Turun kauppakamari

Varsinais-Suomen seudulla yritykset eivät vähennä markkinoinnin ja viestinnän budjetteja

Jaa

Varsinais-Suomen alueen yrityksillä on tarvetta kehittää viestintää ja markkinointia. Taloudelliset resurssit ja aika koetaan haasteiksi, mutta tulevan kahden vuoden aikana viestinnän ja markkinointiviestinnän budjetteja ollaan lisäämässä. 

Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa.
Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa. Jere Satamo

Nämä tiedot käyvät ilmi Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokunnan tuoreesta kyselystä yritysten johtajille. Kyselyyn vastasi 94 yritysjohtajaa Varsinais-Suomesta. Päätoimialoista vilkkaimmin vastattiin teollisuuden alalta sekä tukku- ja vähittäiskaupan aloilta. 

Viestimisen ja markkinoinnin tarve on Varsinais-Suomen seudulla noussut kahdessa vuodessa. Liki 80 prosenttia vastanneista näkee viestinnän ja markkinoinnin yrityksen liiketoiminnan kasvun kannalta merkittävänä tai ainakin melko merkittävänä investointina.  

Vastuullisuusviestinnän kasvu näkyy kyselyssä

”Vastaajista yli 60 prosenttia katsoo, että yrityksellä on tarvetta kehittää viestintää ja markkinointia. Kaksi vuotta sitten näin uskoi vähän yli puolet vastaajista. Kyselystä käy ilmi, että yrityksissä on halua ja osaamistakin, mutta taloudellisia resursseja ja aikaa viestintään ja markkinointiin on liian vähän”, sanoo valiokunnan puheenjohtaja Anne-Maarit Itänen

“Kyselystä käy ilmi, että yrityksissä ollaan tällä hetkellä erityisen kiinnostuneita tuloksista ja niiden mittaamisesta. Myös suunnitelmallisuus ja strategian laatiminen on noussut tärkeään asemaan. Vastuullisuusviestinnän merkitys on selvästi kasvanut kahden vuoden takaisiin lukuihin verrattuna”, tiivistää valiokunnan varapuheenjohtaja Tapani Mylly

Markkinointibudjetteja halutaan kasvattaa

Vastanneista yrityksistä yksikään ei ole vähentämässä viestinnän ja markkinointiviestinnän budjettia, vaikkakin taloudelliset haasteet nousivat erityisesti avoimissa vastauksissa esille. Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa. Yli 40 prosenttia yrityksistä aikoo ostaa seuraavan kahden vuoden aikana palveluita alan palveluntarjoajilta. Myös koulutukseen laitetaan painoarvoa tulevina vuosina. 

Yrityksistä suurin osa kertoo hoitavansa viestinnän ja markkinoinnin tehtävät ilman erikseen palkattua ammattilaista (46,8 %), ja osalla on palkattu tehtäviä hoitamaan alan ammattilainen (38,3 %). Palveluja tai osaamista myös ostetaan yritysten ulkopuolelta (30,9 %). Yrityksiin palkattujen tekijöiden määrä on kasvanut kahden vuoden takaisista luvuista. 

”Viestinnän ja markkinoinnin tulisi olla jatkuvaa ja kiinteä osa jokapäiväistä tekemistä yrityksissä. Pitäisi myös olla malttia nähdä kauemmaksi tulevaisuuteen, sillä pikavoittoja on luvassa vain harvoin, ja työ tuloksineen edellyttää pitkäjänteisyyttä ja systemaattisuutta. Kasvava kilpailu markkinoilla edellyttävää vahvaa resurssointia ja keskittymistä viestintään ja markkinointiin”, painottaa Itänen.  

Viestinnän ja markkinoinnin tarpeita tulevina vuosina vastaajat arvioivat avoimissa vastauksissaan muun muassa näin: 
 
Kilpailu markkinoilla on koventunut entisestään. Viestinnän ja markkinoinnin keinoin tuodaan esille palveluidemme vaikuttavuutta kaikille sidosryhmillemme.” Viestinnän määrä ja laatu korreloi suoraan kysynnän kasvuun.”Rooli ja tarve on merkittävä, mutta taloudellisten haasteiden vuoksi jää liian vähälle.”  

Turun kauppakamarin viestintä- ja markkinointivaliokuntaan kuuluu noin 40 viestinnän ja markkinoinnin ammattilaista Varsinais-Suomesta.  

Yhteystiedot:

Anne-Maarit Itänen, valiokunnan puheenjohtaja, puh. 050 435 2284, anne-maarit.itanen@aumedia.fi 
Tapani Mylly, valiokunnan varapuheenjohtaja, puh.050 560 2464, tapani.mylly@businessturku.fi 
Taina Pärkö-Luotonen, viestintäpäällikkö, puh. 040 505 6424, taina.parko-luotonen@kauppakamari.fi 

Avainsanat

Kuvat

Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa.
Rahaa on lisäämässä kolmannes vastaajista, kun vielä kaksi vuotta sitten näin ajatteli noin 25 prosenttia yritysjohtajista Varsinais-Suomessa.
Jere Satamo
Lataa

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Turun kauppakamari

The Tall Ships Races -tapahtumalle tunnustusta28.10.2024 14:00:00 EET | Tiedote

Turun kauppakamarin elinkeinopolitiikan valiokunta myöntää vuosittain Vuoden elinkeinopoliittinen kuntateko -tunnustuksen kunnalle tai kuntaa lähellä olevalle henkilölle tai organisaatiolle, joka on toiminut aktiivisesti elinkeinoelämän toimintaympäristön kehittämiseksi. Tänä vuonna tunnustuksen sai The Tall Ships Races ja Turun solmima ankkurisatamasopimus. Tunnustus jaettiin 28.10. tällä kertaa Elinkeinopolitiikan foorumissa Turussa, nyt jo 14:nnen kerran.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye