua ja liiketoiminnan kehittämistä 41 prosentin mukaan. Viime vuonna vastaava luku oli hieman suurempi, 47 prosenttia.

”Yrityksillä on edelleen osaajatarpeita, vaikka vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna pula ei ole aivan yhtä suuri”, arvioi Turun kauppakamarin asiantuntija Satu Lindén

Tulokset enteilevät myös, että kysyntä osaajista kasvaa. Kyselyyn vastanneista varsinaissuomalaisista yrityksistä noin puolet (46 %) ennakoi rekrytointitarpeita olevan seuraavan kuuden kuukauden aikana, ja jopa 57 prosenttia näki rekrytointitarpeita tulevan 2–3 vuoden aikajänteellä. Viime vuonna vastaavassa kyselyssä lähitulevaisuuden rekrytointitarpeistaan kertoi kolmannes vastanneista ja pidemmän aikavälin rekrytointitarpeita oli 63 prosentilla vastanneista.

”Yritykset raportoivat tälläkin hetkellä, että osaajapulan takia investointeja ei uskalleta tehdä, nopeisiin asiakastarpeisiin ei pystytä vastaamaan ja esimerkiksi tekoälyn tuomat mahdollisuudet jäävät yrityksessä hyödyntämättä”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen

Varsinaissuomalaiset yritykset vastasivat mm. näin:

Nopeisiin asiakastarpeisiin ei pystytä vastaamaan halutulla tavalla osaajapulan vuoksi. Kauppoja jää saamatta.

Ammattitaitoisen hyvän ja kokeneen lakimiehen saanti on erittäin hankalaa. Kilpailukykyiset hakijat siirtyvät pääkaupunkiseudulle, jossa on huomattavasti parempi palkkataso.

Osaavaa, motivoitunutta henkilöstöä ei ole vapailla markkinoilla. Kaikki osaajat ovat jo töissä. Koulutamme itse nuoria innokkaita oppijoita omiin tarpeisiin.

Ammattiosaajista suurin pula

Noin puolet kyselyyn vastanneista kertoo, että suurin pula yrityksessä on nimenomaan ammattiosaajista. Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneita etsii puolestaan 30 prosenttia yrityksistä ja yliopistokoulutettuja 20 prosenttia.

Myös Turun kauppakamarin toimialueella suurin tarve on ammatillisen koulutuksen suorittaneista, joita etsii puolet vastanneista (52 %), ammattikorkeakoulutuksen suorittaneista pulaa on 32 prosentilla ja yliopistokoulutuksen suorittaneita havittelee 15 prosenttia vastanneista.

”Vastausten perusteella yritysten huolet kohdistuvat erityisesti nuorten ammattiosaamiseen ja työelämävalmiuksiin, ja huoli on ennen kaikkea osaamisen laadusta”, toteaa Pulkkinen.

“Kun pulaa on ammattiosaajista, herää huoli, onko ammatillisen koulutuksen järjestäjien vuoden 2025 rahoituksesta vähennettävät, suuruudeltaan yli 120 miljoonan euron leikkaukset, tarkoituksenmukaisia”, pohtii Turun kauppakamarin asiantuntija Lindén.

Leikkaukset tulevat kohdistumaan ammatinvaihtajiin, omaa osaamistaan kehittäviin tai erikoistuviin ammattilaisiin, eli opiskelijaryhmänä aikuisiin.

Kauppakamarien osaajakysely tehtiin syyskuussa ja siihen vastasi 986 yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn vastasi 79 Turun kauppakamarin jäsenyritystä.

Lisätiedot:
Satu Lindén
asiantuntija, osaamisasiat
puh. 041 530 3000, satu.linden@kauppakamari.fi

Suvi Pulkkinen
johtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
puh. 050 404 1810, suvi.pulkkinen@chamber.fi

Jere Satamo

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Varsinais-Suomen alueen yrityksiltä arvosanaksi 7 työvoiman saatavuuteen liittyvästä politiikasta19.9.2024 07:20:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien jäsenyritykset antavat hallitukselle kouluarvosanaksi 6,7 eli ”7-” osaavan työvoiman saatavuuteen liittyvästä politiikasta. Turun kauppakamarin toiminta-alueella Varsinais-Suomessa keskiarvo on 7,03. Asia ilmenee Keskuskauppakamarin kauppakamarien jäsenille tekemästä osaajakyselystä, johon vastasi noin tuhat yritystä elo-syyskuun vaihteessa.

Varsinaissuomalainen viestintäteko -tunnustus Carita Varjoselle16.9.2024 15:00:00 EEST | Tiedote

SHIFT Events Oy:n toimitusjohtaja Carita Varjonen on tämänkertaisen varsinaissuomalainen viestintäteko -tunnustuksen saaja. Tunnustuksen myöntää joka toinen vuosi Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunta, johon kuuluu yli 40 alan tekijää Varsinais-Suomen alueelta. Tunnustuksella haluttiin huomioida tänä vuonna erityisesti taho, joka on vaikuttanut seudun elinkeinoelämään viestinnän ja markkinoinnin keinoin rohkealla tavalla.

Tuore selvitys: Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat Varsinais-Suomelle ylivertaiset4.9.2024 12:03:09 EEST | Tiedote

Lentoliikenteen taloudelliset vaikutukset ovat Varsinais-Suomen kasvulle ja menestykselle merkittävät. Lentoliikenteen aluetaloudellisia vaikutuksia selvittivät Turun kauppakamarin lisäksi seitsemän muuta alueellista kauppakamaria. Vastaavaa näin laajaa selvitystä ei ole aiemmin tehty. Selvityksessä mukana olleiden lentoasemien aluetaloudellinen merkitys on 38 miljardia euroa ja 96 000 työpaikkaa.