Kauppakamarikysely: Yli puolet suomalaisyrityksistä turvautuu kansainvälisiin osaajiin – kokemukset aiempaakin myönteisempiä
Kansainvälisyys on jo enemmistöllä suomalaisista työpaikoista arkipäivää, vaikka lisävauhtia kansainväliseen rekrytointiin ei viime vuosina ole tullut. Kauppakamarien osaajakyselyn mukaan 37 prosenttia yrityksistä on rekrytoinut kansainvälisiä työntekijöitä viimeisen viiden vuoden aikana ja 54 prosentissa vastanneista yrityksistä on tällä hetkellä vähintään yksi työntekijä taustaltaan ulkomaalainen. Niiden yritysten kokemukset, jotka ovat kansainvälisiärekrytointeja tehneet, ovat erittäin myönteisiä.
Kauppakamarikyselystä selviää, että 37 prosenttia suomalaisyrityksistä on rekrytoinut tai vuokrannut kansainvälisiä osaajia viimeisen viiden vuoden aikana. Määrä on jopa hieman laskenut vuoden takaisesta, mihin osaltaan vaikuttanee heikko suhdannetilanne ja rekrytointien väheneminen yleensäkin.
Niillä yrityksillä, jotka ovat rekrytoineet kansainvälistä työvoimaa, on kyselyn mukaan pääsääntöisesti myönteisiä kokemuksia. Erittäin myönteisiä tai myönteisiä kokemuksia on 73 prosentilla. Vain viisi prosenttia kuvaili kokemusta kielteisenä.
”Tässä on tapahtunut selvä muutos edelliseen vuoteen, jolloin positiivinen kokemus oli 59 prosentilla yrityksistä ja huomattavasti useammalla neutraali. Vuonna 2023 kielteinen kokemus oli kahdeksalla prosentilla. Tämän perusteella toivoisikin, että kynnystä ensimmäisen kansainvälisen osaajan palkkaamiseen saataisiin yrityksissä edelleen madallettua”, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Palkkatukea pitäisi voida käyttää suomen kielen opiskeluun
Kyselyn mukaan tarve osata suomen kieltä on suurin syy olla rekrytoimatta tai vuokraamatta kansainvälisiä osaajia. Näin vastaa 54 prosenttia niistä yrityksistä, jotka eivät ole viimeisen viiden vuoden aika rekrytoineet kansainvälisiä osaajia. Kaikista yrityksistä myös vain 31 prosenttia arvioi, että heillä olisi mahdollisuus tukea kansainvälisen osaajan suomen kielen oppimista.
”Kansainvälinen rekrytointi ja jo maassa olevien ulkomaalaisten osaamisen hyödyntäminen työmarkkinoilla on koko yhteiskuntamme etu. Siksi suomen kielen oppimisen tai kotoutumisen tukemista ei pitäisi jättää niin vahvasti yksittäisten työnantajien harteille”, Pulkkinen sanoo.
Keskuskauppakamarin mukaan kotoutumisessa tulisi panostaa enemmän työn ohessa tapahtuvaan kotoutumiseen kurssien sijasta. Tällöin esimerkiksi kielen ja ammattisanaston oppiminen tapahtuisi luonnollisessa ympäristössä.
“Esimerkiksi palkkatukea tulisi voida käyttää suomen kielen opiskeluun työajalla ja työn kautta”, Pulkkinen sanoo.
Yrityksillä on tällä hetkellä hyvät valmiudet englannin kielellä rekrytointiin ja monikieliseen kommunikointiin, kun taas haasteellisimpia osa-alueita ovat suomen kielen oppimisen tukeminen sekä auttaminen Suomeen asettautumisessa, selviää kyselystä.
”Erityisesti pienillä yrityksillä voi olla vaikeaa järjestää työntekijälle suomen kielen kursseja tai auttaa selvittelemään viranomaisten kanssa erinäisiä asioita. Kielitietoisessa työyhteisössä suomea voi kuitenkin oppia, mutta se vaatii panostuksia koko työyhteisöltä ja vie aikaa myös varsinaiselta työltä”, Pulkkinen toteaa.
Yhteyshenkilöt
Suvi PulkkinenJohtava asiantuntija, osaaminen ja maahanmuutto
Puh:050 404 1810suvi.pulkkinen@chamber.fiLiitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari: Trumpin voitto – jättitullit voivat muuttaa USA:n ja Suomen välisiä kauppasuhteita6.11.2024 15:07:02 EET | Tiedote
Yhdysvaltain presidentinvaalien voittajan Donald Trumpin aikeet nostaa tullimaksuja merkittävästi herättävät huolta USA ja Suomen kauppasuhteiden tulevaisuudesta. "Trumpin puheet tullimaksujen rajuista korotuksista ovat toteutuessaan huono uutinen suomalaisille yrityksille. Tullimaksujen myötä kansainvälinen kauppa voi pahimmillaan hyytyä ja samalla talouskasvu hidastua", toteaa paikan päältä Yhdysvalloista vaaleja seurannut Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.
Vuoden brändi -kilpailu on alkanut – ehdota omaa suosikkibrändiäsi29.10.2024 10:17:17 EET | Tiedote
Yleisö voi ehdottaa suosikkibrändiään Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -kilpailuun. Ehdotuksia voi lähettää 30.11.2024 asti Keskuskauppakamarin nettisivuilla.
Keskuskauppakamari: Kännykielto tulisi ulottaa koko koulupäiväksi28.10.2024 15:25:32 EET | Tiedote
Hallitus on viemässä eduskuntaan esityksen kännykän käytön rajaamisesta koulussa. Oppituntien lisäksi huomiota tulisi kiinnittää myös välitunteihin ja ruokailuihin, sillä liikkuminen, leikki ja kasvokkainen vuorovaikutus tuntien välillä auttaa myös keskittymistä oppitunneilla toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Naisjohtajien mentorointiohjelman kymmenes kausi alkoi – jo yli 400 johtajanaista käynyt koulutuksen28.10.2024 15:19:14 EET | Tiedote
Keskuskauppakamarin järjestämän Naisjohtajien mentorointiohjelmaa on järjestetty jo vuodesta 2012 ja sen kymmenes ”tuotantokausi” alkoi maanantaina. Reilussa kymmenessä vuodessa ohjelman on läpikäynyt yli 400 johtajapolullaan etenemään haluavaa naista.
Keskuskauppakamari: maastapoistumislaki Suomen taloudelle vahingollinen - huomisen hyvinvointiyhteiskuntaa ei ole ilman ihmisiä24.10.2024 10:16:37 EEST | Tiedote
Hallituksen esitys niin kutsutusta kolmen kuukauden säännöstä on ristiriidassa työperäisen maahanmuuton tavoitteiden kanssa ja antaa täysin väärän signaalin Suomessa asuville osaajille. Se ei ole omiaan lisäämään osaajien kokemusta siitä, että he olisivat tänne tervetulleita. Väestön vanhetessa ja syntyvyyden supistuessa tähän ei kerta kaikkiaan olisi varaa. Suomen tulisi käyttää kaikki mahdollisuudet luodakseen etulyöntiasemaa kansainvälisten osaajien houkuttelussa muihin maihin nähden toteaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme